Inlägg från: Anonym (ledsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ledsen)

Min mage förstör så mycket.

lollisen skrev 2013-06-25 11:25:39 följande:
    Alkoholfritt rödvin?

Får skamset erkänna att jag faktiskt inte ens tänkt på det, får bli en sväng om bolaget efter jobbet tror jag minsann.
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (dimor) skrev 2013-06-25 11:31:45 följande:
    jag mår illa av imodium så jag får dimor men jag ska äta det varje dag, har inte haft ett enda anfall på tre månader nu, helt otroligt skönt! Går fortfarande opå toa och gör nummer 2 varje dag men helt kontrollerat men då är det regelbunden användning inte när olyckan redan är skedd så det är i förebyggande syfte 

Läste på Fass nu, varför har läkarna aldrig ens nämt denna medicin för mig? :( Blev däremot lite orolig när det stor att trötthet, dåsighet och yrsel kunde förekomma och att försiktighet vid framförande av fordon skulle beaktas. Jag kör 15 mil dagligen. Hur var din mage innan? Har du haft mycket problem i samband med måltid och så och de försvann helt nu eller? Har du den receptfria eller den receptbelagda varianten (enligt Fass fanns båda).
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (dimor) skrev 2013-06-25 11:40:05 följande:
    Jag kör 4000 mil om året i tjänsten, och dåsighet förekommer inte på dimor, imodium däremot jag mådde inget bra av dom alls  har receptbelagd 100-pack.Min mage innan var ja... kändes som knivhugg i magsäcken, åt jag fiock jag akut springa på toa. Akut akut NU! inte om en minut. Sprutlackering av toan jämt... just i samband med måltid var det helt sjukt hemskt. Även emellan.   

Och det försvann alltså helt med Dimor? :o Nu tuggar jag fradga här, varför i helvete har aldrig läkarna nämnt detta????? Tänk om det är svaret för mig? Har jag lidit hela mitt vuxna liv i onödan då?
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (dimor) skrev 2013-06-25 11:50:52 följande:
    Jag har haft likadant, tänk att svaret var så enkelt liksom jag har testat antidepp och hela baletten med. Fy tusan aldrig mer.Det tog ca 2 veckor innan tarmar och allt inte gjorde ont längre alls. Nu funkar jag helt som en normal människaa förutom om jag glömmer min dagsdos.  

TUSEN TUSEN TACK för tipset. ♥ Tänk om detta är svaret? Tänk om massor av års lidande faktiskt har ett slut! Vågar knappt hoppas!!!
  • Anonym (ledsen)

Har nu pratat med min läkare om att jag vill testa Dimor och det var inga problem, dock ville han inte att jag skulle ha för stora förhoppningar. Ska iväg och hämta dem idag och testa, så får vi se.

Läste på om endometrios, men vet inte riktigt. Syns inte det vid ul och vul? För jag har gjort en hel del ul och vul i mina dagar så jag har två missfall i bagaget och läkarna har kollat mig noga under graviditeterna. Kollade de vanligaste symtomen och fick fram detta:

Det vanligaste symtomet är menstruationssmärta, dysmenorre. Vid endometrios börjar smärtorna oftast före menstruationen för att sedan bli kraftigare under mensens första dagar. Min kommentar: Har ingen nämnvärd problem med menssmärta, bara lite vanlig lätt mensvärk max de första två dagarna.

Djup samlagssmärta förekommer ofta redan i början av sjukdomen. Min kommentar: Inga sådana problem

Symtom från tarmen är mycket vanligt, till exempel smärta när du bajsar. Symtomen kan likna dem vid IBS, känslig tarm. Min kommentar: Ja här blir det ju svårt då, för ibs-smärta har jag ju men har också haft i många herrans år.

Besvär som påminner om urinvägsinfektion förekommer ofta. Min kommentar: Har jag aldrig. Mensrubbningar, såsom rikliga blödningar, mellanblödningar, oregelbunden mens och korta menscykler, det vill säga att du har mens oftare än en gång i månaden. Min kommentar: Jag har ganska så riklig mens sen jag fick barn, men den är oerhört punktlig varje månad och aldrig några mellanblödningar.

Infertilitet, ofrivillig barnlöshet, är vanligare hos kvinnor med endometrios Min kommentar: Stämmer inte in.
  • Anonym (ledsen)
    MarajaILund skrev 2013-06-27 13:48:14 följande:
    TS, du behöver inte svara om du inte vill, men är du väldigt smal? Det låter ju inte som att du alls får i dig mycket. :(
    Hoppas så att du hittar nån lösning och ni andra i tråden också.  

Peridovis har jag varit det, men de senare åren har jag hittat en sak som hjälper mig med vikten och det är näringsdrycker från Apoteket. Det är små mängder i flytande form och innehåller mycket kalorier och jag dricker en sådan varje kväll utöver den mat jag äter. På helger äter jag ju också mer än bara ett mål så vikten håller sig ändå helt ok. Just nu ligger jag på ca 65 kg och jag är 169 lång. Men visst har det varit perioder när jag vägt betydligt mindre.
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (gallan) skrev 2013-06-29 11:06:18 följande:
    Jag fick inget svar på det jag skrev så undrar igen, har ni kollat gallan? Det kan bli xtrema diareer och hemsk värk... Jag fick medicin mot gallsyrediarre och det är helt underbart med en ok mage. Slippa plågas i timtal med värkar och vattenkransdiarre! Kan komma pang bom!

Jag har skrivit några gånger att min gallblåsa opererades bort för många år sedan. :)
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (Hemskt) skrev 2013-06-29 12:18:35 följande:
    Jag förstår dig helt då jag lidigt av samma diagnos i 6år. Det har förstört Mycket av min ungdom då jag har fått planera allt hela tiden efter magen. Att träffa killar, gå på dejten eller att sova hos killen första gången. Jag skulle aldrig åka till någon utan att ha proppat i mig typ loperamid så jag inte kunnat tömma tarmen rent ut sagt. Detta har hjälpt mot det problemet men inte. Mot smärtan. Allt har varit en skräck! Ingenting har hjälpt mig och jag har många gånger undrat om det ens är ibs jag lider av eller om läkarna är för lata för att gå till botten med problemet. Har slängt ut så mycket pengar på alla läkarbesök men känns som det bara varit pengar kastade i skön...min mage tål helt enkelt inte mat, oavsett om det är ett enda bett på ett äpple eller vad det än är. Det enda som gjort det bättre är att aldrig låta magen vara tom, när den är tom börjar smärtan, äter jag på tom mage så är jag helt förstörd den kvällen, antar att de bildas så mkt gaser när magen är tom att det är det som gör så ont. Jag har tvingat i mig mat , lite och väldigt ofta. Det har hjälpt mig. Min mage arbetar alldeles för fort det som normalt ska ta 4-6 timmar i magsmältning tog mig 20min att komma ut. Detta efter att doktorn sprutat in kontrastvätska genom en slang i näsan på mig. Sen är allt så individuellt när det kommer till ibs att jag tror det bara är en mängd sjukdomar som dragits ihop till samma samlingsnamn.

Ja det är ett helvete rent ut sagt. Både min mamma och farmor led av samma sak, så jag kunde nog inte undkomma mitt öde. :(
  • Anonym (ledsen)

Ringde min vc nu på morgonen och frågade lite om endo och om det kunde vara så att det spökar men mötte inget vidare gensvar. Fick till svar att endo orsakar inte diarré i den omfattningen som jag har och som en klämkäck avslutning på samtalet sa sköterskan "ett råd, sluta googla". :(

• Anonym (ledsen)
    lollisen skrev 2013-07-01 10:15:25 följande:
    Nyfiken, har du testat effekten av alkoholfritt vin än?

Nej har faktiskt inte det, kanske ska ta ett glas ikväll och se. :)
Svar på tråden Min mage förstör så mycket.