• kaffeamanda

Varför inte potträna tidigt?

Ni som börjar potträna era barn sent (efter 1 år), varför gör/gjorde ni det? Är det av lathet eller finns det nån annan anledning?

• Svar på tråden Varför inte potträna tidigt?
  • kaffeamanda
    Clotilda skrev 2013-06-23 19:23:31 följande:
    Väntar tills barnet själv är redo och intresserad. Varför stressa? Finns så många andra grejer att lägga sin energi på när det kommer till föräldraskap.

Man stressar väl inte bara för att man sätter sitt barn på pottan när man tror att hen behöver kissa eller bajsa.
  • kaffeamanda
    Jimman skrev 2013-06-23 19:23:35 följande:
    Vi började vid 1.5 år då vi såg att dottern var intresserad o kände när hon var kissnödig

Du tror inte att hon skulle lära sig att känna att hon var kissnödig tidigare om ni satt henne på pottan redan när hon var några månader?
  • kaffeamanda

Alltså, jag har inte startat tråden för att moralisera på något sätt, utan är bara nyfiken. Ide flesta andra länder börjar man ju betydligt tidigare.

• kaffeamanda
    Dr Mupp skrev 2013-06-23 19:51:57 följande:
    På vilket sätt stressar man barnet genom att sätta det på pottan när det uppenbart är kiss-/bajsnödigt?

Hur tror ni vi gör som erbjuder potta gör egentligen? Tror ni att vi tvingar och skäller? Är det så ni pottränar?

Nej men precis! Jag blev förvånad när jag började med vår andra vid 2 månaders ålder och hon lärde sig att kissa just då. Nu vid 7 månader så kissar hon i blöjan ibland, men vi sätter henne på pottan direkt på morgonen och efter alla måltider och då kissar hon varje gång. Med första började vi potträna vid 7 månader och det tyckte jag var tidigt då, men hade jag vetat det här så hade jag börjat tidigare, så för mig var det okunskap att man inte kunde börja tidigt.
  • kaffeamanda
    Tettan skrev 2013-06-23 20:27:35 följande:
    En motfråga - varför måste man börja så tidigt?? Snålhet??

Vad spelar det för roll hur andra gör?? Man gör väl som det passar bäst för ens eget barn och situation?  

Mer ekonomisk kan jag tycka, och miljövänlig då jag är för bekväm av mig för att använda tygblöjor.

Är nyfiken bara om det är för att det är bekvämt att använda blöjor eller om det finns nån annan anledning.  
  • kaffeamanda
    en glad skrev 2013-06-23 20:36:46 följande:
    Sömnträning, potträning, gränssättning osv handlar för mig alltid om samspel med sitt barn. Som mogen förälder och själv bra föräldrad har man inbyggt i sig hur det skall gå till och det kommer helt naturligt, utan att sngla på hur andra gör eller inte gör!

Jamen då behövs ju inte en enda tråd ang. barn här på familjeliv då
  • kaffeamanda
    Tettan skrev 2013-06-23 20:39:54 följande:
    Sen kan jag tycka att TS är ganska provocerande - hur kan man tycka att det är SENT efter 1 år ??

Jag har många vänner och släktingar med barn - och INGEN har börjat före 1 års ålder. Väljer man att börja träna INNAN 1 års ålder så är det väl OK, men då är det TIDIGT, inget annat.  

OK, ja det kan hända att 1 år är tidigt. Jag har min familj som referenspunkt då det är mest dem jag pratar sånt med. Min mamma blev blöjfri före ett års ålder, vi syskon strax efter, min dotter strax efter, mina närmsta vänners barn likaså. Så i min värld så är det sent att börja efter ett år
  • kaffeamanda
    KLAJSHUH skrev 2013-06-23 21:02:12 följande:
    Ellie nämner nåt som jag faktiskt blir lite nyfiken på.

Ni som tränat era barn så de är blöjfria tidigt (innan barnet pratar) hur har det gått på förskolan? Som förälder lär man sig ju sitt barns signaler men hur förstår pedagogerna det? Eller lör sig barnet gå till toaletten och försöker få en pedagog att följa med dit?

Vår dotter började på förskola när hon var 2,2 år och då var det inga problem
  • kaffeamanda
    IVFmamma skrev 2013-06-23 23:36:34 följande:
    Nu antar jag att TS menar "normala" barn men döm inte så hårt, min 3åring har fft blöja, men du kan inte veta varför, vad hon och vi har varit med om som gör att hon måste fft ha blöja.
    Självklart menar jag det. Det finns ju absolut de som måste ha blöja längre, det finns ju till och med dem som måste ha det hela livet.

Men jag är tacksam för alla svar! Vad jag kan tyda dem så kan jag tro att detta är en kulturell grej (även om jag trodde att de flesta började tidigare med potträning än många skriver här). Man gör väl ofta som sin omgivning gör och lär ut. 
  • kaffeamanda

Alltså, vi använder blöja till vår 7-månaders. Men vi sätter henne på pottan och då kissar hon oftast eftersom vi lärt oss ungefär när hon kissar, så blöjan är nästan alltid helt torr. När hon ska bajsa är det lätt att se. Så fortfarande använder vi blöja med det går åt två-tre blöjor per dag än så länge.

• kaffeamanda
    hannis skrev 2013-06-25 08:05:20 följande:
    Just det. Hur gör man på natten?
    Vi ger vår dotter välling innan hon ska sova, sen sätter vi henne på pottan så att hon får kissa. När hon vaknar på morgonen sätter vi henne på pottan och då brukar hon kissa jättemycket. 9 av 10 gånger så har hon inte kissat i blöjan på natten.
  • kaffeamanda
    Rocket Mania skrev 2013-06-25 10:13:49 följande:
    Det är inga hemliga handsignaler eller komplicerad magdans barnen pysslar med.

Haha!   Glad
  • kaffeamanda

Oj, vilken diskussion det blev! Jag lägger ingen värdering i om man pottränar tidigt eller inte, ville bara se hur andra tänker. 

Solig 

• kaffeamanda

Har kommit på en liten förklaring till min egen frågeställning. Libero (svenskt) uppfann engångsblöjan. Med hjälp av det och en massa reklam och "värdeförändring" så anses det i Sverige normalt att använda blöja längre upp i åldrarna än i många andra länder.

• kaffeamanda
    skogsvitter skrev 2013-06-26 09:55:16 följande:
    Helt ok att vara medveten om det och ändå låta barnen ha blöjorna för att man inte ids ta tag i det, men att tro eller påstå att det handlar om barnets egen mognad som plötsligt inte existerar i några få länder är bara dumt och okunnigt.

Själv tror jag inte ens att det är bra för barnen att ha blöja så pass länge som många i Sverige har idag, men det är bara min personliga åsikt utifrån vad jag sett, hört och läst själv. Andra gör andra tolkningar utifrån vad de sett och hört.
    Jamen precis. Jag moraliserar inte över hur andra ska göra, men så många tar ju åt sig så fruktansvärt mycket! Ville bara veta hur andra resonerar om saken, sen gör ju alla själva som de vill. {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Varför inte potträna tidigt?