• Clotilda

Varför inte potträna tidigt?

Väntar tills barnet själv är redo och intresserad. Varför stressa? Finns så många andra grejer att lägga sin energi på när det kommer till föräldraskap.

• Clotilda

Nej, är det inga problem att pott-träna en unge, oavsett ålder, så är det väl fritt fram? Vad jag förstår så är de flesta barn inte redo så tidigt dock, när det gäller att själv vara intresserade av pottan och kunna känna när hen behöver gå. Det har vi väntat in.

• Clotilda

Jag blir lite nyfiken. Med första barnet har det känts rätt att vänta. Jag har aldrig märkt att han har signalerat, knappt när han är bajsnödig. Helt plötsligt står han och bajsar och eftersom han lider av trög mage så har jag inte i den stunden velat avbryta honom med riks för att förvärra problemen. Han har just börjat signalera när han har bajs i blöjan men kissiga blöjor bryr han sig inte om än. Snart är det dock dags för barn nummer två och kanske skulle det passa bättre på det barnet att potträna tidigt. Ska absolut läsa på om det.

• Clotilda

Dr Mupp, ja men iom att man oftast märker att han behöver bajsa först när han satt igång så vill jag inte avbryta honom och öka risken att han håller sig och därmed förvärra problemen.

Svar på tråden Varför inte potträna tidigt?