Min mage förstör så mycket.
Gått igenom hela tråden nu, fick ibs symtom 05 och diagnos 10. Det var någon som skrev om Ersta, men jag har inte gått någon skola utan fick råd och tips om mediciner. Just SSRI som nämns så är det inte vilka som helst som sägs ha effekt. Jag fick tryptizol utskrivet 2010 och det gjorde stor skillnad tillsammans med loperamid/dimor/imodium.
Tryptizol har slutat tillverkas men ersätts med saroten nu. Tyvärr fick jag fel diagnos, trots samma symtom som ibs så har jag endometrios. Mina tarmar satt fast och har en del ärr vävnad.
Jag äter fortfarande dimor i förebyggande syfte och har recept på 250 st x 2, på 4 uttag just för att slippa ringa och be om nytt recept. Har ätit det konstant nu i ånga år men mindre pauser ex vid magsjuka osv.
Sarotenet har jag fått behålla då läkarna fortfarande anser den har bra effekt på lugna tarmen.
Jag har levt i det helvetet du skriver om och visst kan jag få någon attack per år, beroende på vad jag äter. Äter laktosfritt för minska svullnaden.
Jag blev riktigt ledsen av att läsa om klockslagen, precis så gjorde jag med! Men jag började försöka våga smått igen och börja äta. Jag äter inte frukost om jag inte börjar tidigt. Förut gick jag upp 02 med, nu går jag upp 4-5.30 om jag börjar 7 och ska köra en timme, då hinner jag varva ner och duscha.
Trodde aldrig min mage skulle bli så här lugn!
Så saroten och dimor hjälper mina tarmar, sen har jag annan medicin till själva endon.
Men jag skulle säga att be dina läkare kontakta ersta, det gjorde min och då fick jag medicinen utskriven. Konstigt dom inte har föreslagit det tidigare eller om jag missat det i texten ber jag om ursäkt.
Men det är stor skillnad nu att kunna äta på dan, middag och något mindre på kvällen och går oftast på toa en gång per dag på morgonen, efter det tar jag ca 4-5 dimor och magen håller sig. Saroten tas till natten ca 35 mg för och få lugnande effekt på morgonen