skogsvitter skrev 2013-06-24 21:33:52 följande:
Det är inget de behöver lära sig, detta finns från födseln som redan påpekats i tråden. Och det är sannerligen inget man behöver tvinga dem till, det är en helt naturlig instinkt precis som att äta eller sova... och precis som när de är hungriga och visar tecken för det så visar de också tecken för när de behöver kissa/bajsa. Men sådant försvinner såklart när de har supertorra blöjor på sig. Självklart kan de lära om när de blir äldre, så mer korrekt är väl att säga att man fördröjer utvecklingen, men personligen tycker jag att det bara är dumt, onödigt och dyrt när de redan kan det egentligen. Det handlar ju om vinstdrivande företag som skapat ett behov som i själva verkar inte existerar.
Jag förstår mycket väl att man kan se på spädbarn när de behöver kissa/bajsa, det är inte mycket svårare att se än när de uttrycker att de är hungriga, har ont, är för varma osv . Det jag tycker verkar svårt är att kunna erbjuda toa/potta tillräckligt snabbt för att barnet inte ska göra i byxorna när det visat att det är nödigt. Jag fattar faktiskt inte hur man löser det i ett modernt samhälle där det inte är socialt accepterat att kissa/bajsa så att andra ser det. Pga detta tycker jag det verkar betydligt enklare att använda blöjor på spädbarn och då vänjer de sig såklart också vid blöja. Att då sedan aktivt vänja av dem utan att de själva visar intresse förstår jag inte meningen med då det oftast går alldeles utmärk att vänta med att lära barn saker tills de själva visar intresse. För såväl stor som liten brukar det vara både enklare o roligare att lära sig när man själv är intresserad o vill än innan.