• I969

Varför inte potträna tidigt?

Varför blir TS första hypotes att det skulle vara av lathet? Jag hade aldrig hört talas om att man kunde potträna spädisar. De flesta följer väl "normen" och ställer fram pottan när de kan gå och sätta sig på den själva Varför informerar inte BVC om tidig potträning förresten, någon som vet? Själv hade jag upplevt bekanta som pottränade "tidigt", vid 1,5-2 och det var ett evinnerligt tjat så jag tänkte att jag rycker blöjan när jag vet att de kan hantera det själva, har varit vid 2,5-3, inget tjat och små olyckor bara ett fåtal dagar.

• I969

Kanske viktigast inte är när utan hur. Annars blir man väl en sån där snål person som Freud säger...

• I969

Anssiss, de flesta har säkert börjat lite innan två men märker att det blir mycket olyckor och att barnet blir avigt om det blir tjat om pottan. Då är det bättre att vänta, men det är så klart toppen om det blir tidigare. Vi provade vid två, men det funkade inte. Väntade till 2,5 och det var inga problem.

• I969

Majlisen, det låter ju fantastiskt bra så som ni löst det Men för den sakens skull tror jag inte man behöver förundras över varför inte folk kör EC, eftersom det inte alls ingår i "normen", info från BVC o.s.v. Ja, det märkte du själv på reaktionerna antar jag. Att säga att detta med fysisk mognad "inte stämmer" är så klart också en sanning med modifikation. Utifrån förutsättningen att man inte varit blöjfri från spädistiden och på så sätt "tränat", så upplever många en klar skillnad i hur lätt ens barn har att känna av att nu kommer kisset/bajset när man väl slutar med heltidsblöjan och det kan vara stor skillnad på bara några månader. Sen håller jag med dig om att det ibland nästan blir så att föräldrarna håller fast i blöjan, men det handlar mycket om hur vi har det i vårt samhälle. Det är liksom livsfarligt om det kommer lite kiss/bajs någonstans, och jag tror att många har svårare än du med att låta sina barn kissa i buskar. Det finns en ökad intolerans där tyvärr. Rädslan för att det ska bli olyckor leder också till osannolika mängder tjat kring att barnen ska gå på pottan...

Svar på tråden Varför inte potträna tidigt?