• Ellie

Varför inte potträna tidigt?

Jag funderade på EC ett tag när jag tyckte att jag tydligt kunde läsa av min bebis signaler (kring ca 2-3 månaders ålder), men valde att inte göra detta. Jag ville inte att hon skulle börja förskolan, vara helt ovan vid blöjor utan tro att någon skall kunna läsa av hennes signaler, och inte ha möjlighet att med ord kommunicera sina behov. Jag ville inte att hon skulle stå där och "signalera toabesök nödvändigt nu", medan ena förskolepedagogen tröstar ett ledset barn, och den andra befinner sig på andra sidan gården. Och ingen förstår henne.

Sedan har jag av och till planer på att köpa en potta för att introducera den för henne (hon är 13 månader nu), men vi har rätt långt till affärer där dessa säljs och jag vill helst inte beställa på nätet. Lite lathet där kanske.

Jag tror det löser sig alldeles utmärkt så småningom.

• Ellie
    Rocket Mania skrev 2013-06-23 21:08:13 följande:
    Det där var väldigt viktigt för mig. Det handlade dock inte bara om toa-besök utan allt annat också så vi löste det genom att vänta med förskola tills de kunde göra sig förstådda. Vet att långt från alla har den möjligheten men så gjorde vi.
    kaffeamanda skrev 2013-06-23 21:49:20 följande:

Vår dotter började på förskola när hon var 2,2 år och då var det inga problem
    Då förstår jag. Jag hade också kört med EC om jag kunnat vara säker på att vara hemma tills hon kunde göra sig förstådd. Tyvärr har vi inte haft den ekonomiska möjligheten (varit tvungna att ta ut 7d/v) och hon måste börja på förskolan när hon är 15 månader. Hade gärna varit hemma minst ett halvår till, även för att hon skall kunna göra sig mer förstådd på andra plan än toabesök, som du skriver RM.
  • Ellie
    skogsvitter skrev 2013-06-24 21:33:52 följande:
    Det är inget de behöver lära sig, detta finns från födseln som redan påpekats i tråden. Och det är sannerligen inget man behöver tvinga dem till, det är en helt naturlig instinkt precis som att äta eller sova... och precis som när de är hungriga och visar tecken för det så visar de också tecken för när de behöver kissa/bajsa. Men sådant försvinner såklart när de har supertorra blöjor på sig. Självklart kan de lära om när de blir äldre, så mer korrekt är väl att säga att man fördröjer utvecklingen, men personligen tycker jag att det bara är dumt, onödigt och dyrt när de redan kan det egentligen.

Det handlar ju om vinstdrivande företag som skapat ett behov som i själva verkar inte existerar.
    Det är möjligt att barnen kan reglera när de kissar och bajsar redan från födseln. Också att de lär sig att bara göra det på signal från föräldrarna. Jag antar ändå att eftersom barn är olika så är de olika tydliga med att visa vad de vill. Något som att tex skruva på sig kan ju vara en sak som vissa barn gör i alla möjliga situationer.

Jag hade läst om EC (dock relativt ytligt) och även om jag bestämde mig för att inte utöva det så var jag nyfiken på hur mitt barn signalerade. Jag studerade henne noga i flera veckor och jag har alltid haft lätt att se när hon behöver bajsa. Kissa däremot... jag ser inga signaler alls! Självklart för att jag inte förstår vad hon gör för signal (om det nu är så att alla visar på något sätt), men hennes kiss har alltid kommit som en överraskning för mig.

Jag undrar också över hur länge en bebis (under 1 år) kan hålla sig medvetet. Talar vi 1 min? 15? 30?
  • Ellie

Vårdguiden skriver så här (jag menar inte att det är varken rätt eller fel, ville bara visa vad de säger):

I vilken ålder ska man börja potträna?

Det finns ingen direkt ålder då man ska börja potträna, men runt ett och ett halvt till två år brukar de flesta börja så smått. Potträningen pågår ofta successivt till när barnet är fyra till fem år. Detta sker ofta samtidigt med trotsåldern vilket ibland kan skapa problem. Barnet vägrar helt plötsligt att gå på pottan. Barnet uppfattar också bajset som en del av sin kropp och det kan vara lite läskigt att skiljas från det. Ta det lugnt och låt barnet vänja sig.

Låt barnet växa i sin egen takt och koncentrera dig istället på att assistera rent praktiskt. När barnen är runt tre år är 90 procent av flickorna och 75 procent av pojkarna torra på dagen, men det finns stora skillnader. Många barn fortsätter med blöja ett tag till, särskilt nattblöjan. Räkna med många "olyckor" i början.

• Ellie
    skogsvitter skrev 2013-06-25 21:08:20 följande:
    Det är fortfarande sällsynt ja, men fallen har blivit fler. Och 3-4 års ålder är fortfarande extremt sent, aldrig någonsin förr har barn blivit blöjfria så sent som nu, inte förrän slutet av 90-talet började majoriteten av barn bli blöjfria när de var så pass gamla som 3,5 år. Det har ju långsamt bara fortsatt att krypa uppåt i åldrarna och plötsligt är det normalt att ha blöja i över 3 års tid, det fanns inte ens på världskartan för 30 år sen!
    Tror du det kan ha att göra med att det finns mycket bättre blöjor nu, som även passar till äldre/större barn?

Förr var blöjorna dåliga, blev fuktiga och orsakade ofta blöjeksem. Klart att man snabbt ville bli av med dem då - inte för att barnet var "redo" alla gånger, utan för att blöjorna i sig var dåliga för barnet. Det kanske hände fler olyckor under längre tid då än nu (jag spekulerar)?
  • Ellie
    Rocket Mania skrev 2013-06-25 23:47:20 följande:
    Vi säger så. Dina barn är helt unika och har fötts helt utan ett beteende som ska hålla dom torra. Bra bra.
    Hm... jag har heller aldrig märkt någonting på mitt barn inför att hon kissar. Bajs är tydligt, men jag ser inget vid kiss. Annars har vi en väldigt bra kommunikation om det mesta.
    Som tidigare sagt så var jag intresserad av EC och letade därför tecken (även om jag bestämt mig för att inte genomföra EC så var jag nyfiken).
  • Ellie
    Rocket Mania skrev 2013-06-26 00:14:16 följande:
    Även om man inte ser signalerna betyder det inte att dom inte finns. Folk som inte vill eCa sina barn behöver absolut inte göra det men hävda inte i sten att era barn inte signalerat när de var nödiga i början för det gjorde de med all säkerhet.
    Jag har tittat efter signaler från min dotter från första början iom att jag visste vad EC var för något. Jag har aldrig sett signaler hos henne inför att hon skall kissa. Jag hävdar inte i sten att hon inte signalerar, men det är bergsäkert att hon inte signalerar på ett vis jag har kunnat upptäcka (trots kunskap om och intresse för EC).
    {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Varför inte potträna tidigt?