• molly50

Varför inte potträna tidigt?

lilla mej skrev 2013-06-24 23:45:47 följande:
    men vad ar vitsen med att pottrana ett barn som inte ar moget for det? da far ni ju bara halla pa massa i onodan och likt forbanat blir barnet inte torr innan det ar redo,,, sa varfor borja innan barnet ar redo ar min fraga?
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • molly50
    Rocket Mania skrev 2013-06-25 10:13:49 följande:
    Nej så menar jag inte alls, jobbigt med läsförståelsen eller är det bara lite kul att läsa fel?!

Däremot skulle alla "normala" 1.5-åringar kunna gå på toa om de fått lära sig att lyssna på sina signaler. Det är det man gör med EC barn nämligen. I stället för att lära barnen kissa och bajsa i en blöja ger man dom möjlighet att kissa på potta/toa när de är nödiga. Om man struntar i deras nödiga signaler kommer dom snart nog nöja sig vid att kissa/bajsa i blöjan (även om en hel del barn gruffar en del kring det, gruff som tas för vanligt "gnäll") och de signalerna glöms bort tills föräldrarna tröttnat på blöja och ska lära barnet att kissa på toa. 

Att jämföra det hela med att simma visar rätt tydligt hur lite du vet om detta, gör dig själv en tjänst och läs på lite innan du kastar dig in i en diskussion.

På samma sätt som du vaknar av att barnet är hungrigt vaknar du om barnet behöver kissa. Det är inga hemliga handsignaler eller komplicerad magdans barnen pysslar med.

Men det här med att tyda signalerna. Alla barn är inte tydliga med att visa när de behöver gå på toaletten. Och om de t ex kissar i sömnen,hur ska man kunna veta det om man själv sover och barnet inte vaknar och markerar att det är kissnödigt? Det är ju inte som när man ammade och vaknade av att brösten var spända och man visste att barnet var hungrigt.
    Min dotter brukar t ex smyga iväg när hon blir bajsnödig och när man sedan märker att hon har bajsat så är det ju redan försent.  Är hon kissnödig så visar hon inget alls utan man märker det bara på att hon har kissat när man byter blöjan. Då hinner man inte sätta henne på pottan.
    Och gör man sätta henne på pottan så kniper hon ihop och vägrar göra det där.
    Och jag är i alla fall inte den som vill stressa henne att lära sig gå på pottan/toaletten. 
    Sonen började själv visa intresse för att gå på pottan/toaletten då han var runt 2 år. Och vi kommer att försöka göra samma sak med dottern och avvakta tills hon själv börjar visa intresse för att gå dit.Vi har försökt med henne,men så länge hon vägrar att göra något på pottan/toaletten så kan vi inte tvinga henne.   
    Hon är trots allt bara 1 år och 9 månader ännu. 
  • molly50
    sextiotalist skrev 2013-06-25 16:03:52 följande:
    Jadu, det kändes inte som det var viktigaste här i livet att potträna så fort som möjligt. Vårt barn fick tillgång till pottan när han var ett, men först vid tre, så visade han intresse för att inte använda blöjan.

Jag har lite svårt att förstå denna "tävling" och detta med att ha så bråttom. mitt barn gick innan han var 10 månader, pratade rent och släppte barnspråket när han var två, andra saker dröjde.

Jag förstår inte heller varför det är så fult att vara lite bekväm/lat/ta en sak i sänder/inte forcera, de allra friska barn är blöjfria vid 4, de få undantagen är inte vår huvudvärk att bry sig om och är det upp till 6-års-åldern, då behöver barnet troligen hjälp.

Min mamma är bergsäker på att jag var torr tidigt, själv har jag starka minnen av ständigt blöta underbyxor, och jag vet fler som har samma minnen. Man var inte torr så tidigt, men blöjan försvann      
  • molly50
    Annsiss skrev 2013-06-25 14:12:46 följande:
    Är väldigt nyfiken på er som väntar på de rätta signalerna, om de inte kommer då? Från vilken ålder är det lämpligt att börja "tvinga" sitt barn hörde av en fritidspedagog att blöjor börjat dyka upp i skolan någon för honom helt nytt och han var inte helt bekväm med det.

Det är inte fråga om att tvinga sitt barn utan bara att vara lyhörd för när barnet börjar visa intresse för pottan/toaletten och då börja med potträningen.
    Min son började visa det intresset runt 2 års ålder och var blöjfri runt 3-4 årsåldern och jag hoppas att min dotter,som blir 2 år i höst också börjar visa intresse snart. Vi har testat att sätta henne på pottan flera gånger utan resultat,förutom en gång som förmodligen bara var en lyckträff.
  • molly50
    skogsvitter skrev 2013-06-25 17:54:30 följande:
    Det jag inte förstår är varför man är så rädd att göra pottan till en naturlig del av barnets vardag redan innan de hunnit bli mer medvetna och vanestyrda? Då behöver man aldrig komma till den punkten att man måste vänta och sitta och hoppas i flera år på att de liksom själv ska komma på att det är ett bra alternativ...

Och jag förstår inte varför man måste börja potträna så tidigt. Det var inga problem med sonen och lär inte heller bli med dottern. De allra flesta barn visar själva när de börjar bli redo för att börja pottränas.
  • molly50
    Helene70 skrev 2013-06-25 18:19:01 följande:

Motfråga: Varför ska man börja potträna tidigt?
    Jag förstår inte varför man gör ett problem av ett icke-problem.
  • molly50
    skogsvitter skrev 2013-06-25 18:49:15 följande:
    Det måste man givetvis inte. Men jag tycker det är taskigt gjort mot barnen att låta dem gå i blöja i flera år helt i onödan. De allra flesta barnen visar när de börjar bli trött på blöjan ja, men fler och fler blir inte det förrän närmare skolåldern.

Jag har haft mina barn på förskola länge och har hittills inte sett något barn där,över 3-4 år som har haft blöja. Jag tror att om ett barn har blöja längre än så så beror det oftast inte på föräldrarna utan på något fysiskt fel.

Jag tycker,uppriktigt sagt,inte att det verkar mindre taskigt mot barnen att låta dem kissa eller bajsa i sina byxor om de inte hinner till toaletten i tid,eller låta dem sitta på potta efter vägen under en bilfärd.
    Sitter man dessutom i bilen så ser man kanske inte barnens signaler lika tydligt heller.
  • molly50
    skogsvitter skrev 2013-06-25 21:00:11 följande:
    Är det alltså barnen som det plötsligt är fel på nu för tiden? Hur kan det komma sig att fler och fler plötsligt har något fysiskt fel som inte kan bli av med blöjan förrän efter flera år?

Jag säger bara att jag aldrig har märkt av att fler och fler äldre barn bär blöja. Och jag är uppenbarligen inte ensam om det.
  • molly50
    skogsvitter skrev 2013-06-25 21:09:56 följande:
    Det är ju inte så konstigt eftersom du ser det som normalt att ha blöja i uppåt 4 års tid. Jag gör det däremot inte. Jag tycker att de är "äldre" när de är 4 år. Och de som är ännu äldre blir fler, vare sig just du ser det eller ej.

Jag har aldrig påstått att det är normalt. Däremot är det vanligt. Däremot tror jag inte att det är så jättevanligt med blöja på barn i skolåldern.
  • molly50
    Rocket Mania skrev 2013-06-25 23:47:20 följande:
    Vi säger så. Dina barn är helt unika och har fötts helt utan ett beteende som ska hålla dom torra. Bra bra.

Jag har heller aldrig märkt på mina barn då de är kissnödiga. Bara om de behöver bajsa.
  • molly50
    Rocket Mania skrev 2013-06-26 00:14:16 följande:
    Även om man inte ser signalerna betyder det inte att dom inte finns. Folk som inte vill eCa sina barn behöver absolut inte göra det men hävda inte i sten att era barn inte signalerat när de var nödiga i början för det gjorde de med all säkerhet.

Ja,men om man inte ser signalerna så kan man ju inte sätta barnet på pottan heller,eller hur. Alla barn är inte lika tydliga med att visa när de är nödiga.
  • molly50
    sextiotalist skrev 2013-06-26 09:10:35 följande:
    Mitt barn var också unikt, när han var två år så kunde han kissa under lek (ja vi provade utan blöjor då, men gav upp eftersom han inte kände signalerna)

Precis! Vi gjorde också lite så med sonen när han var i den åldern,men han glömde då ofta bort att visa eller tala om att han var kissnödig och olyckan var ett faktum. Men inte långt efter det så började han själv visa intresse för toaletten. Pottan varade inte speciellt länge för honom då han föredrog toaletten på en gång.
    Nu har vi börjat lite smått med dottern som nu är 1 år och 9 månader,men hittills har det bara varit en kissning i pottan och det var nog mer en lyckträff än något annat. 
Svar på tråden Varför inte potträna tidigt?