Inlägg från: Anonym (Botad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Botad)

Min mage förstör så mycket.

Stackars dig TS! Du skriver att du inte behöver några tips, men jag antar att du kanske vill det i alla fall fast du har minimalt med hopp kvar?

Jag började själv få problem med magen i 19-20-årsåldern. Sjuka kramper som gjorde att jag låg dubbelvikt. Särskilt illa var det tidigt på morgnarna av någon anledning. Kraftig kolik. Gick till läkare. Jaha du har magkatarr. drick inte kaffe var standardsvaret. De gjorde inga tester. Hade konstiga cravings efter champinjoner, brysselkål och stora mängder mineralvatten. Detta verkade jag tåla ganska bra dock. Sedan fick jag en massa stora finnar/bölder här och var samt hickade ofta som en tok. Jag gick till doktorn som konstaterade zinkbrist. Jaha varför får man det då undrade jag? Inget svar. Efter detta mådde jag lika dåligt under många år. Ont i magen, förstoppad trots kopiösa mängder fibrer. Konstiga blodsockersvängningar. Raynod syndrom (ett finger blir plötsligt vitt och svullnar. Känns som man förfrusit det. http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=565)

För 6 år sedan började jag få diarré.  Det rann rakt igenom i ett halvår. På eget initiativ slutade jag med gluten. Jag hade redan tagit bort alla mjölkprodukter. Inom 2 dygn var diarrrén borta, inom 3 dygn ärken och koliken! Det var ett under! Gick till en ny läkare som utifrån min historia konstaterade att jag hade glutenintolerans med alla typiska symptom. brister och hudproblem etc. Han rekommenderade även lågkolhydratkost och det har jag ätit sedan dess. Mår nu fantastiskt bra och har inte alls ont i magen. Tål även mjölk igen.

Utöver glutenfri lågkolhydratkost äter jag följande:

Blåbär varje morgon. Finns forskning som visar att det skyddar magslemhinnan http://www.vetenskaphalsa.se/blabar-med-goda-bakterier-dundermedicin-for-magen/
    1 msk gurkmeja flera gånger varje dag. Finns forskning som visar att det tom kan läka magsår.

Dyspepsia and Gastric Ulcer
    In a phase II clinical trial involving 45 subjects (24 males, 21 females, ages 16-60 years), 25 with 
    endoscopically diagnosed peptic ulcers were given 600 
    mg curcumin five times daily 30-60 minutes before 
    meals, at 4:00 pm, and at bedtime for 12 weeks. Ulcers 
    were absent in 12 patients (48%) after four weeks, in 
    18 patients after eight weeks, and in 19 patients (76%) 
    after 12 weeks. The remaining 20 patients, also given 
    curcumin, had no detectable ulcerations at the start of 
    the study, but were symptomatic – erosions, gastritis, 
    and dyspepsia. Within 1-2 weeks abdominal pain and 
    other symptoms had decreased significantly.48
    Probiotika.

Enligt min läkare är testen för glutenintolerans inte säkra http://hd.se/halsa/2006/02/07/maanga_vet_inte_att_de_lider/ Så även om du gjort sådana tester så kan du alltså ha detta.

Jag fick sen också hashimotos sjukdom (underfungerande sköldkörtel) vilket tydligen hänger ihop med glutenintolerans. Många har båda utan att veta om det (autoimmunt).

Hoppas hoppas att du kanske ändå inte har testat detta för då kan det ju finnas hopp. Glömt inte att testa blåbär och gurkmeja! 

• Anonym (Botad)
    Anonym (n) skrev 2013-06-23 14:49:10 följande:
    En kompisi till mig har ibs, doc inte så allvarlig som din. Han började testa lchf och den ibs försvann på bara en dag! värt att testa kanske?
    LCHF kan vara bra mot IBS men jag tror att man i så fall måste trappa ner långsamt. Att snabbt tillföra mer fett kan göra en sjukare. Olivolja är jättebra för magen. Det är värt att testa om du tex skulle klara av en morgondrink med grönsaksjuice, salt, olivolja och gurkmeja och så lite blåbär. Det är min frukost tillsammans med ägg.
  • Anonym (Botad)
    Anonym (ledsen) skrev 2013-06-23 16:55:07 följande:
    Åt lchf i fyra månader, ingen skillnad. :(
    Har du testat att äta helt glutenfritt dvs utan minsta spår av gluten? (finns ju tex i sojasås, buljongtärningar etc)
  • Anonym (Botad)
    Anonym (ledsen) skrev 2013-06-24 13:23:55 följande:
    Tack för alla fina ord och råd, några av dem har jag inte testat men kommer absolut att göra. Och nu önskar jag ingen annan att må som jag gör, men det känns ändå skönt att läsa att det finns fler än jag där ute. För stundtals känner jag mig helt ensam om att ha en mage som ger mig sådana hinder i vardagen.
    Har du testat KBT eller NLP? http://www.nlp.se/nlpforskning.html
  • Anonym (Botad)
    Anonym (ledsen) skrev 2013-06-24 18:22:40 följande:

Tänkte detsamma. Att säga att terapi skulle bota min sjukdom är väl detsamma som att säga till en med ms att terapi kan göra en frisk. Råder viss skillnad mellan FYSISK och PSYKISK sjukdom.
    Konstigt att ni inte hört att det finns forskning på att det faktiskt kan hjälpa många. Varför inte ta chansen att åtminstone pröva? Vad finns att förlora? 

http://www.icakuriren.se/Kropp-Sjal/Halsa/Jag-larde-mig--klara-magsmartan-med-terapi/ 
  • Anonym (Botad)
    Anonym (ledsen) skrev 2013-06-24 20:00:14 följande:
    Jag kan ärligt säga att om jag bara behövde stå ut med SMÄRTAN så skulle jag utmana ödet ofta och lära mig hantera den genom att tänka om. Det som handikappar mig är dock inte smärtan utan den kolossala diarrén. Och inte för att låta negativ, men jag tror inga tankar kan stoppa den. Jag HAR tänkt massor av gånger att nu går det fint och så käkar jag, men det är inte mina tankar som styr där utan mina tarmar.
    Men kroppen och själen sitter ihop. Om jag blir nervös när jag ska uppträda får jag alltid diarré. Kopplingen mellan psyket och musklernas sammandragningar är bevisad i forskning många gånger om.
  • Anonym (Botad)

Det var i alla fall vad läkarna sa... + gluten. Men magen och nervsystemet sitter ihop. Så klart är tarmarna irriterade men hur vi tänker och känner kan förstärka symptomen så att det blir en ond cirkel. Det är ju därför kbt kan fungera. Varför inte testa? Det finns ju inga rationella argument mot att pröva något helt biverkningsfritt i alla fall. 

• Anonym (Botad)
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-06-24 21:11:22 följande:
    Botad

Nu ligger mitt problem i att jag opererat bort gallblåsan. En av komplikationerna blir IBS eftersom det kommer för mycket galla ut i tarmen fast det inte kommer någon föda.
    Ok, men det var TS jag riktade mig till.  Finns ju iofs många som tagit bort gallan utan att få just IBS: 

Men det är lite märkligt att TS inte få förslag på KBT eftersom det är en etablerad metod som har goda resultat. 
  • Anonym (Botad)
    Anonym (ledsen) skrev 2013-06-24 21:35:11 följande:
    Jag har inte heller någon galla så möjligt att det påverkar. Jag vet iaf att jag är inte minsta oroad, spänd, nervös eller stressad och min Ibs har heller inte förvärrats i de perioder jag har varit det.
    Det handlar inte om att du är nervös eller så, det handlar om en omedveten impuls, en sorts automatisk reaktion i parasympatiska nervsystemet. http://sv.wikipedia.org/wiki/Parasympatiska_nervsystemetEn betingad reflex typ. När du äter har du lärt dig att associera det med att du får diarré. Sedan svara kroppen så varje gång. Det gäller att häva denna onda spiral och det är här KBT kan hjälpa. Har inget med jobbstress eller så att göra. Man kan ha fobi för spindlar utan att vara det minsta stressad i övrigt också. Att gå till en KBT-terapeut är inget skämmigt. Det visar inte att man är ett psykfall utan det kan faktiskt hjälpa! Kropp och själ hänger ihop!

Sedan undrar jag också varför din mage funkar bättre på vin? Vad gör alkohol? Kopplar ner parasympatiska nervsystemet och därmed reflexen att springa på toa direkt efter en måltider kanske?  
  • Anonym (Botad)
    Veritaslux skrev 2013-06-24 21:51:48 följande:
    Intressant, jag läste en artikel om kbt-terapin men tyckte inte det förklarades så bra hur exakt det hjälper mot IBS. Min intensiva träning har antagligen påverkat mitt parasympatiska nervsystem på lång sikt, så att det är mer fintunat eller nåt.
    Det låter som en trolig förklaring! Det parasympatiska nervsystemet fick sig en rejäl omstart!
  • Anonym (Botad)
    Anonym (ledsen) skrev 2013-06-24 22:50:45 följande:
    Till er som kommenterar vinet som lugnande. Enligt läkaren var det något ämne i rödvin som ofta hade lugnande effekt för mage och tarm så enligt läkaren var det inte alkoholen i sig som hade effekten. Sant eller inte vet jag dock inte.
    Då kanske vindruvor är bra? Har du testat det?
  • Anonym (Botad)
    Skogsnorpan skrev 2013-06-25 08:29:11 följande:
    Nu har jag inte läst hela tråden och jag tror ju att du har testat ALLT. Men tänker ändå tipsa dig om alternativ medicin, har du testat? Min sambo hade jätte problem med magen och gick under 6 mån hos en kinesiska som gav honom örter att drick (Luktar apa, men smakar tydligen bättre) var dag samt akupunktur och det har hjälpt. Han har inte en frisk mage idag men den är nog som många andras.
    Akupunktur påverkar också det parasympatiska nervsystemet, värt att pröva alltså!
  • Anonym (Botad)

En annan sak jag undrar TS är om det är bra för magen att bara äta på kvällen? Det måste ju vara en väldigt stor måltid om du får i dig all näring då?

Kanske är det ytterligare ett problem?

Kan du dricka frukost tex en mild buljong med lite olivolja och gurkmeja i? De två senare har visat sig (i forskning) vara mycket bra för magen. Kokosolja kan också vara bra för magen men där får man testa försiktigt, vissa blir bättre andra sämre av det. Nyttigt är det i alla fall hursom.

Sedan undrar jag om du inte har näringsbrister eftersom du äter så lite? Vissa brister kan ju förvärra magproblemen:  b12 -brist är vanligt hos dem med IBS men kan också leda till diarré

http://www.b-vitaminbrist.se/allmanhet/symtom/mag-ochtarmproblem/ 

Svar på tråden Min mage förstör så mycket.