• Annsiss

Varför inte potträna tidigt?

Fast om det inte handlar om lathet så är det kanske ren okunskap har förstått på föräldrargenerationen att när vi var små var normen att pottan åkte fram så snart barnet kunde sitta själv dvs runt 7-8 mån det gäller alla jag talat med, hade nog själv inte tänkt på det om inte mamma berättat och en kompis gjorde så med sina små efter info från äldre släkting. Vi har i vår tur berättat för vänner hur vi har gjort som ett generöst råd då vi tyckte det var underbart att slippa hantera bajs men svaret är då att många vill vänta på "signalen" det verkar tidskrävande osv, vilket flera ångrar senare.

• Annsiss

Men när man läser här så verkar det ju som om flera tycker att när barnet själv säger " jag behöver kissa" så är det redo då är det klart att man får vänta. Jag tycker alla får göra som de vill men förstår själv inte varför just blöja för många verkar så viktigt att hålla fast vid. I området där vi bor var dottern som var blöjfri vid två ett unikum jämnårigas föräldrar hade då inte ens börjat tänka på toaletten. Däremot verkar att lära sig cykla tidigt vara jätteviktigt för många här, sett gott om treåringar som cyklar utan stödhjul och allt men med blöjan på, men men det är en annan diskussion.

• Annsiss

Att den är viktig att hålla fast vid baserar jag på åsikterna här, att det verkar bökigt med ombyte att man inte vill behöva stanna under bilresa osv samt vänner grannar som sagt att de inte har tid och ungen är ju ännu så liten. Men faktum är i vårt fall så satte trotsåldern in med full kraft vid 1.5 att försöka ändra toalettvanor då tror jag garanterat hade lett till kamp och misslyckande tycker inte heller man ska tvinga men som åtta månader är inte viljan lika stark varför jag är glad att vi tog det beslutet samt att slippa bajsblöjor från ett var en höjdare.

• Annsiss

Kaffeamanda, jag tror det ligger mycket i det man påverkas av reklamen med stora gulliga ungar med blöjor som tultar runt.

• Annsiss

Chrissandra, bra för dig att du har hittat en metod som du är nöjd med! Är glad att vi slapp blöjor tidigare med vårt val av metod som passade oss men kanske inte dig. Dottern var helt blöjfri på tvåårsdagen bajsfri på ettårsdagen. Hade stödblöja mellan ett och två skedde väl nån olycka i veckan så blöjsläpandet slapp vi till stor del. Tror att hon hade blivit helt torr snabbare om det inte vore för att vår förskolan inte sätter barnen på toa då dem behöver utan efter ett schema som inte helt funkade för henne . EC vet jag inget om förklara gärna .

• Annsiss

De gånger olyckor har inträffat ( har aldrig varit med om bajsolyckor utom en gång då vi inte hann hem från en promenad) så har dessa aldrig inträffat i soffa eller liknande så jag tror att det är en överdriven rädsla hos folk att de plötsligt har kiss överallt. Och vadå hur man gör ute, även en 10 åring eller jag själv kan bli kissnödig utomhus och då tvingas leta upp en buske skulle kännas mer konstigt att jag satte på mig en blöja och stod och kissade i, man går naturligtvis undan.

• Annsiss

En intressant liknelse, träffade en liten hundvalp igår de är ju inte heller torra direkt men har aldrig sett en hund med blöja. Hennes matte hade stenkoll på henne det handlade om att se signalerna, plötsligt sprätte hon med ena benet det var tydligen hennes bajssignal och de gick ut. Antar att det går att göra så med barn redan från början, spädbarn kissar ju ofta i samband med amning tex.

• Annsiss

Tycker inte heller det är okej att gå omkring och mys kissa som endel småpojkar verkar uppfostrade att göra typ kissa ute på gården fast det är 20 m hem men många lekplatser saknar toalett och ibland har nöden ingen lag utan att man för den sakens skull uträttar sina behov i sandlådan.

• Annsiss

Ja både jag och dottern kissar såklart på toalett om det finns någon men vi låser oss inte till att alltid besöka parken hemma för att ha nära till toa är man borta en halv dag så behöver i varje fall jag kissa någon gång under tiden.

• Annsiss

E ja såklart, är knappast ensam om detta såklart inte i nån Stadspark men då får man kanske muta mån restaurangägare men absolut i de parker som ligger i grön områden eller invid badplatser och liknande hur gör andra? Sätter på sig en blöja?

• Annsiss

Jag bor i stan mina vänner med och ja vi kissar i buske om det krävs är inget som helst konstigt med det såklart inte mitt i Kungsträdgården för där finns toa men är vi ute på picknick på Djurgården går man ju inte några km för att hitta en toa utan beger sig till närmsta dunge.

• Annsiss

Har för övrigt seglat en hel del med kompisar i små båtar, tror ni vi sitter med blöja då eller bara håller oss till hamnar med toalett?

• Annsiss

Vad jag ville belysa är att flera här verkar påstå att man behåller blöjan eftersom de inte alltid är nära till toalett, det är det ju inte alltid för vuxna heller utom om man begränsar sitt liv nått fruktansvärt. Sen ska barnen såklart inte springa omkring och kissa runt för nöjes skull likväl som jag blir tokig på män som gör så ( har aldrig sett en kvinna göra det)

• Annsiss

Ja senast idag "tvingades" både jag och dottern frikissa bakom en gran i skogen vid badplatsen, en mitt i naturen inte en sån med bryggor glasskiosk mm. Hade ju varit grymt tråkigt att stanna hemma på tomten hela eftermiddagen ifall man skulle bli kissnödig såg en och annan till som gick upp i skogen så jag misstänker att vi inte var ensamma.

Svar på tråden Varför inte potträna tidigt?