• Essence

Hur tar jag reda på id/chipnummer på min katt?

Jag ska försäkra min katt, och det står att jag ska ange id-nummer eller chip-nummer. Hur tar jag reda på vilket chip-nummer min katt har?

• Svar på tråden Hur tar jag reda på id/chipnummer på min katt?
  • EnGladPingvin

Vet du var den chipmärktes? I så fall borde du kunna ringa den veterinären och fråga. De har det i sina register. Om katten är anmäld till SVERAK och du är skriven som ägare i deras register kan du kontakta dem. Annars kan du ta den till veterinär och be dem läsa av chippet. Förutsatt att den är chipmärkt då såklart.

• Essence
    EnGladPingvin skrev 2013-06-23 08:35:46 följande:

Vet du var den chipmärktes? I så fall borde du kunna ringa den veterinären och fråga. De har det i sina register. Om katten är anmäld till SVERAK och du är skriven som ägare i deras register kan du kontakta dem. Annars kan du ta den till veterinär och be dem läsa av chippet. Förutsatt att den är chipmärkt då såklart.

Katten chipmärktes av veterinär kopplat till kommunens katthem, innan vi adopterade henne.
  • EnGladPingvin
    Essence skrev 2013-06-23 08:36:51 följande:

Katten chipmärktes av veterinär kopplat till kommunens katthem, innan vi adopterade henne.

Då skulle jag börja med att kolla med katthemmet. De kanske har numret i deras register. Om inte be att få veta vilken veterinär det är och kolla sen med dem om de kan plocka fram det. Kan kanske bli lite svårt för dem att veta vilken katt det handlar om så enklast är det nog om katthemmet har numret. Annars kan en veterinär snabbt kolla chippet med en chipläsare. Se sen till att det är ditt namn och dina kontaktuppgifter som finns registrerat hos SVERAK.
  • sötare

Det enklaste är väl att kontakta katthemmet eller åka till vet som har en scanner som kan läsa av chipet

• Birmafröken

Låter väldigt märkligt om det verkligen är så att du inte fick någon uppgift om id-numret från katthemmet i samband med köpet. När man chip-märker en katt får man små klisterremsor med chip-numret som man kan klistra  på olika handlingar och dokument.

• Birmafröken

För att id-märkningen ska ha någon funktion måste du även ägarregistrera kattens chip-nummer i Svenska kennelkubbens kattägarregister eller i Sveraks id-register så att fina kontaktuppgifter finns tillgängliga där ifall katten blir upphittad någon gång. Det är väldigt viktigt! Helst bör man se till att katten och man själv finns med i båda registren.

• Birmafröken
    Birmafröken skrev 2013-06-23 13:05:58 följande:
    För att id-märkningen ska ha någon funktion måste du även ägarregistrera kattens chip-nummer i Svenska kennelkubbens kattägarregister eller i Sveraks id-register så att fina kontaktuppgifter finns tillgängliga där ifall katten blir upphittad någon gång. Det är väldigt viktigt! Helst bör man se till att katten och man själv finns med i båda registren.

Dina kontaktuppgifter, inte fina...
  • nemo1

Numret brukar finnas i vaccinationskortet när du köper från katthem.

• Petrol

Borde väl finnas i vac-pappren etc som du borde fått med från katt hemmet? Vill minnas att vi fick en bok med vac intyg, chip-nr och all annan formalia kring kissen iallafall.

• Örontrumpet
    Birmafröken skrev 2013-06-23 13:01:32 följande:
    Låter väldigt märkligt om det verkligen är så att du inte fick någon uppgift om id-numret från katthemmet i samband med köpet. När man chip-märker en katt får man små klisterremsor med chip-numret som man kan klistra  på olika handlingar och dokument.
    Jag fick inga remsor för den katten jag hämtade från katthem, bara en handskriven notering i kontraktet.

Svar på tråden Hur tar jag reda på id/chipnummer på min katt?