Rocket Mania skrev 2013-06-25 10:13:49 följande:
Nej så menar jag inte alls, jobbigt med läsförståelsen eller är det bara lite kul att läsa fel?!
Däremot skulle alla "normala" 1.5-åringar kunna gå på toa om de fått lära sig att lyssna på sina signaler. Det är det man gör med EC barn nämligen. I stället för att lära barnen kissa och bajsa i en blöja ger man dom möjlighet att kissa på potta/toa när de är nödiga. Om man struntar i deras nödiga signaler kommer dom snart nog nöja sig vid att kissa/bajsa i blöjan (även om en hel del barn gruffar en del kring det, gruff som tas för vanligt "gnäll") och de signalerna glöms bort tills föräldrarna tröttnat på blöja och ska lära barnet att kissa på toa.
Att jämföra det hela med att simma visar rätt tydligt hur lite du vet om detta, gör dig själv en tjänst och läs på lite innan du kastar dig in i en diskussion.
På samma sätt som du vaknar av att barnet är hungrigt vaknar du om barnet behöver kissa. Det är inga hemliga handsignaler eller komplicerad magdans barnen pysslar med.
Men det här med att tyda signalerna. Alla barn är inte tydliga med att visa när de behöver gå på toaletten. Och om de t ex kissar i sömnen,hur ska man kunna veta det om man själv sover och barnet inte vaknar och markerar att det är kissnödigt? Det är ju inte som när man ammade och vaknade av att brösten var spända och man visste att barnet var hungrigt.
Min dotter brukar t ex smyga iväg när hon blir bajsnödig och när man sedan märker att hon har bajsat så är det ju redan försent. Är hon kissnödig så visar hon inget alls utan man märker det bara på att hon har kissat när man byter blöjan. Då hinner man inte sätta henne på pottan.
Och gör man sätta henne på pottan så kniper hon ihop och vägrar göra det där.
Och jag är i alla fall inte den som vill stressa henne att lära sig gå på pottan/toaletten.
Sonen började själv visa intresse för att gå på pottan/toaletten då han var runt 2 år. Och vi kommer att försöka göra samma sak med dottern och avvakta tills hon själv börjar visa intresse för att gå
dit.Vi har försökt med henne,men så länge hon vägrar att göra något på pottan/toaletten så kan vi inte tvinga henne.
Hon är trots allt bara 1 år och 9 månader ännu.