I många länder där engångsblöjor inte finns är de flesta ettåringar torra. Så det där med fysiskt redo stämmer ju inte alls, sen finns det barn med hormonrubbningar och annat, men det är så klart en helt annan sak.
EC är inte heller samma sak som potträning. Upplever ni att potträning = tvång så anser jag det helt fel. Vi som ECat våra barn har aldrig tvingat våra barn till något, tvingar man så är det inte EC. Vi har helt enkelt gjort valet att inte vänja våra barn vid blöjor på samma sätt. Vi har istället uppmärksammat barnets signaler (min tjej skakade lite lätt på huvudet strax före hon kissade, vid bajs stirrade hon på ett speciellt sätt innan), och låtit dem kissa/bajsa fritt istället för i blöjan. Protesterar barnet mot pottan och VILL bajsa i blöjan, då ska det vara helt okej. Men, när man aldrig vant ett barn vid blöja, så är det väl ganska vanligt att barnet heller inte vill ha bajs i hela rumpan som ligger emot? Eller vara blöt och kissig.
Jag ECade, och min dotter var helt med på noterna. Var mycket utan blöja och sov utan blöja dagtid (barn vaknar i princip alltid när de behöver kissa, men kan vakna lätt - kissa och somna om, så man behöver inte märka som förälder). Hon kunde säga till att hon var kissnödig/bajsnödig på teckenspråk före året. Vid 14 månader så ville hon absolut gå på pottan, höll sig tills man kom dit och ville inte sätta på sig blöjan. Så då fick hon sova utan på natten, och var utan på dagen och så vart hon bara blöjfri av en slump, av egen vilja vid 14 månader. Kan ju säga att nattsömnen påverkades positivt av blöjfriheten med. Hon kan gå upp själv på pottan ibland, men hon vaknade bara hälften av gångerna efter att blöjan försvann.
Det finns som jag nämnde tidigare, medicinska orsaker också till att sluta med blöja tidigare. Mitt BVC vart superintresserade av EC när de märkte att hon var blöjfri så tidigt, och att det i samband kom en forskningsrapport på det positiva med EC som det skrevs om i ett blad som skickas ut till BVC. Så mitt BVC sökte reda på en kurs för att kunna informera föräldrar om EC.
Jo, förresten, om att låta barnen ha blöjor längre. Faktiskt, har stött på föräldrar som mer eller mindre propsat på barnet blöja. Kan ge fler exempel, men delar med mig av ett:
Jag och mitt barn är på badhuset. Ska gå och klär på oss, mitt barn är vid detta tillfälle 16 månader och blöjfri. Klär på henne. Barn mellan 3-4 år mittemot tittar på oss. Mamman ska klä på sin son, tar fram blöja. Barnet vill inte ta på sig blöjan utan protesterar och vill vara utan, frågar om kalsonger. Men mamman vägrar låta honom gå utan blöja, påtalar "men tänk om du kissar på dig, du får inte gå ut utan blöja" osv. Tycker sånt är himla tråkigt. En olycka är liksom inte heller allt. Visst kan olyckor hända alla barn nån gång, oavsett om de är 1,5 eller 5. Men varför inte bara ha ett par extrabyxor med, elle träningsbyxor? Har det hänt en olycka när mitt barn varit trött eller så är det inte mer än "ojdå, kom det kiss på golvet". Går de på pottan är det inte mer än "kom det kiss på pottan? Vad skönt".
Och förövrigt, hon har kunnat gå på pottan själv utan större problem. Är bara om vi är iväg som jag hjälper henne upp på toaletten.