• Coxia

Behöver hjälp, långt.

Hej

Jag har en 3,5 veckas bebis som jag försöker amma. Men fasen det bara strular känns det som. Eftersom jag flaskmatade det första barnet så är självförtroendet när det gäller mina bröst låg och flaska känns som ett smidigt alternativ. Men jag vill gärna amma eftersom en fungerande amning verkar vara det bästa.

Försökt få hjälp hos BVC, amningskliniken och amningshjälpen, men i slutändan så är FL kanske ett bra ställe att få nya tips. Problemet är att det svider något otroligt när jag ammar. Men jag har svårt att urskilja om det är i bröstvårtorna eller inne i brösten. Jag har inte sår på bröstvårtorna, men jag ser att de är ihopklämda när han sugit klart. Jag hade sår första veckan och pumpade då och gav med flaska tills de läkte. När de väl läkt började jag helamma för en vecka sedan och försöker nu få det att fungera. 

1. Han gapar inte stort nog tror jag. Men han har inte kort tungband och jag väntar ut honom för att han ska gapa stort. Och när han tar tag så känns det rätt, men så släpper han rätt fort och man hör hur han börjar smacka.

2. Svedan i brösten är nog inte svamp för förutom svedan har varken jag eller bebis svampsymtom.  Det är absolut inte outhärdligt hela tiden, mer obehagligt så det kanske är normalt. Men det är så jag spänner mig och liksom ryser varje gång jag ska lägga till. 

3. Han äter så sällan. Det går alltid 4 timmar mellan gångerna han vaknar  och då tar han ibland bara 1 bröst. Dvs då måste jag pumpa på det andra. Har provat att väcka honom oftare, men då suger han knappt och verkar ganska ointresserad.  Men han har gått upp 200g sista veckan sedan jag började helamma. 

4. Jag upplever det som att jag har en ganska dålig utdrivningsreflex, kan det vara en del av problemen? Men jag har inte provat nässprayen. Upplever som att det svider som eld just första minuten, men att det sedan bara är mest obehag. Men när mjölken väl kommer har jag mjölk. Om jag pumpar får jag lätt ut 100 ml pr bröst varannan timme på ett par minuter. När han sugit i 10 minuter och han släpper så verkligen rinner det ur bröstet. Men då är han helt slut och somnar gärna efter rapande. 

BVC säger bara att jag ska väcka honom alternativt ge med flaska efter amning. Men då kräks han bara. så vad tycker ni? Ska jag dra ner på tiden vid första bröstet så att han även alltid tar andra bröstet eller? Det blir ju så meckigt att först amma och sedan pumpa och kasta mjölken. För han äter den ju aldrig. Jag har ju hunnit producera ny innan han behöver. Nu började jag amma kl 07 sist och nu är klockan 11 och han sover fortfarande. Kan det vara så att han faktiskt får i sig så mycket att det räcker för honom att äta var 4.e timme?

• Svar på tråden Behöver hjälp, långt.
  • sötare

Hej ts!
    När jag ammade så väckte jag väldigt sällan min son så som de säger att man ska göra utan jag gick på känn. På nätterna sov han väldigt mycket och ammade knappt  något men han gick upp som han skulle.
    Går dni son upp som han ska då får han i sig det han ska. Så vad säger din magkänsla dig om vad som är bra?
    Sen det som svider kan jag faktiskt inte svara på.. du kanske ska prova en ammningsnapp ?

• veh

Om han sover bra, och går upp i vikt som han ska skulle jag inte vara orolig över att han inte äter oftare än var fjärde timma. Snarare glad - vad skönt! Mitt första barn åt så... Förvisso kunde en amning då ta säkert 45 min... Angående att det svider och att barnet inte tar rätt grepp - vad jag själv har gjort, vet inte om det är vad man borde göra eller inte, är att peta upp munnen litet mer genom att trycka på barnets haka... Har funkat bra. Jag ammar med amningsnapp dock, eftersom mina bröstvårtor är inåtvända och ogripbara för bebisen...

• malzac

Jag håller med de andra, om barnet verkar nöjt efter matningen, går upp så pass mycket som han har gjort, producerar de blöjor han ska och inte verkar slö när han faktiskt är vaken (nya bebisar sover mycket) så behöver du nog inte oroa dig. Och jag skulle inte ge flaska om det inte var absolut nödvändigt, för det kan göra amningen ännu svårare. Jag ammade länge, fler månader, från bara ett bröst i taget (bytte varannan gång) eftersom hon var nöjd med det. Sen pumpade jag aldrig ur det andra bröstet för då hade jag ju hållit produktionen fortsatt hög. Nackdelen är att man kan se lite sne ut, men det störde inte mig särskilt.

I början hade jag också svidande bröstvårtor och när tösen släppte så hade de fel form. Detta hände särskilt när jag satt upp och ammade och det visade sig senare att positionen jag höll henne i gjorde att hon inte kunde få ordentligt tag. När jag flyttade henne en eller ett par cm i sidled (mot mitt bröstben) så löste det sig rätt snabbt. Liggamningen funkade däremot utan större problem. Så kanske testa en helt annan position? Det finns ju ett par att välja mellan.

• ScandinavianMom
    Coxia skrev 2013-06-23 10:58:20 följande:
    Hej

Jag har en 3,5 veckas bebis som jag försöker amma. Men fasen det bara strular känns det som. Eftersom jag flaskmatade det första barnet så är självförtroendet när det gäller mina bröst låg och flaska känns som ett smidigt alternativ. Men jag vill gärna amma eftersom en fungerande amning verkar vara det bästa.

Försökt få hjälp hos BVC, amningskliniken och amningshjälpen, men i slutändan så är FL kanske ett bra ställe att få nya tips. Problemet är att det svider något otroligt när jag ammar. Men jag har svårt att urskilja om det är i bröstvårtorna eller inne i brösten. Jag har inte sår på bröstvårtorna, men jag ser att de är ihopklämda när han sugit klart. Jag hade sår första veckan och pumpade då och gav med flaska tills de läkte. När de väl läkt började jag helamma för en vecka sedan och försöker nu få det att fungera. 

1. Han gapar inte stort nog tror jag. Men han har inte kort tungband och jag väntar ut honom för att han ska gapa stort. Och när han tar tag så känns det rätt, men så släpper han rätt fort och man hör hur han börjar smacka.

2. Svedan i brösten är nog inte svamp för förutom svedan har varken jag eller bebis svampsymtom.  Det är absolut inte outhärdligt hela tiden, mer obehagligt så det kanske är normalt. Men det är så jag spänner mig och liksom ryser varje gång jag ska lägga till. 

3. Han äter så sällan. Det går alltid 4 timmar mellan gångerna han vaknar  och då tar han ibland bara 1 bröst. Dvs då måste jag pumpa på det andra. Har provat att väcka honom oftare, men då suger han knappt och verkar ganska ointresserad.  Men han har gått upp 200g sista veckan sedan jag började helamma. 

4. Jag upplever det som att jag har en ganska dålig utdrivningsreflex, kan det vara en del av problemen? Men jag har inte provat nässprayen. Upplever som att det svider som eld just första minuten, men att det sedan bara är mest obehag. Men när mjölken väl kommer har jag mjölk. Om jag pumpar får jag lätt ut 100 ml pr bröst varannan timme på ett par minuter. När han sugit i 10 minuter och han släpper så verkligen rinner det ur bröstet. Men då är han helt slut och somnar gärna efter rapande. 

BVC säger bara att jag ska väcka honom alternativt ge med flaska efter amning. Men då kräks han bara. så vad tycker ni? Ska jag dra ner på tiden vid första bröstet så att han även alltid tar andra bröstet eller? Det blir ju så meckigt att först amma och sedan pumpa och kasta mjölken. För han äter den ju aldrig. Jag har ju hunnit producera ny innan han behöver. Nu började jag amma kl 07 sist och nu är klockan 11 och han sover fortfarande. Kan det vara så att han faktiskt får i sig så mycket att det räcker för honom att äta var 4.e timme?

1. Svider det hela tiden under amningen eller bara i början när han tar tag? Det kan faktiskt vara utdrivningsreflexen i början som gör att det svider eller sticker i bröstet. Om det lugnar sig efter ett tag så kan det vara blandning mellan den och att han håller på få rätt tag.

2. Du säger att han släpper rätt fort efter att han har tagit rätt tag, kan det vara så att din utdrivningsreflex är rätt stark i början? Att mjölken rinner så snabbt att han släpper taget för att kunna hinna med och inte sätta mjölken i halsen?
    - Prova att låta han sätta igång utdrivningsreflexen, när det börjar rinna så tar du han från bröstet och du kan ha en handduk under bröstet och låta första mjölken rinna i handduken. När det lugnar sig igen så kan du lägga han till och se till att han tar stort tag. Bröstet blir också mycket mjukare när det inte är så fullt med mjölk och det är lättare att ta stort tag. Du kan också försöka amma han i ställningar där han är lite mer upprätt.

3. Jag skulle rekommendera att du inte pumpar det andra bröstet, om du inte ska spara mjölken det vill säga (det går att frysa den och den håller i 6 månader i frysen). Handmjölka ur för att lätta trycket men bara för att det inte ska orsaka mjölkstockning. Ju mer du mjölkar ur desto mer mjölk produceras. Brösten kommer att anpassa sig efter din son och då hjälper det inte med urmjölkning i stora mängder.

4. Jag tycker absolut inte du ska ge ersättning efter amning. Det är verkligen kaka på kaka och det är rätt tydligt att ditt barn är mätt efter att bara ha ammat. Du har mjölk nog och dina bröst duger mycket väl!

5. Hur är han när han har vakenperioder? Är han alert och söker kontakt med er?

6. Använder han napp? Jag tänker på att du ska ge han chans att visa tidiga signaler på att han vill amma och ibland kan en napp dölja att han faktiskt vill till bröstet. Napp rekommenderas inte första veckorna och det kan göra så amningen glesas ut mer än den hade gjort utan.

7. Att amma på båda brösten kan bli ett problem i sig när du har så mycket mjölk. Då hinner han få i sig förmjölken på båda brösten men inte lika mycket av den lite fetare mjölken. Det börjar ibland visa sig på bajset som ändrar färg.

8. Ignorera kommentarer om att barn ska äta var 3-4 timme. Barn bör äta när de vill och hur ofta de vill. Det kan vara 2 gånger i timmen eller varannan timme och det ändras hela tiden under barnets amningsperiod första året. Fri amning är det bästa för barnet och dig.

9. Prova olika ställningar. Att ligga ner och amma kan vara bra om det är utdrivningsreflexen i början som spökar. Ha han liggande ovanpå dig när du halvsitter. Att ha hans fötter längre ner än hans huvud kan göra att det blir lättare för han.

• Coxia

Tack för alla tips. Provade att ta loss honom efter ca en minut och låta honom hämta andan. Handmjölkade lite och det sprutar verkligen. Tyckte han fick bättre tag efter, hela dagen igår fungerade bättre. Men han tar oftast bara 1 bröst. Men det blir väl ok om man slipper att det spränger så jävligt i det andra. Det är ju för min skull jag vill ge båda.

• Coxia

Nej han får inte napp eller rättare sagt så är han totalt ointresserad för varje gång han är snuttig får han ju bröst, men det är ju bara 6-7 gånger per dygn. Så vi har inte haft behov för napp. Bara provat vid nån magknipsomgång men då ville han inte ha.

• Coxia

Nån som provat den sista ställningen av de svartvita med barnet liggandes på en. Hur ska de ha huvudet? Jag har svårt att ligga på sida och liggamma för jag har sviter av foglossning.

• malzac
    Coxia skrev 2013-06-25 10:29:01 följande:
    Nån som provat den sista ställningen av de svartvita med barnet liggandes på en. Hur ska de ha huvudet? Jag har svårt att ligga på sida och liggamma för jag har sviter av foglossning.

Jag använde den ställningen ett tag och det gick bra om jag stödde dotterns huvud från sidan med min arm (lägg en hög kuddar under armen). Dottern tyckte det var så mysigt att hon somnade varenda gång. Dock minns jag inte längre om jag vid det laget hade fått ordning på amningen så att jag inte behövde oroa mig för att hon inte skulle få tag ordentligt.
Svar på tråden Behöver hjälp, långt.