Inlägg från: Lindsey Egot NO1 |Visa alla inlägg
  • Lindsey Egot NO1

Min mage förstör så mycket.

TS jag har också IBS och på det även kronisk värk efter en operation.
    Ena dagen funkar pizza andra gången inte alls och det är skit samma vad dietisten och läkaren säger för när de läser matloggen är de lika frågande som jag varför viss mat funkat vissa gånger och andra gånger inte alls.

• Lindsey Egot NO1

Min mage mår bra av popcorn

• Lindsey Egot NO1

Botad vad har det med IBS att göra?
    IBS-tjocktarmskatarr

• Lindsey Egot NO1

IBS går i skov och är inget man kan påverka. Lika lite som med magkatarr. Vissa har det bara mer ofta än andra. Mat, stress och andra faktorer kan påverka men det är inte alltid så och det finns där ändå. Min beror på att jag inte har en gallblåsa som fångar upp gallan och portionerar ut lite i taget när man äter utan all galla går direkt ut i tarmen oavsett om jag äter eller inte.

• Lindsey Egot NO1

Botad

Men är du helt säker på att du haft IBS (grovtarmskatarr)?

• Lindsey Egot NO1

Botad

Nu ligger mitt problem i att jag opererat bort gallblåsan. En av komplikationerna blir IBS eftersom det kommer för mycket galla ut i tarmen fast det inte kommer någon föda.

• Lindsey Egot NO1

Galla har man ändå eftersom det produceras i levern med gallblåsan som samlar upp gallan opereras bort eftersom stenar samlas där. När gallblåsan opereras bort så kommer det galla ut i tarmarna hela tiden och inte enbart när man äter och det irriterar tarmarna och ger IBS.

• Lindsey Egot NO1

Gallan där på 0,7 är fel. Min galla producerad 5 liter på två dygn när det läckte rakt ut i buken.

• Lindsey Egot NO1

Prova med ett snapsglas vin om dagen och se om det hjälper.

• Lindsey Egot NO1

Du får iof vara försiktig med dimor eftersom det kan göra dig förstoppad.

• Lindsey Egot NO1

Det tråkiga i det hela är ju att man får prova sig fram till varför man får dessa skov och hoppas det inte blir kroniskt.

• Lindsey Egot NO1

(Värt att pröva)

Fett slår ut hela mitt system. Så lchf skulle vara extremt dumt för mig.

• Lindsey Egot NO1

Jag har provat det men klarar inte av att äta den sortens mat enbart. Makaroner däremot och popcorn funkar bra. Men det är en alldeles för ensidig kost.
    Trycker du på visa endast på mig ser du varför min IBS är som den är. Sedan har jag kronisk värk pga operation av gallan också nervsmärta och annan skit som gör att jag har smärta 24/7 365 dagar om året som kräver morfin för att vara hanterbar. Morfin ska vara förstoppade men jag har diarré.

• Lindsey Egot NO1

Dimetikon kan man ta mot gasig mage.

• Lindsey Egot NO1

Anonym (m)

Jag har sökt om att få vara med i ER IBS grupp.

• Lindsey Egot NO1
    Anonym (Gallblåsan) skrev 2013-08-04 21:48:01 följande:

Hade också ibs, dock inte så jobbig och smärtsam som du verkar ha men för mig blev allt bra när jag opererade bort gallblåsan. (Gjort kolonskopi o gastroskopi men de hittade inget o år senare fick jag problem med gallsten så då opererades jag o nu har jag inga problem alls)

Mina problem började eftersen de opererade bort gallblåsan på mig. Tänk va olika det kan vara.
Svar på tråden Min mage förstör så mycket.