Inlägg från: Allergiexperten |Visa alla inlägg
  • Allergiexperten

Allergirisk

Hej! Nickelallergi är en kontaktallergi och vilket betyder att man får utslag om man har nickel mot huden. Tidigare så användes nickel i de apparater som gjorde hål i öronen men nu använder man nickelfritt i de flesta fall. Om dottern har känslig hud kan det vara bra att vänta med ingrepp som kan orsaka kontaktallergi så där är mitt råd att försöka avvaktta ett eller två år med håltagning i öronen.
    Din andra fråga gäller behåring. Vi ser alla olika ut och nu har det blivit en konstig norm att flickor och kvinnor ska vara hårlösa på kroppen. Vad detta kommer ifrån tycker jag man som förälder ska fråga sig och också försöka att motverka. Det är ett skönhetsideal som inte stämmer med hur kvinnor ser ut. Mitt råd är att inte förstärka en dålig självkänsla hos dottern genom att börja med hårborttagningsmedel, hon är fortfarande bara ett barn och behöver veta av sina föräldrar att hon ser ut precis som man ska. Det betyder att just nu bör du tydliggöra att det är du som förälder som bestämmer och att du tycker hon perfekt precis som hon är. Tids nog kommer hon ändå att göra som hon vill men då är hon förhoppningsvis lite äldre och klokare.
    vänliga hälsningar Anitha 

Svar på tråden Allergirisk