• molly50

Varför inte potträna tidigt?

För att det kanske inte alltid fungerar? Med sonen började vi då han var strax över året gammal,men han slutade ändå inte helt med blöjor förrän han var c:a 3 år.
    Nu håller vi på att försöka träna dottern som är 1 år och 9 månader och en enda gång har vi lyckats få henne att kissa på pottan. Hon verkar helt enkelt inte förstå vad det är hon ska göra där och man kan ju inte sitta i timtals på toaletten och vänta på att hon ska göra ifrån sig. 
    Jag tror att det är lite av en mognadsfråga också.

Det som till slut funkade med sonen var att köpa en extra,lite mindre,toaring att sätta ovanpå toaletten. Det tyckte han av någon anledning var roligare och lärde sig ganska snabbt vad han skulle göra på toaletten. Så vi ska nog försöka med den på dottern också.
    Problemet med henne är att hon ofta gör ifrån sig när hon sover. Och då är det inte lika lätt att hinna med och se.     

Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • molly50
    k girl skrev 2013-06-24 19:25:33 följande:
    Men snälla Skogsvitter. På samma sätt som EC-föräldrar vet att det är dags att gå och kissa vet en blöjförälder när det är dags att byta blöja. Om barnet går omkring "ständigt nerkissad" är barnet vanvårdat.
  • molly50
    skogsvitter skrev 2013-06-24 19:10:59 följande:
    Det är alltså helt ok för dig att gå runt och vara ständigt nedkissad och alldeles kladdig i hela rumpan av bajs varje gång du bajsat..?

Men hur länge tror du att man låter barnet gå omkring med en våt och/eller bajsig blöja på sig egentligen?
    Likaväl som att man vet att man ska torka sig själv då man har varit på toaletten så vet man att man ska byta på sitt barn.  
  • molly50
    skogsvitter skrev 2013-06-24 19:08:01 följande:
    Det handlar inte om att stressa och pressa, det handlar om att vilja ta bort sådant som helt uppenbart hindrar deras normala utveckling. Tror du på riktigt att ditt barn inte varit mogen tidigare?

Men på vilket sätt hindrar det barnens normala utveckling om de får bära blöja?
    Man kan aldrig tvinga ett barn som vägrar att gå på pottan eller toaletten. Det om något kan hämma deras utveckling!
    Alla barn är olika. Vissa lär sig snabbt att gå på pottan/toaletten och andra inte. I motsats till dig så tror jag att det är en mognadsfråga.

• molly50
    skogsvitter skrev 2013-06-24 21:11:44 följande:
    Jag vet ingen som byter blöja efter varje kissning, blöjbarn småkissar titt som tätt, och blöja byter de flesta kanske var 2-4 timme (om barnet inte bajsat då såklart). Så jag håller faktiskt inte med.

Men bara för att det finns folk i din bekantskapskrets som gör så så innebär det väl inte att alla andra gör på samma sätt?
  • molly50
    skogsvitter skrev 2013-06-24 21:15:26 följande:
    Nej? Jag påstår dock att det är väldigt ovanligt att kunna byta blöja efter varje kissning, det skulle bli praktiskt svårt och det skulle bli extremt dyrt att byta blöja kanske 3 gånger i timmen.

Ja,men man kan ju försöka byta med jämna mellanrum. Vi låter aldrig vår dotter gå omkring med våt blöja länge.
  • molly50
    skogsvitter skrev 2013-06-24 21:19:57 följande:
    Precis som framkommer i länken tidigare här i tråden liksom även annan forskning så skapar ju barnen en vana att använda blöjan som toalett, och glömmer bort de biologiska tömningsfunktionerna som de faktiskt har redan som spädbarn.

Ja,men det betyder väl inte att barnen inte kan lära sig även om de får bära blöja lite längre än till 1 år?
    Jag tror faktiskt inte på att barnen lär sig att använda sina tömningsfunktioner snabbare om man försöker tvinga dem till det. 
  • molly50
    skogsvitter skrev 2013-06-24 21:33:52 följande:
    Det är inget de behöver lära sig, detta finns från födseln som redan påpekats i tråden. Och det är sannerligen inget man behöver tvinga dem till, det är en helt naturlig instinkt precis som att äta eller sova... och precis som när de är hungriga och visar tecken för det så visar de också tecken för när de behöver kissa/bajsa. Men sådant försvinner såklart när de har supertorra blöjor på sig. Självklart kan de lära om när de blir äldre, så mer korrekt är väl att säga att man fördröjer utvecklingen, men personligen tycker jag att det bara är dumt, onödigt och dyrt när de redan kan det egentligen.

Det handlar ju om vinstdrivande företag som skapat ett behov som i själva verkar inte existerar.

Jag tror ändå att det är olika på olika barn.
    Och jag kan ärligt säga att jag inte vet någon som satt sitt nyfödda barn på pottan för att barnet "kan" visa tecken på att det är nödigt. 
  • molly50
    Annsiss skrev 2013-06-24 22:05:30 följande:
    Fast många här hävdar ju att man väntar för att barnet inte är moget men hur vet man det om man inte testar, vår dotter kissade första gången hon satt på pottan vid åtta mån det var nog ifs bara tur men hade säkert kunnat hända vid 6 mån också, nu har aldrig potta och toalett blivit något konstigt och onaturligt för henne eftersom hon inte minns nått annat till skillnad från förskolekompisarna som börjar potternas vid 2.5 många gånger för att föräldrarna då har tröttnat på att vänta ut barnen och att de ska plötsligt visa sig mogna, för flera av dessa har pottträningen blivit en kamp.

Och vad är det som säger att man inte har testat? Vi har också testat att sätta vår dotter på pottan i ganska tidig ålder och visst,en gång har hon kissat,men sedan har det inte blivit något mer. Att hon kissade en gång var nog,som du själv skriver,snarare en lyckträff än något annat.
    Sonen var ganska duktig med att markera när han började visa intresse för pottan och toaletten och då var det ganska snart gjort att vänja honom av med blöjan.
    Dottern har det däremot varit svårare med. Hon skriker och blir ledsen och då är det ingen av oss som vill tvinga henne att sitta kvar på pottan. Jag tror inte att hon är riktigt redo än och det är inget vi tänker stressa fram.  
  • molly50
    Annsiss skrev 2013-06-24 22:53:55 följande:
    Det handlar ju om att få in en rutin då barnet får gå när det i vanliga fall kissar/ bajsar tex alltid när det vaknat och ätit endast små spädbarn skvätter småsvättar lite hur som helst.

Ja,och när man försökt med det och det ändå inte hjälper?
Svar på tråden Varför inte potträna tidigt?