Anonym (depp i magen?) skrev 2013-06-25 06:22:00 följande:
Förstår verkligen att det måste vara jättejobbigt för dig TS! De flesta har nog svårt att föreställa sig vad en kronisk tarmsjukdom kan göra för det sociala livet. Det är svårt att ge dig råd i detta så tänkte bara skriva och fråga om du har testat vanliga antideppressiva, typ Citalopram (SSRI). Diskuterade med en läkare i gastromedicin som sa att detta nog kommer att bli nästa behandlingsstrategi då man hittat att många med IBS har en låg serotoninhalt i sina tarmreceptorer. I mindre studier har man sett en förbättring, vet dock ej hur stor. Om du inte har testat så skulle jag be om att få göra det, rent tekniskt kan det ju skrivas ut av din vårdcentral.
Finns det ingen förening där du kan få stöd och hjälp? Jag förstår att man inte vill vara sin sjukdom, men det kanske skulle vara skönt att höra om andra i samma situation så att du kan få ur dig detta lite?
Styrkekram! :)
Min stressmage blev mycket bättre när jag åt antidepressiva. Jag hade brist på serotonin och var därför mycket låg, trött, hade ont överallt och var fruktansvärt dålig i magen. Men dom sagt blev bättre med antidepressiva och i kombination med träning så blev jag helt bra.
Det kanske inte fungerar på en sjukdom men kanske hjälper lite iaf.