Inlägg från: Guldtrollsmamman |Visa alla inlägg
  • Guldtrollsmamman

Varför inte potträna tidigt?

Därför att jag inte anser att det finns någon tillräckligt bra anledning. Enda anledningen jag kan se överhuvudtaget är miljöskäl. Men när det gäller värna miljön orkar jag faktiskt inte göra det precis hela tiden, jag åker bil ibland, köper nytt istället för begagnat inland, äter kött ibland osv för att jag tycker om det eller för att det är bekvämt. Samma sak med pottträning, jag gör inget särskilt utan mina barn börjar helt enkelt gå på toa. Det tror jag är enklast o bäst för både formning mig. Tror att man inte ska göra livet onödigt krångligt.

• Guldtrollsmamman

Alltså ni som kör EC. Jag undrar hur era liv ser ut. Är nu alltid på platser där det finns toa eller är lämpligt att kissa/bakas barnet i det fria? Själv befinner jag mig ofta i bil på motorväg, ombord på buss, i köpcentrum osv. På platser där det lätt kan ta en halvtimme att hitta lämplig kiss/bajsplats. Kan tom vara svårt för vuxen eller äldre barn att hålla sig. Fixar era små bländfria verkligen sånt?

• Guldtrollsmamman
    skogsvitter skrev 2013-06-24 15:52:03 följande:
    Vi brukade ta med potta om möjligt, vid situationer där just toalett inte fanns tillgänglig (ytterst sällan, mest när vi var ute i naturen, då ena hade svårt att kissa i det fria). Finns väldigt smidiga resepottor. Detta är ju något som alla småbarnsföräldrar måste ta hänsyn till, oavsett när man tar bort blöjan helt. Bussar brukar förövrigt alltid ha toalett om det är långfärdsbussar, vad åker du för bussar som inte har toalett? Även i köpcentrum finns det alltid toaletter, och på motorvägar finns det med jämna mellanrum möjlighet att stanna. Men jag förstår att det är för mycket begärt att kolla upp sådana här saker, det är ju såklart mycket lättsammare för föräldern att barnen har äckliga blöjor på sig i flera års tid. Då behöver man liksom inte bry sig...

Jag upplever inte blöjor som äckliga och det har jag heller inte erfarenheten att mina barn har gjort. Däremot har jag erfarenheten att barnens förmåga att hålla sig trots nödighet blir bättre ju äldre de är. Visst finns toa i köpcenter o på rastplatser men ofta krävs det iaf ca en halvtimme innan man hinner fram till en. Av ren nyfikenhet undrar jag därför om riktigt små barn o bebisar klarar att hålla sig så länge? Många gånger jag har haft med mig typ 2-3 åringar som nyligen slutat med blöja har det blivit olyckor i byxorn i sådana situationer och det har barnet upplevt som obekvämt/obehagligt. Vilja bussar jag åker? Ja vanliga stadsbussar i linjetrafik, har aldrig sett någon med toa.
  • Guldtrollsmamman
    Annsiss skrev 2013-06-24 18:41:40 följande:
    Men är det inte lite intressant att barn idag anses mogna klart senare än tidigare och visar mer ointresse för toalett. Tänker att blöjföretagen fått föräldrarna precis dit de vill med effektiva blöjor i stora storlekar.

Eller så potttränar man senare nu för att det nu finns bra blöjor som alternativ. På samma sätt som vi drar nytta av andra moderniteter som gör våra liv lättare och/eller bättre? Egentligen behöver vi ju ganska få saker som företag erbjuder för människor klarade sig ju. Utan på stenåldern...
  • Guldtrollsmamman
    skogsvitter skrev 2013-06-24 19:10:59 följande:
    Det är alltså helt ok för dig att gå runt och vara ständigt nedkissad och alldeles kladdig i hela rumpan av bajs varje gång du bajsat..?

Nej, det är det inte men mina barn har inte verkat ha något emot det när de använt blöjor. För övrigt skulle det inte heller vara ok för mig att kissa/bajsa offentligt i medhavd potta vilket om jag tolkar dig rätt är alternativet till blöjor. Då skulle jag hellre använda blöja. Sedan tror jag du missförstår vad jag undrar över. Kan nödiga småbarn/bebisar verkligen hålla sig o vänta?
  • Guldtrollsmamman
    Annsiss skrev 2013-06-24 20:10:52 följande:
    Fast argumentet att blöjor gör livet lättare håller jag inte med om, ett ständigt kånkande på tunga säckar från affären och sen alltid tar plats i nån väska som ska med dit man ska förutom att det är dyrt dessutom.

Blöjor får vi hemkörda tillsammans med merparten av allt annat vi handlar så något kånkande blir inte av. Ska det vara blöjfritt ska man om jag förstått rätt istället för en blöja som får plats i fickan medföra en potta, dessutom kanske några ombyten om man inte kan använda pottan tex under bilfärd. Verkar svårare tycker jag men det är möjligt att det inte är. De som kör blöjfritt får gärna försöka övertyga mig om att deras sätt är enklare och bättre.
  • Guldtrollsmamman
    skogsvitter skrev 2013-06-24 21:33:52 följande:
    Det är inget de behöver lära sig, detta finns från födseln som redan påpekats i tråden. Och det är sannerligen inget man behöver tvinga dem till, det är en helt naturlig instinkt precis som att äta eller sova... och precis som när de är hungriga och visar tecken för det så visar de också tecken för när de behöver kissa/bajsa. Men sådant försvinner såklart när de har supertorra blöjor på sig. Självklart kan de lära om när de blir äldre, så mer korrekt är väl att säga att man fördröjer utvecklingen, men personligen tycker jag att det bara är dumt, onödigt och dyrt när de redan kan det egentligen. Det handlar ju om vinstdrivande företag som skapat ett behov som i själva verkar inte existerar.

Jag förstår mycket väl att man kan se på spädbarn när de behöver kissa/bajsa, det är inte mycket svårare att se än när de uttrycker att de är hungriga, har ont, är för varma osv . Det jag tycker verkar svårt är att kunna erbjuda toa/potta tillräckligt snabbt för att barnet inte ska göra i byxorna när det visat att det är nödigt. Jag fattar faktiskt inte hur man löser det i ett modernt samhälle där det inte är socialt accepterat att kissa/bajsa så att andra ser det. Pga detta tycker jag det verkar betydligt enklare att använda blöjor på spädbarn och då vänjer de sig såklart också vid blöja. Att då sedan aktivt vänja av dem utan att de själva visar intresse förstår jag inte meningen med då det oftast går alldeles utmärk att vänta med att lära barn saker tills de själva visar intresse. För såväl stor som liten brukar det vara både enklare o roligare att lära sig när man själv är intresserad o vill än innan.
  • Guldtrollsmamman
    hannis skrev 2013-06-24 22:15:21 följande:
    Hur gör man på bilresor med små bebisar som inte kan prata? Sitter man och stirrar för att se "signalerna" på barnet? Hur kan man då köra bil samtidigt? Om man är långt från en toa? I köpcentrum och affärer? Hur länge kan då en liten bebis hålla sig? Verkar sjukt osmidigt och jobbigt!

Undrar jag med. Fattar hur man gör om man är hemma eller i typ skogen på sommaren men hur gör man i bilkön eller med vinteroverall o lager på lager ute på vintern? Verkar som sagt väldigt osmidigt.
  • Guldtrollsmamman
    skogsvitter skrev 2013-06-24 21:14:14 följande:
    Fast nu var det faktiskt inte det jag skrev. Men det var tydligen väldigt otydligt formulerat... Angående bajs så byter de allra flesta självklart direkt ja, men bajset är ju ändå där tills bytet sker och kladdar i rumpan. Jag skulle inte vilja ha det som 3-4 åring. Angående kiss så vet jag som sagt ingen som byter efter varje kissning, det är förmodligen näst intill omöjligt. Blöjorna är ju snustorra (superabsorbenter) men kisset finns ju ändå där.

Fast den dag barnet inte vill ha blöja längre så går det väl självmant på toa istället utan någon särskild träning. Långt innan dess förresten om jag kollar på barnen i min närhet. De har då börjat gå på toa för att de är ivriga att göra som vuxna/ äldre syskon någon gång mellan 1 och 2 år. Några få har inte gjort det utan velat fortsätta med blöja ett tag till för att de trivts ned det och uppenbart inte tyckt att det känts obehagligt att rumpan blir kladdig vid bajsning eller att kiss som inte ens känns finns i blöjan. Tror det är mycket få föräldrar som säger till en 3-4 åring som säger att den tycker att blöja är obehagligt att den ändå måste fortsätta med blöja.
  • Guldtrollsmamman
    Rocket Mania skrev 2013-06-24 23:22:22 följande:
    Många undrar om vad man gör i bilköer, på bussar och om man bara stannar hemma. Självklart sitter man inte hemma vid en potta och glor, vi reste till andra sidan jorden när vår minsta var 4 mån och det gick naturligtvis jättebra. Jag tror att få barn klarar sig helt utan någon typ av blöja det första 8-18 månaderna, man använder blöja, tygblöja, training pants eller liknande. Om en olycka händer (man hinner inte läsa, ser inte signalerna, sitter i bilkö etc) händer den alltså inte på golvet/i vinteroverallen/i bilbarnstolen utan i vad man nu valt för typ av "blöja". Sedan är det också så att även riktigt små barn kan hålla sig ett tag. De lär sig snabbt att någon ser deras signaler och hjälper dom på toa och lär sig därmed också att hålla inne kiss/bajs. Slutligen är alla barn olika. Med mitt minsta barn var det mycket enkelt att slippa bajsblöjorna. Jag visste att det skulle komma bajs efter varje amning och satte mig alltså på toa med henne. Efter 4-6 mån övergick hon till att bajsa 1-2 ggr per dag och var mycket tydlig i sina signaler så det var verkligen inget jobbigt eller belastande. Snarare tvärtom.

Tack för förklaring. Man använder alltså blöja när man inte har toa inom räckhåll. För egen del skulle det innebära i stort sett hela tiden verkar bökigt att klä på o av allt så fort man kommer hem eller ska ut... Hur länge uppskattar du att barn kan hålla sig vid olika ålder? Vid vilken genomsnittlig ålder tror du barn kan hålla sig ca 30 min?
  • Guldtrollsmamman
    Rocket Mania skrev 2013-06-25 10:13:49 följande:
    Nej så menar jag inte alls, jobbigt med läsförståelsen eller är det bara lite kul att läsa fel?! Däremot skulle alla "normala" 1.5-åringar kunna gå på toa om de fått lära sig att lyssna på sina signaler. Det är det man gör med EC barn nämligen. I stället för att lära barnen kissa och bajsa i en blöja ger man dom möjlighet att kissa på potta/toa när de är nödiga. Om man struntar i deras nödiga signaler kommer dom snart nog nöja sig vid att kissa/bajsa i blöjan (även om en hel del barn gruffar en del kring det, gruff som tas för vanligt "gnäll") och de signalerna glöms bort tills föräldrarna tröttnat på blöja och ska lära barnet att kissa på toa.  Att jämföra det hela med att simma visar rätt tydligt hur lite du vet om detta, gör dig själv en tjänst och läs på lite innan du kastar dig in i en diskussion. På samma sätt som du vaknar av att barnet är hungrigt vaknar du om barnet behöver kissa. Det är inga hemliga handsignaler eller komplicerad magdans barnen pysslar med.

Fast inte behöver man varken EC:a eller pottträna för att en 11/2 åring ska kunna gå på toa. Gjorde varken det ena eller det andra med mina stora o ändå gick den ena på toa av sig själv vid 11/2 års ålder. Den andra var senare med det men tidigare med annat...
Svar på tråden Varför inte potträna tidigt?