• Lite tips

Min mage förstör så mycket.

En reflektion jag gör när jag läser ts inlägg är att det enda som hjälper är alkohol. Det är ju känt att det får en slappna av vilket ts verkligen behöver göra. Kanske kan KBT ge samma effekt som ett glas vin? Minska tarmrörelserna? 

• Lite tips
    Anonym (ledsen) skrev 2013-06-24 21:35:11 följande:
    Jag har inte heller någon galla så möjligt att det påverkar. Jag vet iaf att jag är inte minsta oroad, spänd, nervös eller stressad och min Ibs har heller inte förvärrats i de perioder jag har varit det.
    Men det klart att du är stressad och spänd av din livssituation. Det är ju det du beskriver i tråden! Tacka sjutton för att du mår dåligt av att ha det som du har det. Varför inte erkänna det för dig själv och ta tag i det? 
  • Lite tips
    Anonym (ledsen) skrev 2013-06-24 22:45:43 följande:

Varför inte ta tag i det? Skriver du på fullaste allvar det? Har du läst mina inlägg? Jag har tagit tag i det i alla år, jag har bankat på hos läkare, dietister, hälsokost och testat ALLT jag fått föreslaget för att få bukt med min SJUKDOM. En sjukdom som enligt läkarna är KRONISK. Läkarna har bett mig acceptera läget, trots det kämpar jag vidare. Låter det som en person som inte tar tag i det?

Jag IFRÅGASATTE ETT RÅD som jag fick för ett par timmar sedan, gör det mig till en person som då inte "erkänner och tar tag i mitt problem"? Herregud!
    Att ha det som du och påstå att man INTE är stressad är ju att inte erkänna problemet. Du vill inte se att kronisk värk och de andra problem du har gör dig stressad. Det är ju självklart. Bara smärta är stressande för kroppen. Du har inte prövat KBT som är en vetenskapligt beprövad behandling mot IBS. Så nej, du har inte prövat allt.  Det är något med KBT som skrämmer dig verkar det som annars inte denna starka reaktion.
  • Lite tips

Smärta är stressande,. Själv har jag diskbråck sen många år. Det syns på alla undersökningar så problemet FINNS det är inte något psykiskt. Däremot påverkar värken mig psykiskt. Den stressar mig och gör mig mer känslig för olika saker i vardagen. Den gör att jag undviker saker jag skulle vilja göra som att gå på bio eller träffa vänner eftersom jag vet att jag då får mer ont när jag sitter för länge i stolar jag inte har "kontroll" över. KBT har hjälpt mig på många sätt. Jag kan nu se hur mina tankar om smärtan gör att jag förminskar mitt liv och kanske att jag får mer ont när jag spänner mig omedvetet i vissa situationer etc.

Jag vill ju inte strö salt i såren men har svårt att förstå att du är villig att pröva ALLT som du skriver utan sådana behandlingar som involverar ditt psyke. Inga sådana mediciner och ingen terapi. Varför? Din sjukdom är väl lika verklig även om du lägger till den själsliga aspekten? Det parasaymptiska nervsystemet som någon skrev om styr många omedvetna processer i kroppen men kan påverkas av vissa behandlingar som tex akupunktur,KBT etc. 

Det fanns ju en massa intressanta länkar i "Botads" inlägg. Läs dem!  

Svar på tråden Min mage förstör så mycket.