Inlägg från: Rocket Mania |Visa alla inlägg
  • Rocket Mania

Varför inte potträna tidigt?

Många undrar om vad man gör i bilköer, på bussar och om man bara stannar hemma. Självklart sitter man inte hemma vid en potta och glor, vi reste till andra sidan jorden när vår minsta var 4 mån och det gick naturligtvis jättebra.

Jag tror att få barn klarar sig helt utan någon typ av blöja det första 8-18 månaderna, man använder blöja, tygblöja, training pants eller liknande. Om en olycka händer (man hinner inte läsa, ser inte signalerna, sitter i bilkö etc) händer den alltså inte på golvet/i vinteroverallen/i bilbarnstolen utan i vad man nu valt för typ av "blöja".

Sedan är det också så att även riktigt små barn kan hålla sig ett tag. De lär sig snabbt att någon ser deras signaler och hjälper dom på toa och lär sig därmed också att hålla inne kiss/bajs.

Slutligen är alla barn olika. Med mitt minsta barn var det mycket enkelt att slippa bajsblöjorna. Jag visste att det skulle komma bajs efter varje amning och satte mig alltså på toa med henne. Efter 4-6 mån övergick hon till att bajsa 1-2 ggr per dag och var mycket tydlig i sina signaler så det var verkligen inget jobbigt eller belastande. Snarare tvärtom.

• Rocket Mania
    Guldtrollsmamman skrev 2013-06-24 23:34:42 följande:

Tack för förklaring. Man använder alltså blöja när man inte har toa inom räckhåll. För egen del skulle det innebära i stort sett hela tiden verkar bökigt att klä på o av allt så fort man kommer hem eller ska ut... Hur länge uppskattar du att barn kan hålla sig vid olika ålder? Vid vilken genomsnittlig ålder tror du barn kan hålla sig ca 30 min?
    Blöja eller training pants (de är som underbyxor med lite stoppning, håller för en kiss eller två).

Jag tyckte inte det var ett dugg bökigt faktiskt. Det var inte mer jobb än att ha koll på om blöjan behövde bytas. 

Gällande tid så vet jag inte, du vet själv hur snabbt man glömmer. Min minsta är 5 år och har inte haft blöja på många år nu :) 
  • Rocket Mania
    lilla mej skrev 2013-06-24 23:45:47 följande:
    men vad ar vitsen med att pottrana ett barn som inte ar moget for det? da far ni ju bara halla pa massa i onodan och likt forbanat blir barnet inte torr innan det ar redo,,, sa varfor borja innan barnet ar redo ar min fraga?
    För att barn föds mogna. Det är bara att lära sig signalerna. 

Så, då har vi gått ett varv runt och kan börja om från början. Suck. 
  • Rocket Mania
    lilla mej skrev 2013-06-25 00:25:13 följande:
    men det ar ju inte sant... det vet du om du har barn. Oftast kan en 1.5 aringg ta av sig bloja och satta sig pa en potta salv, men oftast vet dom inte nar de ska gora det for deras kropp inte ar fysiskt redo. Att mamma kommer springandes och  drar av blojan och satter dem pa pottan gor inte dem pottranade.... det ar dom endast nar de sjalva kan uppfatta att de behover ga pa toaletten. man kan halla pa och kolla signaler hit och dit men de kommer likt forbannat inte vara pottranade innan de fattar sina signaler sjalva....
    Jodå, jag har barn. Tre st. 

Varför skulle inte en normalt utvecklad 1.5-åring kunna gå på toa själv och fatta vad hen gör? Ett barn som inte kan gå/förflytta sig själv och sätta sig på toa/potta behöver naturligtvis hjälp att ta sig dit men det är väl klart barnet fattar att hen behöver gå på toa även om hen inte klarar av att ta sig dit själv.
  • Rocket Mania
    lilla mej skrev 2013-06-25 00:40:17 följande:
    sa du menar att alla 1'5 aringar normalt ar blojfria? for du sager ju att dom fattar sina signaler de kan ta sig till en potta och vet hur man gor sjalva? da kan min dotter simma med hon vet ju hur man ska gora...bara att jag maste halla handerna under magen pa henne sa hon inte sjunker...hmmm nej det ar normalt inte sa. Hur laser du/barnet av signalerna pa natten? 
    Nej så menar jag inte alls, jobbigt med läsförståelsen eller är det bara lite kul att läsa fel?!

Däremot skulle alla "normala" 1.5-åringar kunna gå på toa om de fått lära sig att lyssna på sina signaler. Det är det man gör med EC barn nämligen. I stället för att lära barnen kissa och bajsa i en blöja ger man dom möjlighet att kissa på potta/toa när de är nödiga. Om man struntar i deras nödiga signaler kommer dom snart nog nöja sig vid att kissa/bajsa i blöjan (även om en hel del barn gruffar en del kring det, gruff som tas för vanligt "gnäll") och de signalerna glöms bort tills föräldrarna tröttnat på blöja och ska lära barnet att kissa på toa. 

Att jämföra det hela med att simma visar rätt tydligt hur lite du vet om detta, gör dig själv en tjänst och läs på lite innan du kastar dig in i en diskussion.

På samma sätt som du vaknar av att barnet är hungrigt vaknar du om barnet behöver kissa. Det är inga hemliga handsignaler eller komplicerad magdans barnen pysslar med.
  • Rocket Mania

Det här med att läsa signaler "enligt EC" är något man gör från barnet är helt litet. Hur man gör med att större barn på säg 12-16 månader har jag ingen aning om. Jag antar att det är "försent" att börja med just EC när barnet är så stort och då får man vänta in blöjfri mognad helt enkelt.

• Rocket Mania

Jag vill bara poängtera ett par saker

1. Jag ser det inte som en tävling men är oerhört nöjd med beslutet att ECa. Jag ogillar blöjor, tycker det är äckligt och slapp därmed otygen!

2. Jag vet flera som inte byter blöjan direkt det kissas eller ens bajsas i den. Jag har varit med om det ett otal gånger på öppna förskolan och flera andra ställen att barn går runt med bajs i blöjan rätt långa stunder och det syns tydligt på barn som har totalt nerkissade blöjor som hänger vid knäna.

• Rocket Mania

3. Jag tror inte att motsatsen till EC är det som beskrivs i punkt 2 ovan och skulle uppskatta att folk som tror EC

• Rocket Mania

Just ja, appen kapar efter tecken. Det jag skrev var

"...folk som tror EC är lika med stressa barnet eller sitta och glo på barnet 24/7 i stället läste lite om EC eller tog till sig info så de fick en lite mer nyanserad bild"

• Rocket Mania
    Gumsegumsan skrev 2013-06-25 21:12:26 följande:
    nix. ingen av mina har gruffat, stånkat eller gnällt när de kissat. hur gör jag då?

Jag hade gärna skippat blöjan tidigt då jag tycker det är både dyrt, miljöovänligt och bökigt att ständigt bära med sig.  
    Vi säger så. Dina barn är helt unika och har fötts helt utan ett beteende som ska hålla dom torra. Bra bra.
  • Rocket Mania
    Ellie skrev 2013-06-25 23:51:07 följande:
    Hm... jag har heller aldrig märkt någonting på mitt barn inför att hon kissar. Bajs är tydligt, men jag ser inget vid kiss. Annars har vi en väldigt bra kommunikation om det mesta.
    Som tidigare sagt så var jag intresserad av EC och letade därför tecken (även om jag bestämt mig för att inte genomföra EC så var jag nyfiken).
    Jag tror många missar de allra första signalerna på hunger också. Och i och med att de allra flesta faktiskt använder blöja och anser sig ha en massa annat att fokusera på runt sitt nyfödda barnet tror jag det är otroligt lätt att missa kiss/bajs-signaler. I alla fall de som rör kiss. 
  • Rocket Mania
    molly50 skrev 2013-06-25 23:59:22 följande:

Jag har heller aldrig märkt på mina barn då de är kissnödiga. Bara om de behöver bajsa.
    Även om man inte ser signalerna betyder det inte att dom inte finns. Folk som inte vill eCa sina barn behöver absolut inte göra det men hävda inte i sten att era barn inte signalerat när de var nödiga i början för det gjorde de med all säkerhet.
Svar på tråden Varför inte potträna tidigt?