• Dr Mupp

Varför inte potträna tidigt?

Jimman skrev 2013-06-23 19:38:40 följande:
    Inte ens vården rekommenderar att stressa fram blöjfrihet , det kan ge motsatt effekt enligt dom om det inte får komma i barnets egen takt ! Det handlar om urinblåsans mognad som skiljer sig mycket från barn till barn !
    På vilket sätt stressar man barnet genom att sätta det på pottan när det uppenbart är kiss-/bajsnödigt?

Hur tror ni vi gör som erbjuder potta gör egentligen? Tror ni att vi tvingar och skäller? Är det så ni pottränar?
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    Tettan skrev 2013-06-23 20:27:35 följande:
    En motfråga - varför måste man börja så tidigt?? Snålhet??

Vad spelar det för roll hur andra gör?? Man gör väl som det passar bäst för ens eget barn och situation?  
    Jag har gjort det för att mina barn ska slippa ha på sig blöjor. När de börjat gå så har det nästan alltid varit helt blöjfria hemma. Men så har vi aldrig behövt smörja en enda röd rumpa. 

Och visst det är väldigt skönt att slippa köpa och byta blöjor. Mycket billigare att köpa blöjor i 1,5-2 år  än 3-5 år. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    KLAJSHUH skrev 2013-06-23 21:02:12 följande:
    Ellie nämner nåt som jag faktiskt blir lite nyfiken på.

Ni som tränat era barn så de är blöjfria tidigt (innan barnet pratar) hur har det gått på förskolan? Som förälder lär man sig ju sitt barns signaler men hur förstår pedagogerna det? Eller lör sig barnet gå till toaletten och försöker få en pedagog att följa med dit?
    Inga problem, han kunde visa vad han ville. 
  • Dr Mupp
    Clotilda skrev 2013-06-23 22:23:16 följande:
    Jag blir lite nyfiken. Med första barnet har det känts rätt att vänta. Jag har aldrig märkt att han har signalerat, knappt när han är bajsnödig. Helt plötsligt står han och bajsar och eftersom han lider av trög mage så har jag inte i den stunden velat avbryta honom med riks för att förvärra problemen. Han har just börjat signalera när han har bajs i blöjan men kissiga blöjor bryr han sig inte om än. Snart är det dock dags för barn nummer två och kanske skulle det passa bättre på det barnet att potträna tidigt. Ska absolut läsa på om det.
    Är han trög i magen är det bättre för honom att baja på toa/potta. Inget som håller emot och en mer naturlig ställning. 
Svar på tråden Varför inte potträna tidigt?