• Majlisen

Varför inte potträna tidigt?

Jag är väldigt nöjd med vårt beslut att ECa, självklart är signaler något man måste lära sig. Men på ett eller annat sätt signalerar de flesta spädbarn. Sen handlar EC inte om tvång överhuvudtaget! Det handlar om kommunikation och att få en fördjupad sådan till sitt barn - det är allra viktigast. Blöjfriheten är ett plus.

Min dotter valde helt bort (tyg)blöjor vid 14 månader, hon ville helt enkelt inte ta på sig den, och höll sig tills hon fick gå på toalett/potta. Innan dess var hon också utan blöja dagtid, men efter 14 månader har hon inte haft blöja alls. Och är torr. Går på pottan själv osv.

ECade barn, förövrigt, har mindre enägenheter för förstoppning och liknande problem. Mindre risk för uvi osv, finns alltså medicinska anledningar till att praktisera EC med. Blöjor är ju något som man vänjer barnet vid (det där Med att barnen oftast kissar när man byter osv), ECade barn vänjs aldrig vid blöjor på samma sätt. Alltså blir det aldrig ett problem att vänja bort blöjor.

Precis som de som inte ger napp, fe behöver ju inte vänja bort nappen. Utan man gör på andra vis istället.

Sen är EC absolut ingenting för alla. Vissa får inte till det, för andra kan det bli en stress, och då är det inget man ska praktisera. För barn känner v stress och detta ska vara helt frivilligt, utan tvång och utan stress. EC ska inte tillämpas för att kämpa bort blöjorna så tidigt som möjligt, utan blöjfriheten ska bara vara ett plus.

Sjalbärande vandrande snutte, prettomorsa och amningsmaffioso.
  • Majlisen

Alltså - man är inte sämre för att man inte ECar, även fast jag är ett stort fan av det!

• Majlisen
    skogsvitter skrev 2013-06-25 17:54:30 följande:
    Det jag inte förstår är varför man är så rädd att göra pottan till en naturlig del av barnets vardag redan innan de hunnit bli mer medvetna och vanestyrda? Då behöver man aldrig komma till den punkten att man måste vänta och sitta och hoppas i flera år på att de liksom själv ska komma på att det är ett bra alternativ...

• Majlisen

I många länder där engångsblöjor inte finns är de flesta ettåringar torra. Så det där med fysiskt redo stämmer ju inte alls, sen finns det barn med hormonrubbningar och annat, men det är så klart en helt annan sak.

EC är inte heller samma sak som potträning. Upplever ni att potträning = tvång så anser jag det helt fel. Vi som ECat våra barn har aldrig tvingat våra barn till något, tvingar man så är det inte EC. Vi har helt enkelt gjort valet att inte vänja våra barn vid blöjor på samma sätt. Vi har istället uppmärksammat barnets signaler (min tjej skakade lite lätt på huvudet strax före hon kissade, vid bajs stirrade hon på ett speciellt sätt innan), och låtit dem kissa/bajsa fritt istället för i blöjan. Protesterar barnet mot pottan och VILL bajsa i blöjan, då ska det vara helt okej. Men, när man aldrig vant ett barn vid blöja, så är det väl ganska vanligt att barnet heller inte vill ha bajs i hela rumpan som ligger emot? Eller vara blöt och kissig.

Jag ECade, och min dotter var helt med på noterna. Var mycket utan blöja och sov utan blöja dagtid (barn vaknar i princip alltid när de behöver kissa, men kan vakna lätt - kissa och somna om, så man behöver inte märka som förälder). Hon kunde säga till att hon var kissnödig/bajsnödig på teckenspråk före året. Vid 14 månader så ville hon absolut gå på pottan, höll sig tills man kom dit och ville inte sätta på sig blöjan. Så då fick hon sova utan på natten, och var utan på dagen och så vart hon bara blöjfri av en slump, av egen vilja vid 14 månader. Kan ju säga att nattsömnen påverkades positivt av blöjfriheten med. Hon kan gå upp själv på pottan ibland, men hon vaknade bara hälften av gångerna efter att blöjan försvann.

Det finns som jag nämnde tidigare, medicinska orsaker också till att sluta med blöja tidigare. Mitt BVC vart superintresserade av EC när de märkte att hon var blöjfri så tidigt, och att det i samband kom en forskningsrapport på det positiva med EC som det skrevs om i ett blad som skickas ut till BVC. Så mitt BVC sökte reda på en kurs för att kunna informera föräldrar om EC.

Jo, förresten, om att låta barnen ha blöjor längre. Faktiskt, har stött på föräldrar som mer eller mindre propsat på barnet blöja. Kan ge fler exempel, men delar med mig av ett:

Jag och mitt barn är på badhuset. Ska gå och klär på oss, mitt barn är vid detta tillfälle 16 månader och blöjfri. Klär på henne. Barn mellan 3-4 år mittemot tittar på oss. Mamman ska klä på sin son, tar fram blöja. Barnet vill inte ta på sig blöjan utan protesterar och vill vara utan, frågar om kalsonger. Men mamman vägrar låta honom gå utan blöja, påtalar "men tänk om du kissar på dig, du får inte gå ut utan blöja" osv. Tycker sånt är himla tråkigt. En olycka är liksom inte heller allt. Visst kan olyckor hända alla barn nån gång, oavsett om de är 1,5 eller 5. Men varför inte bara ha ett par extrabyxor med, elle träningsbyxor? Har det hänt en olycka när mitt barn varit trött eller så är det inte mer än "ojdå, kom det kiss på golvet". Går de på pottan är det inte mer än "kom det kiss på pottan? Vad skönt".

Och förövrigt, hon har kunnat gå på pottan själv utan större problem. Är bara om vi är iväg som jag hjälper henne upp på toaletten.

• Majlisen
    chrissandra skrev 2013-06-27 00:29:59 följande:
    Nu har jag aldrig tvingat på mina barn blöja utan de har haft blöja så länge de har behövt.

Jag gillar inte när föräldrar låter sina barn gå runt utan något på sig, mitt i alla sätter de sig och kissar eller bajsar varsomhelst.

Samma sak med föräldrar som ofta och gärna dra ned byxorna utomhus.

Lär barnen använda toalett för bövelen. 

Min dotter har aldrig gjort så? Men vad är så fel med det andra? Om vi är ute en hel dag, självklart kommet hon behöva kissa ute med. Visst kan hon hålla sig, men varför måste hon hålla sig om jag kan sätta henne att kissa bakom en buske? Jag kissar också bakom en buske eller så om jag är kissnödig och vi är ute. Är vi i närheten av en toalett använder vi självklart den. Men vad stör dig med att kissa ute?
  • Majlisen
    chrissandra skrev 2013-06-27 00:29:59 följande:
    Nu har jag aldrig tvingat på mina barn blöja utan de har haft blöja så länge de har behövt.

Jag gillar inte när föräldrar låter sina barn gå runt utan något på sig, mitt i alla sätter de sig och kissar eller bajsar varsomhelst.

Samma sak med föräldrar som ofta och gärna dra ned byxorna utomhus.

Lär barnen använda toalett för bövelen. 

Men ska vi se det ur ett annat perspektiv, bad de dig sätta på blöjan på bb? Är du veklingen helt säker på att dina spädisar ville ha blöja, eller var det ett beslut du fattade åt dem? Finns många synsätt
  • Majlisen
    I969 skrev 2013-06-27 07:14:51 följande:
    Majlisen, det låter ju fantastiskt bra så som ni löst det Men för den sakens skull tror jag inte man behöver förundras över varför inte folk kör EC, eftersom det inte alls ingår i "normen", info från BVC o.s.v. Ja, det märkte du själv på reaktionerna antar jag. Att säga att detta med fysisk mognad "inte stämmer" är så klart också en sanning med modifikation. Utifrån förutsättningen att man inte varit blöjfri från spädistiden och på så sätt "tränat", så upplever många en klar skillnad i hur lätt ens barn har att känna av att nu kommer kisset/bajset när man väl slutar med heltidsblöjan och det kan vara stor skillnad på bara några månader. Sen håller jag med dig om att det ibland nästan blir så att föräldrarna håller fast i blöjan, men det handlar mycket om hur vi har det i vårt samhälle. Det är liksom livsfarligt om det kommer lite kiss/bajs någonstans, och jag tror att många har svårare än du med att låta sina barn kissa i buskar. Det finns en ökad intolerans där tyvärr. Rädslan för att det ska bli olyckor leder också till osannolika mängder tjat kring att barnen ska gå på pottan...

Jo, absolut, håller med! Och som jag nämnde tidigare också. Jag tror absolut inte att EC är för alla, just på grund av den samhällsstruktur vi har. Folk här tenderar att vara stressade. Blir EC en stress förvandlas det till annat än EC, och är inte särskilt bra att utföra. Har en vän som jag sagt till att hon kanske bara kan sätta på rutin för att ha en vana vid pottan, alltså inte ECa direkt. För henne tenderade det att bli en stress bara, så då blir det inte bra heller.
  • Majlisen
    chrissandra skrev 2013-06-27 09:47:27 följande:
    Jag tycker inte att vi ska bete oss som hundar, jag har ingenting emot hundar men deras toavanor - att kissa i buskar här och var - vill jag inte att mina barn ska anamma.

Så om ni är ute i skogen en hel dag, då får dina barn helt enkelt hålla sig tills ni kommer in igen? Är du iväg med din 6-åring och 6-åringen blir kissnödig och du vet att det kommer ta ett tag och bli bökigt att ta sig till en toalett, då tycker du att barnet ska hålla sig?

Min dotter kissar ungefär lika ofta som mig, eller kanske 1-2 gånger fler per dygn. Då ska jag hellre ha på henne en blöja och tvinga henne (antagligen väldigt ledsen) kissa i den mot sin vilja för att det inte passar sig att kissa om det inte finns en toalett i närheten? Förstår tyvärr inte ditt resonemang, men du kanske inte vistas ute längre stunder? Eller håller dig till en stad där det finns många offentliga toaletter.

Min dotter har också förmågan att hålla sig. Det har hon haft länge. När vi tog bort blöjan höll hon sig trots back-upblöja tills hon fick gå på en toalett eller potta (eller gud förbjude, bakom en buske). Sitter vi på en buss eller liknande och hon talar om att hon är kissnödig, och jag ber henne vänta så gör hon det. Hon säger till i god tid innan det blir akut. Precis som ett äldre blöjfritt barn gör.

Så, hur gör du med en 6-åring som är nödig och ni inte har tillgång till toalett?
  • Majlisen

Äh, så då ska vi fint packa ihop oss och gå hem om vi är ute i parken på en picknick? Tycker ärligt talat att det är trams. Finns det en dunge så går vi dit eller uppsöker den närmsta, där folk generellt inte rör sig, om de inte får lust att kissa vill säga

Är det långt till en toalett, eller så, då kissar både jag och dottern ute. Förstår ärligt talat inte vad problemet är. Och nä, kissar inte heller på någons tomt. Undrar hur de gjorde innan toaletten uppfanns Förövrigt har jag väl gjort en fruktansvärd sak enligt dig, gått bakom hörnet och låtit dottern kissa i ett dike bakom en busshållplats när vi åkte väldigt långt. Skulle gjort det igen också. Varför plåga henne liksom, låter hellre henne göra så än att det blir jobbigt för henne och hon gnäller hela bussresan.

Men oavsett. Tycker vi går väldigt mycket OT, förstår ärligt talat inte vad det har med att få barn blöjfria tidigt...

• Majlisen

Ja, jag vet inte hur era lekplatser/parker ser ut, men där vi är finns det skog osv i anslutning. Smyga in där gör inte så mycket känner jag. Absolut ingen som ser det heller. Känns onödigt att promenera hem för att man är kissnödig. En helt annan sak om man är ute på gården, då kan man gå upp. Har inte heller rusat i panik, går bra att ta henne i handen, be henne hålla sig några minuter om det är så eller liknande. Har vi suttit på en buss är det inga problem att be henne hålla sig en 20 minuter tills vi kommer fram. Som jag sa, tog bort blöjan då hon inte ville ha på sig den och eftersom hon ändå höll sig tills vi kom till en toalett. Sen skedde några få olyckor i början, typ en gång i veckan till en början, första månaden. Idag sker det i princip aldrig. Igår hade jag sagt aldrig, men idag skedde det faktiskt. Minns inte ens när det hände sist förutom idag i samband med en hostattack då hon satte vatten i fel strup, och hon närmar sig två.

Svar på tråden Varför inte potträna tidigt?