Inlägg från: Rocket Mania |Visa alla inlägg
  • Rocket Mania

Varför inte potträna tidigt?

Tror folk att barn kommer ut ur magen och inte kan kissa/bajsa utan blöja? Om man tar sig tid att läsa bebisen är det rätt enkelt att skippa blöjor helt och bara använda potta redan från dag 1. Att folk inte gör det har jag full förståelse för men på vilket sätt skulle det vara stressande för barnet att slippa kissiga/bajsiga blöjor?!

• Rocket Mania
    Tettan skrev 2013-06-23 20:27:35 följande:
    En motfråga - varför måste man börja så tidigt?? Snålhet??

Vad spelar det för roll hur andra gör?? Man gör väl som det passar bäst för ens eget barn och situation?  
    Jag kan bara svara för mig själv men vi var glada över att slippa byta äckliga bajsblöjor. Inte en enda vidrig bajsblöja, det var värt en hel del!
  • Rocket Mania
    Dixie skrev 2013-06-23 20:28:25 följande:
    fast om det inte var av moraliska själ kanske du skulle skippar antagandet i TS att det beror på lathet.....

vilka andra länder börjar man mycket tidigare?   
    Jag skulle säga i de allra flesta u-länder. Men även Indonesien, Indien, Thailand osv
  • Rocket Mania
    Tettan skrev 2013-06-23 20:33:01 följande:

Själv hade jag tre blöjbarn samtidigt ett tag - men tycker det var äckligare att ta reda på nerbajsade/kissade byxor än själva blöjan... Att ha tre småbarn kräver mer än bara blöjbyte - det var matning, nattning, leka etc - då fick pott-träningen vänta.

Sen löste det sig av sig självt - de blev helt plötsligt intresserade av att gå på toaletten, inget jobbigt nötande alls.
    Och tänka sig - ingen av dem kissar på sig vare sig i sängen eller byxorna numera

Vi hade aldrig det problemet, inga nedkissade byxor osv. Tydliga signaler helt enkelt, enkelt att läsa och bara att gå på toa. 
    Tettan skrev 2013-06-23 20:35:46 följande:

Mina barn som slutat i 3,5 till 5-årsåldern har inte heller haft röda rumpor... Man får byta i tid...
    3,5-5 år? Är inte det rätt sent? 
    Vinterankan skrev 2013-06-23 20:40:05 följande:
    Jag tycker det är så fruktansvärt äckligt med bajs i pottor (ja äckligare än i blöjor) så jag vill att de ska vara stora nog att sitta på toaletten. Försökte med yngsta (1 år) nu när jag märkte att han skulle bajsa när jag precis satt på ny blöja och tänkte jag kunde slippa en bajsblöja men snoppen pekade för mycket framåt så det lär dröja ett år till.
    Min unge har bajsat på toa, jag hatar också pottor. I början satte jag mig bakochfram på toa med barnet framför mig (barnets rygg mot min mage och så höll jag under barnets ben) och sedan när barnet blev större satt det som vanligt.

• Rocket Mania
    KLAJSHUH skrev 2013-06-23 21:02:12 följande:
    Ellie nämner nåt som jag faktiskt blir lite nyfiken på.

Ni som tränat era barn så de är blöjfria tidigt (innan barnet pratar) hur har det gått på förskolan? Som förälder lär man sig ju sitt barns signaler men hur förstår pedagogerna det? Eller lör sig barnet gå till toaletten och försöker få en pedagog att följa med dit?
    Det där var väldigt viktigt för mig. Det handlade dock inte bara om toa-besök utan allt annat också så vi löste det genom att vänta med förskola tills de kunde göra sig förstådda. Vet att långt från alla har den möjligheten men så gjorde vi.
  • Rocket Mania
    LillGris skrev 2013-06-23 21:14:10 följande:

Vad är det för signaler? Carl har aldrig varit särskilt tydlig med att han kissar/bajsar. Nyfiken inför nästa barn som kommer när som helst :)
    Jag tror de flesta barn är rätt tydliga om man vet vad man ska kolla efter. Googla på "EC blöjfri" så får du en hel del intressanta träffar. 
  • Rocket Mania
    chrissandra skrev 2013-06-24 09:16:48 följande:
    Har du sett hur de gör i Kina? 

De låter barnen bajsa på gatan, de har hål i byxorna.
    En man hade sitt barn på axlarna...du kan ju tänka dig hur det blev då barnet uträttade sina behov. 
    Öh? Jaha?!
  • Rocket Mania
    Lilla Fjun skrev 2013-06-24 07:36:24 följande:
    Ställer då motfrågan: varför börja potträning barnet tidigt istället för att vänta in när barnet är redo? Med min förste pojk plockade jag bort blöjan dagen innan han fyllde tre år och sa bara att när man är tre år använder man inte blöja längre. Han hade aldrig tränat potta innan för varje gång jag föreslog det ville han inte. Skedde kanske fem olyckor under tre dagar sedan kunde han. Förra tisdagen vägrade min lille pojk ta på blöja 2 år 8 mån. Sedan dess är han utan. Första dagen skedde 5-7 olyckor, andra dagen 3 och nu kan han också. Väntar man in barnen så lär de sig snabbt istället för att under månader tampas med blöta byxor och kiss både på mattor och soffor och ute osv. Känns mycket smidigare tycker jag.
    För att barnet faktiskt föds redo Vissa vill helt enkelt ta tag i det från början, andra inte. 
  • Rocket Mania
    chrissandra skrev 2013-06-24 09:50:19 följande:
    Jag tycker inte det är särskilt fräscht att behöva kursa mellan bajshögar på gatorna.

Att man gör olika i olika länder är nog ingen nyhet. 
    Och så tror du att det skulle bli i Sverige om fler skulle ECa barn? Annars förstår jag inte riktigt varför du citerade mig.
  • Rocket Mania
    Gumsegumsan skrev 2013-06-24 09:53:31 följande:

mina barn har inte fötts så pass redo att de har kunnat tala om när de behövt göra ifrån sig, hållit sig borta från soffor/sängar/mattor när det varit i farozonen osv
    Barn säger ifrån. Inte genom att säga "mamma, jag måste kissa" men genom gruff, stånk, gnäll etc. Jag har som sagt förståelse för att alla inte kan/vill/har tid att lära sig läsa signalerna men de finns där.
Svar på tråden Varför inte potträna tidigt?