Behöver hjälp, långt.
Hej
Jag har en 3,5 veckas bebis som jag försöker amma. Men fasen det bara strular känns det som. Eftersom jag flaskmatade det första barnet så är självförtroendet när det gäller mina bröst låg och flaska känns som ett smidigt alternativ. Men jag vill gärna amma eftersom en fungerande amning verkar vara det bästa.
Försökt få hjälp hos BVC, amningskliniken och amningshjälpen, men i slutändan så är FL kanske ett bra ställe att få nya tips. Problemet är att det svider något otroligt när jag ammar. Men jag har svårt att urskilja om det är i bröstvårtorna eller inne i brösten. Jag har inte sår på bröstvårtorna, men jag ser att de är ihopklämda när han sugit klart. Jag hade sår första veckan och pumpade då och gav med flaska tills de läkte. När de väl läkt började jag helamma för en vecka sedan och försöker nu få det att fungera.
1. Han gapar inte stort nog tror jag. Men han har inte kort tungband och jag väntar ut honom för att han ska gapa stort. Och när han tar tag så känns det rätt, men så släpper han rätt fort och man hör hur han börjar smacka.
2. Svedan i brösten är nog inte svamp för förutom svedan har varken jag eller bebis svampsymtom. Det är absolut inte outhärdligt hela tiden, mer obehagligt så det kanske är normalt. Men det är så jag spänner mig och liksom ryser varje gång jag ska lägga till.
3. Han äter så sällan. Det går alltid 4 timmar mellan gångerna han vaknar och då tar han ibland bara 1 bröst. Dvs då måste jag pumpa på det andra. Har provat att väcka honom oftare, men då suger han knappt och verkar ganska ointresserad. Men han har gått upp 200g sista veckan sedan jag började helamma.
4. Jag upplever det som att jag har en ganska dålig utdrivningsreflex, kan det vara en del av problemen? Men jag har inte provat nässprayen. Upplever som att det svider som eld just första minuten, men att det sedan bara är mest obehag. Men när mjölken väl kommer har jag mjölk. Om jag pumpar får jag lätt ut 100 ml pr bröst varannan timme på ett par minuter. När han sugit i 10 minuter och han släpper så verkligen rinner det ur bröstet. Men då är han helt slut och somnar gärna efter rapande.
BVC säger bara att jag ska väcka honom alternativt ge med flaska efter amning. Men då kräks han bara. så vad tycker ni? Ska jag dra ner på tiden vid första bröstet så att han även alltid tar andra bröstet eller? Det blir ju så meckigt att först amma och sedan pumpa och kasta mjölken. För han äter den ju aldrig. Jag har ju hunnit producera ny innan han behöver. Nu började jag amma kl 07 sist och nu är klockan 11 och han sover fortfarande. Kan det vara så att han faktiskt får i sig så mycket att det räcker för honom att äta var 4.e timme?