• Åenasidanåandrasidan

Insemination av singlar - hur kan det vara tillåtet?!

Hur kan samhället ställa sig bakom att en, som det ju oftast är, ensamstående kvinna skaffar barn via insemination och omöjliggör för barnet att ha en pappa? Varför sätts den vuxnes rätt att få barn (som att man kan ställa ett sånt krav på livet?) framför barnets rätt till sina föräldrar? Många invänder att "men pappan kanske sticker ändå" "tänk på alla barn som växer upp med misshandlande föräldrar, tänk på dem istället" osv osv. JA, det ser hur sorgligt ut som helst i många familjer men samhället kan och bör inte försöka hindra människor att få barn den naturliga vägen (hur skulle det gå till annat än genom bra preventivinfo och -tillgång osv). Att däremot INTE bidra till att FLER barn blir utan en pappa - det är det minsta samhället kan göra!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-23 22:42
    Läsvärd artikel: www.svd.se/nyheter/idagsidan/barn-och-unga/barn-ar-ingen-mansklig-rattighet_6414886.svd

• Svar på tråden Insemination av singlar - hur kan det vara tillåtet?!
  • puss

Är det målet? Varför inte då tvinga de pappor som finns att stanna kvar?

• Åenasidanåandrasidan

Det är stor skillnad på att samhället går in med tvång och att erbjuda alternativ som inte går att förena med barns grundläggande rättigheter.

• LillGris
    Åenasidanåandrasidan skrev 2013-06-23 22:29:23 följande:
    Det är stor skillnad på att samhället går in med tvång och att erbjuda alternativ som inte går att förena med barns grundläggande rättigheter.

Är det en grundläggande rättighet att ha en mamma och en pappa? Eller är det viktigaste att barn är omgivna av kärleksfulla vuxna? Jag tycker nog alternativ två. Om dessa vuxna är mamma och pappa, pappa och pappa, mamma och mormor, pappa och hans bästa vän, mamma och moster spelar nog mindre roll.
  • Nape

Jag tycker det är ett ypperligt sätt. Så slipper singelkvinnor som längtar efter barn göra någonting dumt- som att ha ONS bara för att bli gravida.

Om barnet vet hela storyn från början behöver det inte bli några trauman. "Mamma längtade efter en bebis, men jag hittade ingen man, så jag fick hjälp av en doktor för att få dig".

Min pappa stack när jag var ett spädbarn. Vi har haft noll kontakt (förutom ett desperat försök från hans sida, när jag var 34 år. Liiiiiite sent att komma då och låtsas vara "pappa"). Min mamma har varit UNDERBAR och barndomen var ok.

• Åenasidanåandrasidan
    LillGris skrev 2013-06-23 22:32:29 följande:
    Är det en grundläggande rättighet att ha en mamma och en pappa? Eller är det viktigaste att barn är omgivna av kärleksfulla vuxna? Jag tycker nog alternativ två. Om dessa vuxna är mamma och pappa, pappa och pappa, mamma och mormor, pappa och hans bästa vän, mamma och moster spelar nog mindre roll.

Jag tycker definitivt att det är en grundläggande rättighet att få veta sitt ursprung! Ska länka till en artikel om en kvinna som själv blivit till genom insemination och hur vanligt det är att den inseminerade föräldern tror att kärlek kan kompensera för avsaknad av fader.
Svar på tråden Insemination av singlar - hur kan det vara tillåtet?!