Om hunden skall dra vagn/skrinda så tycker jag du skall kika in på den här sidan och kolla under inlärning först www.sennendraget.se/
På sidan finns också en ritning till en just vagn. Om en vill få den byggd åt sig så kostar den ca 2000kr och det går också att få skaklar för (om jag minns rätt) 700kr. Skriv ett mejl eller ring och fråga annars, de är trevliga.
Har själv en hund på 40kg som vi har en cykelvagn med skaklar till (som en rörmokare har böjt till till oss), och vi gjorde egentligen inte särskilt mycket förberedande för honom. Han är inte den typen som bryr sig särskilt mycket om en håller på och donar med honom, så ett nytt sele och något som dras efter honom utan att han behöver ta i var ingen större grej. Vi började med tom pulka under vintern när han var 1,5år och vi kör nästan alltid med loksele. Det är inte så vanligt längre, men vi fick tag på ett när vi började hålla på och så har vi kört vidare med det.
Sedan så får en vara duktig på att berömma och sluta när det går som bäst, att aldrig låta hunden "misslyckas" eller låta det hela bli obehagligt på något sätt. Börja med små steg helt enkelt och låta det ta sin tid. För en del går det snabbt, för en del hundar tar det längre tid att känna sig helt bekväm. Om hunden tycker det är kul att dra så finner den sig säkert i mycket runt omkring som inte är lika roligt. Så har iaf vår varit.
Personligen tycker jag cykelvagn är bättre än skrinda, iaf de skrindor/vagnar som är för hundar som går att få tag på hemma i Sverige. Men om en inte vill lägga ner nästan 10 000kr på nordic cabs vagn med skaklar så får en vara lite händig, eller som v,i känna någon som är det. Vi köpte en cykelvagn på biltema för en tusing, och skaklarna kostade nästan ingenting och är gjorda av material som rörmokaren alltid har i jobbarbilen.
Sedan så får en vara uppmärksam på att hunden inte får ont när en drar. Vi har en hund som har kass höft och inte får dra så tungt, så vi gör det mest för att han tycker det är roligt och för hjärngympan. En cykelvagn är därför extra bra då den inte blir så tung även om en packar den ordentligt, då den har så stora däck. Vår hund märker knappt att han drar något förrän det kommer en uppförsbacke även om sonen på ca 10kg sitter i, och om han är trött så är det lätt att putta på bakifrån eller koppla loss och köra själv då det finns cykelvagnar med handtag där bak, då de skall fungera som joggingvagnar också.
Vi köpte förresten vårt loksele begagnat för ca 300kr, men det passar ju inte alla hundar, men stl 2 sitter som en smäck på vår. Men som sagt, det finns jättebra nyare varianter av dragselar som du borde kolla in dig på främst. Men det är verkligen jätteviktigt att det är ett dragsele som sitter bra och fördelar vikten. Speciellt om du skall dra tyngre med hunden i framtiden.
Nu blev det rätt mycket. Men jag tycker det är så roligt. Bjuder på en bild också;