• Natulcien

Varför inte potträna tidigt?

skogsvitter skrev 2013-06-24 19:10:59 följande:
    Det är alltså helt ok för dig att gå runt och vara ständigt nedkissad och alldeles kladdig i hela rumpan av bajs varje gång du bajsat..?
    Fast det där var ju en märklig kommentar...

Alla normalbegåvade föräldrar byter ju en bajsblöja omedelbart, och en kissblöja så fort man märker att det är kiss i den. Självklart blir ett barn som bajsar i blöja kladdigare i rumpan än ett barn som bajsar på potta/toalett, men det är ju bara just under utbajsningsmomentet, och det torkas ju bort med en gång. Så inget barn till normalbegåvade föräldrar går runt och är "ständigt nedkissat" eller "kladdigt av bajs".

• Natulcien

Att kalla potträning efter 1 års ålder för "sen potträning" var ju lite udda, för jag känner nog ingen som har pottränat före 1 års ålder...
    Men, men...alla har vi olika referensramar.

Men att de flesta pottränar efter 1 års ålder beror knappast på lathet, för det måste ju vara mer bekvämt att slippa blöjor på ett tidigt stadium...?

Att vi inte började på bebisstadiet beror dels på att vi inte var pålästa på EC med vårt första barn. Jag hade läst mig klok på nästan allt annat; graviditet/förlossning/sömn/kost/utvecklingsfaser/barnpsykologi etc etc etc, men det där med tidig potträning hade jag missat.
    Men med facit i hand så skulle vi kanske ha provat med det om vi hade fått ett andra barn. Men jag ser det inte som något nederlag eller någon "miss" att vi inte gjorde det med sonen. Nu tar vi det som det kommer istället, och han kommer att bli blöjfri, precis som alla andra barn. Glad

• Natulcien
    skogsvitter skrev 2013-06-24 21:14:14 följande:
    Fast nu var det faktiskt inte det jag skrev. Men det var tydligen väldigt otydligt formulerat...
    Angående bajs så byter de allra flesta självklart direkt ja, men bajset är ju ändå där tills bytet sker och kladdar i rumpan. Jag skulle inte vilja ha det som 3-4 åring. Angående kiss så vet jag som sagt ingen som byter efter varje kissning, det är förmodligen näst intill omöjligt. Blöjorna är ju snustorra (superabsorbenter) men kisset finns ju ändå där.
    Ja, bajset är i rumpan tills bytet sker, vilket alltså sker omedelbart. Så ja, skillnaden är bajs som lämnar rumpan utan kladd och plumsar ner i toaletten på några sekunder, eller bajs som kletar i rumpan medan barnets lyfts till skötbordet, vilket kanske tar ett par sekunder till...

Och ja...blöjorna är snustorra... så hur kan man vara "nedkissad" då..?

• Natulcien
    KLAJSHUH skrev 2013-06-24 21:48:31 följande:
    Fast det är väl ingen naturlig instinkt att sätta sig på en potta eller toalett? Pottor är också vinstdrivande företag som hittat på. Det är en naturlig instinkt att göra sina behov men om det sen sker i en blöja, potta, toalett ett hål i marken eller direkt på backen har inte med instinkten att göra.

Rent biologiskt borde väl (min egna tanke) instinkten säga oss att sitta undangömda i nån buske för att vi är sårbara när vi gör behoven och behöver/behövde skydda oss mot faror.
    Visst är det så. Du har ju helt rätt.

Det är ju naturligtvis inte så att någon utveckling fördröjs eller uteblir för att barnet använder blöja. De är ju lika medvetna om att de kissar/bajsar i en blöja som när de gör det på en potta.

Sen kan jag ju tycka att det vore fint, av miljömässiga skäl, att bli av med engångsblöjorna på ett hyfsat tidigt stadium...men det är ju en annan sida av saken...
  • Natulcien
    Annsiss skrev 2013-06-25 14:12:46 följande:
    Är väldigt nyfiken på er som väntar på de rätta signalerna, om de inte kommer då? Från vilken ålder är det lämpligt att börja "tvinga" sitt barn hörde av en fritidspedagog att blöjor börjat dyka upp i skolan någon för honom helt nytt och han var inte helt bekväm med det.
    Tråkigt att diskussionen blir så onyanserad...
    De som idkar EC och sätter sina spädbarn på toa verkar tro att alla andra barn går omkring med bajsdrypande blöjor dygnet runt och har blöja till de är 7 år. Och de som pottränar när barnet "själv är redo" verkar tro att EC handlar om tvång..? Svårt att föra en debatt under de villkoren...

Vi väntar inte på några "signaler". Självklart är det föräldrarnas ansvar att se till att barnet blir av med blöjorna i rimlig tid! Man kan inte gå och vänta på att barnet själv ska ta det ansvaret.
    Däremot måste man ju vara lyhörd inför barnet precis som när det gäller allt annat.
    Vi har provat med potta/toalett med jämna mellanrum från det att sonen var knappt 1,5 år. Men han har blåvägrat hela tiden. Nu är han 2,5 år och har äntligen börjat sitta på potta då och då, men med blöja på. Han har även börjar säga till när han kissar/bajsar. Han är, helt klart, på gång. Så nu gäller det att vara lyhörd, smidig och lite listig och försöka lotsa honom till blöjfrihet så snart som möjligt... Glad
  • Natulcien
    Annsiss skrev 2013-06-26 07:42:11 följande:
    Men när man läser här så verkar det ju som om flera tycker att när barnet själv säger " jag behöver kissa" så är det redo då är det klart att man får vänta. Jag tycker alla får göra som de vill men förstår själv inte varför just blöja för många verkar så viktigt att hålla fast vid. I området där vi bor var dottern som var blöjfri vid två ett unikum jämnårigas föräldrar hade då inte ens börjat tänka på toaletten. Däremot verkar att lära sig cykla tidigt vara jätteviktigt för många här, sett gott om treåringar som cyklar utan stödhjul och allt men med blöjan på, men men det är en annan diskussion.
    Vad får dig att tro att blöja är "viktigt att hålla fast vid"? Om det vore blöjan i sig som var "viktig" så skulle väl ingen potträna sina barn, någonsin..? Eller hur tänkte du nu?
  • Natulcien
    Annsiss skrev 2013-06-26 08:39:58 följande:
    Att den är viktig att hålla fast vid baserar jag på åsikterna här, att det verkar bökigt med ombyte att man inte vill behöva stanna under bilresa osv samt vänner grannar som sagt att de inte har tid och ungen är ju ännu så liten. Men faktum är i vårt fall så satte trotsåldern in med full kraft vid 1.5 att försöka ändra toalettvanor då tror jag garanterat hade lett till kamp och misslyckande tycker inte heller man ska tvinga men som åtta månader är inte viljan lika stark varför jag är glad att vi tog det beslutet samt att slippa bajsblöjor från ett var en höjdare.
    Oj, de åsikterna missade jag visst. Det är ju inte bökigare med ombyte än med blöjor. Och stanna på bilresa gör man ju ändå, för att byta blöjan eller bara sträcka på kroppen. Så om dessa är argumenten för att använda blöja så blir jag lite förvånad. Men det var nog udda fåglar som skrev de inläggen..? Och sen tror jag nog inte att dessa är huvudargumenten för någon normal människa..?

Men jag tycker att inlägg om att alla barn som pottränas efter 1 år går omkring "ständigt nedkissade" och "kladdiga av bajs", och att föräldrarna är "lata" och "tycker att det är viktigt att hålla fast vid blöjorna", samt att det skulle vara "synd om" barn som har blöja vid 2 års ålder är löjliga och okunniga. Men sannolikt beror sådana uttalanden på personliga "issues"...
  • Natulcien
    kaffeamanda skrev 2013-06-26 09:14:35 följande:
    Har kommit på en liten förklaring till min egen frågeställning. Libero (svenskt) uppfann engångsblöjan. Med hjälp av det och en massa reklam och "värdeförändring" så anses det i Sverige normalt att använda blöja längre upp i åldrarna än i många andra länder.
    Ja, och då kommer vi ju in på en lite djupare filosofisk fråga... Hur definierar vi ordet 'normalt', och vad är egentligen normalt? Finns det något som är onormalt?

Är det normalt att sitta på potta vid 7 månaders ålder? Är det normalt att ha blöja vid 3 års ålder? Är det normalt att äta fast föda vid 4 månaders ålder? Är det normalt att ammas vid 2 års ålder? Är det normalt att sova i eget rum vid 6 månaders ålder? Är det normalt att sova i föräldrarnas säng vid 4 års ålder? Är det egentligen normalt med napp - någonsin? Och hur normalt är det egentligen med en snuttefilt, att vara på förskola 40 timmar, eller att bada i leksaker varje jul?

• Natulcien
    skogsvitter skrev 2013-06-26 09:55:16 följande:
    Jo det är ju engångsblöjan som för det mesta anses vara orsaken till den här utvecklingen, det är trots allt ett svenskt påhitt och enligt mätningar så är det ju efter att engångsblöjan introducerades som åldern markant började höjas allt eftersom. Ännu värre blev det ju när superabsorbenterna började komma. Helt ok att vara medveten om det och ändå låta barnen ha blöjorna för att man inte ids ta tag i det, men att tro eller påstå att det handlar om barnets egen mognad som plötsligt inte existerar i några få länder är bara dumt och okunnigt.

Själv tror jag inte ens att det är bra för barnen att ha blöja så pass länge som många i Sverige har idag, men det är bara min personliga åsikt utifrån vad jag sett, hört och läst själv. Andra gör andra tolkningar utifrån vad de sett och hört.
    Vad får dig att tro att "folk inte ids"? Hur tänkte du nu?
  • Natulcien
    kaffeamanda skrev 2013-06-26 10:09:20 följande:
    Jamen precis. Jag moraliserar inte över hur andra ska göra, men så många tar ju åt sig så fruktansvärt mycket! Ville bara veta hur andra resonerar om saken, sen gör ju alla själva som de vill. {#emotions_dlg.flower}
    Fast att yra om "lathet" och att "inte idas" är ju att moralisera. Eller är det bara så att du är osäker på ordets betydelse?
  • Natulcien
    chrissandra skrev 2013-06-26 10:58:44 följande:
    Det kom från skogsvitter, inte från kaffeamanda.
    Lathet står ju redan i trådstarten, samt att ett inlägg om att "inte idas" applåderades...
  • Natulcien
    Annsiss skrev 2013-06-26 12:10:22 följande:
    Chrissandra, bra för dig att du har hittat en metod som du är nöjd med! Är glad att vi slapp blöjor tidigare med vårt val av metod som passade oss men kanske inte dig. Dottern var helt blöjfri på tvåårsdagen bajsfri på ettårsdagen. Hade stödblöja mellan ett och två skedde väl nån olycka i veckan så blöjsläpandet slapp vi till stor del. Tror att hon hade blivit helt torr snabbare om det inte vore för att vår förskolan inte sätter barnen på toa då dem behöver utan efter ett schema som inte helt funkade för henne . EC vet jag inget om förklara gärna .
    Hade ni stödblöja för att ni hade sett "gulliga ungar som tultar runt"?
  • Natulcien
    Annsiss skrev 2013-06-29 06:53:52 följande:
    Vad jag ville belysa är att flera här verkar påstå att man behåller blöjan eftersom de inte alltid är nära till toalett, det är det ju inte alltid för vuxna heller utom om man begränsar sitt liv nått fruktansvärt. Sen ska barnen såklart inte springa omkring och kissa runt för nöjes skull likväl som jag blir tokig på män som gör så ( har aldrig sett en kvinna göra det)
    Jag tycker också att det är en horribel orsak till att behålla blöja...bara för att det är "långt till toalett". Och jag tycker också att det är helt okej om ett barn måste få hjälp att kissa bakom en buske eller så, om det blir akut. Små barn kan oftast inte planera sina toalettbesök så som en vuxen kan.
    Men att, som vuxen, sätta sig bakom en buske vid badplatsen eller lekplatsen, det skulle jag se som väldigt udda. Jag har aldrig behövt kissa bakom buskar vid bad- eller lekplatsbesök eller på utflykter. Och jag har sannerligen inte begränsat mitt liv. Men jag kan planera mitt kisseri.
    Enda gångerna som jag gör mina behov i det fria är på fjällvandringar och vid längre skogsutflykter.
Svar på tråden Varför inte potträna tidigt?