Inlägg från: Anonym (m) |Visa alla inlägg
  • Anonym (m)

Min mage förstör så mycket.

Jag lider verkligen med dig, har också ibs med liknande symptom som dig men inte i närheten av lika ofta det är så stora problem. Jag ville bara säga att jag absolut inte tycker att du ska ge upp, forskning går framåt även om det går långsamt. Jag tror att rätt kost kan hjälpa men blir irriterad när folk tror att man ska bli frisk av att dricka en yoghurt. Om någon blivit det är det fantastiskt för den personen, men retoriken blir oftast att lägga skuld på den sjuka, "du är bara sjuk för att du inte testat att ... (sätt in valfri diet)" vilket den sjuke oftast har. Jag har själv inga bra tips men jag tänker i alla fall försöka. Har du testat KBT? Jag har inte gjort det men hört om personer som blivit hjälpta och siffrorna i den här artikeln är ju minst sagt bra:

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/kbt-mot-ibs-lyckad-bokstavskombination_8272622.svd 

Sedan säger du att du inte äter mediciner annat än stoppande, har du testat något mot kramper och buksmärta i stil med papaverin? Har även läst mycket bra om L-glutamine mot diarré men aldrig testat själv. Hoppas du kommer hitta något som hjälper dig, det är så jobbigt att inte ha en fungerande mage.

• Anonym (m)

Sök reda på IBSgruppen här på familjeliv, inte så många som är aktiva där men det är väldigt skönt att kunna skriva av sig till folk som förstår när det är som jobbigast!

• Anonym (m)

Ja, finns faktiskt mycket forskning som säger att kbt är bra vid ibs. Såg du länken jag skickade någon sida bak? Jag har inte testat det själv men hört från andra att det hjälpt dom mycket. I artikeln förklarar dom det genom "Ju mer hjärnan märker att vi reagerar på magens signaler, desto mer uppmärksammar hjärnan de signalerna. Det blir en ond cirkel." och resultatet på den personens avhandling var minst sagt bra "Hans avhandling visar att 40–45 procent av nära 400 patienter blev ordentligt förbättrade och 25–30 procent blev förbättrade. Och de mådde fortsatt lika bra 18 månader efter behandlingen.". Ovanligt att jag läst om så bra siffror när det kommer till behandling mot ibs.

• Anonym (m)
    Lite tips skrev 2013-06-24 22:00:24 följande:
    Men det klart att du är stressad och spänd av din livssituation. Det är ju det du beskriver i tråden! Tacka sjutton för att du mår dåligt av att ha det som du har det. Varför inte erkänna det för dig själv och ta tag i det? 
    Jag vet inte om du menade det så men att säga till en person som kämpat i många år med en sjukdom att "erkänna det för sig själv och ta tag i det" lät väldigt oförskämt.

Man vet inte varför folk får IBS, det kanske finns många olika anledningar, men att det skulle vara psykiskt har inte jag stött på läkare som tror. Däremot kan smärta och besvär föda ännu mer smärta och besvär, det är där KBT kan hjälpa. Det är inte något som är unikt för IBS, det som däremot är speciellt med IBS är att det finns väldigt få behandlingar som fungerar bra. Däremot får man som sjuk hela tiden höra om "mirakellösningar", det kan vara som jag i ett tidigare skrev en yoghurt eller en diet, kosttillskott eller medicin eller vad som helst som hjälpt vissa, men när man varit sjuk länge och testat mirakelkur efter mirakelkur utan att ha blivit hjälpt kan du knappast klandra den sjuke för att den inte börjar hoppa upp och ner av glädje och på direkten tror på ännu ett råd från internet. 
  • Anonym (m)
    Anonym (ledsen) skrev 2013-06-25 11:19:00 följande:

Vad är det för skillnad på Dimor och Imodium? Läkarna har rekomenderat Imodium till mig och de är någorlunda effektiva och lugnar magen när den rasar totalt. Dockan kan de ge öm mage och lätt illamående om jag tar maxdos.
    Dimor och Imodium är samma typ av tablett, dvs dom har samma verksamma ämne, loperamid. Typ som att både ipren och ibumetin båda innehåller ibuprofen. Vill absolut inte sänka din förhoppning, ibland upplever folk att man reagerar lite olika på olika tabletter som har samma verksamma ämne, men jag tycker alltid det är samma.
  • Anonym (m)

Vad roligt! Alltid kul med nya röster. Jag tycker det är jättebra att det är en stängd grupp då man ju ofta skriver väldigt privata saker.

Svar på tråden Min mage förstör så mycket.