Varför inte potträna tidigt?
Många undrar om vad man gör i bilköer, på bussar och om man bara stannar hemma. Självklart sitter man inte hemma vid en potta och glor, vi reste till andra sidan jorden när vår minsta var 4 mån och det gick naturligtvis jättebra.
Jag tror att få barn klarar sig helt utan någon typ av blöja det första 8-18 månaderna, man använder blöja, tygblöja, training pants eller liknande. Om en olycka händer (man hinner inte läsa, ser inte signalerna, sitter i bilkö etc) händer den alltså inte på golvet/i vinteroverallen/i bilbarnstolen utan i vad man nu valt för typ av "blöja".
Sedan är det också så att även riktigt små barn kan hålla sig ett tag. De lär sig snabbt att någon ser deras signaler och hjälper dom på toa och lär sig därmed också att hålla inne kiss/bajs.
Slutligen är alla barn olika. Med mitt minsta barn var det mycket enkelt att slippa bajsblöjorna. Jag visste att det skulle komma bajs efter varje amning och satte mig alltså på toa med henne. Efter 4-6 mån övergick hon till att bajsa 1-2 ggr per dag och var mycket tydlig i sina signaler så det var verkligen inget jobbigt eller belastande. Snarare tvärtom.