• En struts

Hur tar ni bort getingbon, ni som bor i hus?

Hur gör ni med getingbon kort sagt?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur tar ni bort getingbon, ni som bor i hus?
  • Kjellgren

Anticimex - ingår dessutom i försäkringen så det kostar inte ens något. Fast små getingbon som är obebodda och lättåtkomliga har vi tagit bort själva.

• En struts

Hur snabbt brukar Anticimex komma då om ni ringer?

Kjellgren skrev 2013-06-22 22:56:52 följande:
    Anticimex - ingår dessutom i försäkringen så det kostar inte ens något. Fast små getingbon som är obebodda och lättåtkomliga har vi tagit bort själva.
  • NyttNamn

Ringer svärfar.. Då både jag och mannen är skiträdd för getingar :-S

Pour some sugar on me...
  • En struts
    NyttNamn skrev 2013-06-22 23:01:50 följande:
    Ringer svärfar.. Då både jag och mannen är skiträdd för getingar :-S
    Hur gör han?
  • NyttNamn
    En struts skrev 2013-06-22 23:05:59 följande:
    Hur gör han?

Trär en påse över skiten och hackar ner det och snor igen påsen :-S Huu..
    Pour some sugar on me...
  • En struts
    NyttNamn skrev 2013-06-22 23:09:14 följande:

Trär en påse över skiten och hackar ner det och snor igen påsen :-S Huu..
    Modigt.
  • En struts

Läste nu att man inte behöver ta bort getingboet om det är tomt på vintern, för de kommer aldrig tillbaka igen. Där fick jag veta. Vi har slagit bort tomma getingbon på vintern vi.

• Wry

Annat vilt sätt: Min morfar tog helt sonika en skyddshandske (kanske) och hushållspapper kring getingboet och hivade bort det. Kan inte svara för hur smart eller säkert det var, men det verkade funka för honom....

• Kicki85
    En struts skrev 2013-06-22 22:58:49 följande:
    Hur snabbt brukar Anticimex komma då om ni ringer?

Till oss kommer de inom 2-3 dagar beroende på om det är högsäsong för getingar eller inte.
  • Cinza

Min pappa brukar spruta in startgas och när de somnat trär han en påse över och slår ner det. Själv har jag aldrig tampats med getingbon

• Clotilda

Kolla med försäkringsbolaget. Vi har inte Anticimex på Länsförsäkringar, utan ett annat. Och om boet är vid husfasaden går det på försäkringen, inte annars.

• Schna

Vi har ringt Anticimex, det ingår i försäkringen. De har varit snabba, kommit samma dag eller dagen efter.

It takes a fool to remain sane
  • lövet2

Vi tar bort boet på vintern - även om det då är tomt. Tomma getingbon lockar till sig andra småkryp, så då vet man aldrig vad som dyker upp.

• Themis

MIn far är inte klok, det är fakta oavsett situation.

Hans metod var att ta sig upp till takskägget på stege och klippa till getingboet med en lång planka så det for åt helsicke och alla getingarna blev mordiska, sen drog han snabbt ett stort myggnät över skallen, hällde fotogen på boet och eldade upp det.

Vi barn stod inne i köksfönstret och såg storögt på medan han dansade runt och svor, för några stick fick han ju allt ändå...

Rekommenderas nog inte.

En av få säkra saker i livet: Den som accepterar skit kommer att få rikliga mängder av det.
  • Smulan 89

Annat, hade ett getingbo i kallgaraget. Slog bara ner det med en spade eller liknande och går/springer därifrån. Har aldrig blivit stucken än så länge. Slår ner det eller krossar det med tex spade. Så har vi alltid gjort.

• Petrol

Ordentligt med heltäckande kläder och ordentliga handskar, sen är det bara att bryta upp och hiva iväg.
    Har bara tagit två mindre bon förstås, har man stora problem gissar jag att det är anticimex som gäller.

Men visst är det otäcka kräk.

Svar på tråden Hur tar ni bort getingbon, ni som bor i hus?