Inlägg från: Anonym (Endo?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Endo?)

Min mage förstör så mycket.

Det låter helt galet jobbigt att ha det som du har det, jag lider verkligen med dig! :(
    Jag har förstått att personer med endometrios kan få IBS-liknande syndrom utan att någn kpplar samman det hela. Du har barn, ser jag, hur var det under graviditeten?  Märker du någon som helst skillnad under menscykeln? 

Jag påstår inte att du inte har IBS, utan att den kanske förvärras/förstärks ytterligare genom endometrios och att det kanske gör att den blir så oberäknelig?

Man behöver inte lida av alla syndrom endometrios ger, jag har tydligen svår sådan (uppmärksammades under titthålsoperation) men har inte känt av den på något som helst sätt. En del andra har IBS-liknande problem och många har rejäl mensvärk osv.

Jag vet inte, men det kanske kan vara värt att kolla upp iaf? Googla lite på endometrios så kanske du kan se om det kan vara nåt.
    Jag hoppas verkligen att det vänder för dig så att du kan leva ett lugnare liv, det låter fruktansvärt stressigt att ha det som du har det! :(

• Anonym (Endo?)
    Anonym (ledsen) skrev 2013-06-25 05:52:24 följande:
    Mina tarmar blir faktiskt sämre de två första dagarna av mensen, då kan jag få diarré även på tom mage. Det har dock flera läkare sagt inte har med min ibs att göra utan beror på att jag har "ovanligt bakåtlutande livmoder" och när livmodern kramar under mensen retar det tarmarna och de jobbar fortare.

Jag har aldrig haft några problem med att bli gravid och under graviditeterna har sjukdomen inte varit sämre. Faktiskt har det varit så att de sista två månaderna av graviditeterna mådde tarmarna bättre än någonsin.
    Det är just ett av symptomen om man har endo, man mår bra när man är gravid! Är man i "rätt ålder", dvs i ålder då man inte försöker få barn, kan man få nässpray för att lura kroppen att man är i klimakteriet, dvs häva mensscykeln. Som ett alternativ till att vara gravid (då man av förklarliga skäl inte heller har mens).

Du kanske skulle kolla upp det om du orkar? Om inte annat för att det kanske förvärrar IBSen. Jag själv har som sagt aldrig haft problem pga endon så man behöver inte märka av den.

Endo är tyvärr en sådan där "kvinnosjukdom" som folk inte vet så mycket om och många får lida av den i onödan. De flesta som söker för "kvinnoproblem" får en klapp på axeln och får höra att det "är så det är att vara kvinna" och får lite värktabletter... 

Hoppas som sagt att du hittar något sätt att må bättre!
  • Anonym (Endo?)
    Anonym (ledsen) skrev 2013-06-28 08:24:44 följande:
    Har nu pratat med min läkare om att jag vill testa Dimor och det var inga problem, dock ville han inte att jag skulle ha för stora förhoppningar. Ska iväg och hämta dem idag och testa, så får vi se.

Läste på om endometrios, men vet inte riktigt. Syns inte det vid ul och vul? För jag har gjort en hel del ul och vul i mina dagar så jag har två missfall i bagaget och läkarna har kollat mig noga under graviditeterna. Kollade de vanligaste symtomen och fick fram detta:

Det vanligaste symtomet är menstruationssmärta, dysmenorre. Vid endometrios börjar smärtorna oftast före menstruationen för att sedan bli kraftigare under mensens första dagar. Min kommentar: Har ingen nämnvärd problem med menssmärta, bara lite vanlig lätt mensvärk max de första två dagarna.  Djup samlagssmärta förekommer ofta redan i början av sjukdomen. Min kommentar: Inga sådana problem  Symtom från tarmen är mycket vanligt, till exempel smärta när du bajsar. Symtomen kan likna dem vid IBS, känslig tarm. Min kommentar: Ja här blir det ju svårt då, för ibs-smärta har jag ju men har också haft i många herrans år.  Besvär som påminner om urinvägsinfektion förekommer ofta. Min kommentar: Har jag aldrig. Mensrubbningar, såsom rikliga blödningar, mellanblödningar, oregelbunden mens och korta menscykler, det vill säga att du har mens oftare än en gång i månaden. Min kommentar: Jag har ganska så riklig mens sen jag fick barn, men den är oerhört punktlig varje månad och aldrig några mellanblödningar.  Infertilitet, ofrivillig barnlöshet, är vanligare hos kvinnor med endometrios Min kommentar: Stämmer inte in.

Jag har inte heller några av de syndromen förutom upprepade missfall möjligtvis. Det var i smband med ett vul de upptäckte en chokladcysta (ofarlig) och de tänkte att den kanske kunde vara orsak till mf. (Cystan syntes inte vid varje vul eftersom den växer och minskar med menscykeln. Jag gjorde en titthålsoperation och då såg de att jag hade mycket ärrbildningar efter endo. Jag har dockinte märkt av nåt innan. Jag letade reda på info om endo och läste då att man ibland diagnostiserade IBS istället för endo. Det är väl bra om du inte har endo OCKSÅ, men tänkte att det kanske kunde påverka om du nu hade det...

Lycka till, jag hoppas verkligen att du hittar en lösning som gör att du kan få ett enklare liv!!
  • Anonym (Endo?)
    Anonym (ledsen) skrev 2013-07-01 10:08:27 följande:
    Ringde min vc nu på morgonen och frågade lite om endo och om det kunde vara så att det spökar men mötte inget vidare gensvar. Fick till svar att endo orsakar inte diarré i den omfattningen som jag har och som en klämkäck avslutning på samtalet sa sköterskan "ett råd, sluta googla". :(

Men vilket "härligt" bemötande! :(

Tyvärr har inte alla i vården så bra koll på endo, det är ju dessutom en "kvinnosjukdom" så varför skulle de behöva ha koll? (Ironisk)

Jag läste som sagt en massa om endo nör jag fick diagnosen och inspg dels att jag vat lyckligt lottad som inte har så jobbiga syndrom och att det verkligen är många som har blivit illa bemötta och ignorerade i sina möten med vården. Skittrist!

Jag hoppas att de läkare du kommer i kontakt med lyssnar på dig så du åtminstone slipper den fighten också!

Kram!
Svar på tråden Min mage förstör så mycket.