• Annsiss

Varför inte potträna tidigt?

Håller med ts, vi började vid 8 mån och tog det lugnt efter fyllde ett slapp vi byta blöjor vid två tog vi helt bort blöjan ( hade nog gått betydligt fortare om inte förskolan tyckte att blöja för dem var en bekvämlighetsgrej de hade inte tid att gå när hon behövde) många hade synpunkter och tyckte vi var lite fåniga Nu när deras barn liksom dottern är tre och fortfarande använder blöja och är helt ointresserade av annat har många sagt att de skulle göra som oss om de får chansen igen. Bra för miljön, plånboken och ryggen!

• Annsiss

Men är det inte lite intressant att barn idag anses mogna klart senare än tidigare och visar mer ointresse för toalett. Tänker att blöjföretagen fått föräldrarna precis dit de vill med effektiva blöjor i stora storlekar.

• Annsiss

Fast argumentet att blöjor gör livet lättare håller jag inte med om, ett ständigt kånkande på tunga säckar från affären och sen alltid tar plats i nån väska som ska med dit man ska förutom att det är dyrt dessutom.

• Annsiss

Fast många här hävdar ju att man väntar för att barnet inte är moget men hur vet man det om man inte testar, vår dotter kissade första gången hon satt på pottan vid åtta mån det var nog ifs bara tur men hade säkert kunnat hända vid 6 mån också, nu har aldrig potta och toalett blivit något konstigt och onaturligt för henne eftersom hon inte minns nått annat till skillnad från förskolekompisarna som börjar potternas vid 2.5 många gånger för att föräldrarna då har tröttnat på att vänta ut barnen och att de ska plötsligt visa sig mogna, för flera av dessa har pottträningen blivit en kamp.

• Annsiss

Det handlar ju om att få in en rutin då barnet får gå när det i vanliga fall kissar/ bajsar tex alltid när det vaknat och ätit endast små spädbarn skvätter småsvättar lite hur som helst.

• Annsiss

Alla barn kissar inte när de sover, vår dotter har aldrig ens som spädbarn kissat i sömnen utan vaknat först och visst då får man ju naturligtvis gå upp och hjälpa henne men även många vuxna behöver ju kissa nattetid de har ju inte blöja för det. Hon kissar innan hon somnar och oftast räcker
    det tills det är morgon. Sen så är det såklart många som kissar i sömnen men det brukar ju avta med ålder och även om en nioåring någon gång kanske kissar i sömnen har man väl inte blöja för det.

• Annsiss

Är väldigt nyfiken på er som väntar på de rätta signalerna, om de inte kommer då? Från vilken ålder är det lämpligt att börja "tvinga" sitt barn hörde av en fritidspedagog att blöjor börjat dyka upp i skolan någon för honom helt nytt och han var inte helt bekväm med det.

• Annsiss

Alltså jag har inte en aning om vad EC är har dock som sagt flera vänner med barn i dotterns ålder (3år) som ångrar att de inte gjorde som oss och började tidigt då de nu tycker det är pinsamt att barnet fortfarande har blöja därmed inte sagt att de inte byter blöjan de har väntat på en signal som aldrig kommit

• Annsiss

Fast enligt killen på blöjavdelningen på Ica maxi i den förort till Sthlm där jag handlar säljer det mycket av största blöjstorleken och försäljningen ökar ständigt vilket även förvånade honom tror inte att det går någon särskild fysisk åkomma hos oss. Minns själv hur jag i gymnasiet passade grannens ungar välbeställd familj 5 åringen gjorde både ett och två i blöja och jag tyckte det var väldigt äckligt men inget som föräldrarna påpekade som annat än normalt, de var väldigt upptagna hade väl helt enkelt annat för sig.

Svar på tråden Varför inte potträna tidigt?