• Anonym (Linda)

5:2 dieten/intermittent fasting - någon som provat?

Lite sugen på att prova den här dieten efter att ha sett vetenskapens värld. Smalare och friskare, det låter så sjukt bra. Är det någon här som kör det? Hur ser ert upplägg ut? Hur tycker ni att ni mår på det?

• Svar på tråden 5:2 dieten/intermittent fasting - någon som provat?
  • Anonym (Vill testa)

Hej, har inte testat det än men jag och min man kommer troligen att testa det snart. Hoppas också på att någon med erfarenhet kan skriva

• Anonym (söndag)

mina svärföräldrar har testat och gjort ett litet tag. Svärfar har fått ner sitt blodtryck en del och behöver nu bara ta en blodtrycksmedicin istället för två. Tror de har gått ner ett par kilo också men just blodtrycket är väl den största skillnaden. De trivs med metoden :) 

• Mathias02

Hej,

Jag har kört periodisk fasta i ett antal månader med mycket bra resultat. Jag har gått ner ca 5 kilo (var måttligt överviktig innan) och ligger nu nära min ideal vikt. Min pollenallergi och astma har blivit mycket bättre och jag behöver inte längre lika mycket medicin. Sedan har jag även fått mycket mer energi och ett stabilare humör. 

Det finns lite olika sätt att köra men det enklaste är att välja ut två dagar i veckan som "fastedagar", det är ju inte riktigt fasta utan snarare en form av kalorirestriktion. Och under dessa dagar äter du endast mellan 500-600 kalorier. Du kan välja att dela upp dessa kalorier på mellan 2 och 3 måltider. Jag råder dig att äta ganska begränsat med kolhydrater i dessa måltider eftersom de får dig hungrig snart igen. De första dagarna kommer du vara ganska hungrig men snart kommer du att känna att även om du periodvis blir lite hungrig så försvinner det ofta lika fort som det kommer. Jag är ofta mer hungrig kl 4 på en vardag då jag har ätit lunch än när jag inte har det. glöm inte att dricka mycket när du provar detta. Normalt sett får vi i oss mycket vätska via maten men eftersom vi äter mindre så måste vi dricka mer.

Lycka till!

Mathias

Läs gärna mer på min blogg: http://www.alltomperiodiskfasta.se där du även hittar hela förslag på veckomenyer för din fasta.

• Jill 79

Det här är något jag verkligen tror på. Måste ta mig i kragen att prova. Skyller på att jag ammar lite fortfarande, men snart så. Är så dålig på att räkna kalorier dock. Finns det något knep eller app för det?

• Emmeliina

Är också nyfiken på att prova. Är det meningen att man ska köra 5:2 alltid (resten av livet?) eller är det mer en period på några veckor/månader? Är inte helt insatt i det än.

• Zia29

Jag kör på 16:8 fastan där man fastar 16 timmar och har ett "ätfönster" på 8 timmar, 2 ggr i veckan. Är inne på min tredje vecka och än så länge känns det bra :) Den första dagen var svår då jag blev fruktansvärt hungrig under fastetimmarna, men nu känns det inte så längre. Nu blir jag fortfarande hungrig under de timmarna men det går över fort och det är inte samma hunger som första gången. Äter som vanligt under de 8 timmarna och dagarna jag inte fastar. Mitt sötsug har minskat rejält och jag mår mycket bättre än förr. 

Alla har rätt till en åsikt. Om jag bryr mig om din så får du veta det.
  • Lite tips

Jag kör 5:2 eftersom jag riskerar diabetes (normalviktig). Jag äter frukost och sen inget mer på 24 timmar. Idag är min 9:e fastedag. Man är lite hungrig mellan 5-7 på kvällen men det "fixar" jag med en stor balja te. 

Har inte vägt mig men tycker att kläderna sitter lite lösare. Att dra ner på kolhydraterna är ett bra råd generellt eftersom det tar bort sötsug och minskar hunger. Man äter automatiskt mindre. Det gör det betydligt enklare att kunna fasta.

Jag mår jättebra nu och har inte längre högt blodsocker. Det är skönt att ta kontroll över sitt ätande och faktiskt inse att allt snack om 3 stora och 2 små måltider per dag faktiskt bara är just snack. Det naturliga genom evolutionen har inte varit regelbundna måltider utan just något sånt här. It makes sense to me! 

Svar på tråden 5:2 dieten/intermittent fasting - någon som provat?