• Anonym (ts)

Hur löser man sådana här situationer?

Jag har en dotter på 5 år och två pojkar på 2 och 1 år, alla tillsammans med min man. Har även en bonusdotter på 11 år som kommer vh.

I augusti ska min svärmor ha kalas för hon fyller jämnt och hon kommer även då gifta sig med sin sambo. Det är en överraskning som bara vi närmaste vet om. Min dotter har börjat efterfråga "mamma-dotter" grejer och jag tyckte det skulle ha varit kul om vi två skulle gå och få våra hår fixade inför festen (hon älskar såna där typiskt tjejiga grejer). Problemet blir ju då bonusdottern. Hon skulle ju också garanterat vilja få sitt hår proffessionellt gjort. Men då blir det ju inte en mamma-dotter grej.

Nu har jag bestämt att vi inte går och fixar våra hår så slipper vi detta "problem". Men samtidigt känns det lite ledsamt att jag inte kan göra dylika saker med dottern. Visst kan vi göra mamma-dotter grejer då bonusen är hos sin mamma, men det känns ändå tråkigt att vi måste avstå vissa saker p.g.a. någon annan. Bonusen har också vad jag förstått varit med sin mamma och fixat sitt hår inför nåt bröllop. Ska inte min dotter få göra detsamma?

Detta är alltså inte det att jag inte vill göra nåt med bonusen, utan att jag vill göra nåt ensam med dottern. Jag vill ju inte heller ha med mina söner. Med dem gör jag ensklit andra saker som just de gillar. Ibland också med bonusen med det är lite svårt att hitta tid då hon är så sällan här och då vill hon ju helst göra nåt med sin pappa. Hon efterfrågar aldrig ensamtid med mig.

Jag tänker att detta alltid kommer vara ett problem då både bonusen och dottern är tjejer. Det har uppkommit andra liknande situationer också som jag inte helt vet hur jag ska hantera. Å ena sidan vill jag ju inte göra bonusen ledsen, men å andra sidan gör ju hon en massa mamma-dottergrejer med sin egen mamma. Där kanske det är lättare för de har bara mina och dina barn, d.v.s. inga gemensamma. På mammans sida är de alltså inte halvsyskon utan endast styvsyskon med helt olika föräldrar...

Hur har ni andra bonusföräldrar gjort? 

• Svar på tråden Hur löser man sådana här situationer?
  • vampyria2

Jag tycker att du faktiskt få göra mamma/dotter grejer när bonusen inte är hos er, hon är ändå hos er väldigt lite.

Varför väljer du att avstå i från att gå och fixa håret till bröllopet bara för att ni inte kan göra det själva? Vore väl en kanon sak att göra för att om inte annat föra systrarna närmare varandra? 

Det är ju viktigt att du och dottern får göra saker tillsammans själva men glöm inte att det är din dotters storasyster och att de får en bra relation är också viktigt och något att uppmuntra, det kommer din dotter att ha mycket nytta av senare i livet  

• Litet My

Men bonusen är ju bara där varannan helg, ni har ju 26 dagar i månaden ungefär att hitta på mor/dottersaker.

Alternativet med håret är väl att ni gör en "tjejgrej" av det om det måste göras en viss dag och sedan att du hittar på något med biodottern när bonusbarnet inte är där vilket ju är för det mesta?  

Om bonusdottern inte efterfrågar egentid med dig så är det väl inget som hindrar att hon får egentid med sin pappa medan du har egentid med din dotter eller dina barn, jag tror det går ganska lätt att fixa med lite planering i förväg.  

• Dandountiii

Varför inte räkna henne som din dotter och att du kan ge henne så som du ger till din dottern när hon väl finns där eftersom hon kommer endast vh

din dotter kan du ha tid med när som helst hon bor hos dig hela tiden 

Eleanor 130412 <3
  • SupersurasunkSara

Man löser det på så vis att man inte trycker upp sina mamma/dotter grej i ansiktet på bonusbarnet. Så enkelt och så svårt är det när man lever med någon som har barn sedan tidigare.

Du och din dotter kan göra massor med saker ihop, jag tror mest det är DU som vill göra just den här grejen, vilket fö låter som en kanonkul grej, så gör det alla tre eller ingen alls.  

• Anonym (ts)
    vampyria2 skrev 2013-06-24 11:58:52 följande:
    Jag tycker att du faktiskt få göra mamma/dotter grejer när bonusen inte är hos er, hon är ändå hos er väldigt lite.

Varför väljer du att avstå i från att gå och fixa håret till bröllopet bara för att ni inte kan göra det själva? Vore väl en kanon sak att göra för att om inte annat föra systrarna närmare varandra? 

Det är ju viktigt att du och dottern får göra saker tillsammans själva men glöm inte att det är din dotters storasyster och att de får en bra relation är också viktigt och något att uppmuntra, det kommer din dotter att ha mycket nytta av senare i livet  
    Att jag nu avstår är främst p.g.a. ekonomin. Min första tanke var att överraska min dotter då hon efterfrågat nåt kul för oss två trots att vår budget är lite tajt för tillfället. Visserligen vore det en kul överraskning för båda flickorna, men jag känner helt enkelt att det svider för mycket i plånboken. Alla barn ska ha festkläder, festskor och så ska det ju vara en present o.s.v. Blir ändå en del utgifter för kalaset/bröllopet...
  • Anonym (ts)
    SupersurasunkSara skrev 2013-06-24 12:06:24 följande:
    Man löser det på så vis att man inte trycker upp sina mamma/dotter grej i ansiktet på bonusbarnet. Så enkelt och så svårt är det när man lever med någon som har barn sedan tidigare.

Du och din dotter kan göra massor med saker ihop, jag tror mest det är DU som vill göra just den här grejen, vilket fö låter som en kanonkul grej, så gör det alla tre eller ingen alls.  
    Ja såklart är det ju också jag som tycker det skulle vara kul! Men jag vet att dottern också skulle gilla det. Och som du säger så blir det ju liksom alla eller ingen i detta fall. Men ändå kan jag inte låta bli att tycka det är lite tråkigt att avstå. Det gäller ju inte bara denna gång utan inför alla fester/tillställningar. För är våra barn bjudna så innebär det ju givetvis även bonusen.

Kan absolut också tänka mig att vi alla gör det tillsammans bara ekonomin blir lite mer stabil då jag återgår till arbetet. Det kändes bara lite tråkigt då jag först kom på denna "lysande" idé som en mamma-dotter grej och sedan då jag funderade lite längre insåg att det inte går p.g.a. att vi inte kan göra bonusen ledsen...
  • Isola747

Om du haft två biologiska döttrar, hade du ändå tänkt att det var synd att den ena får avstå saker pga den andra om ni inte hade råd att göra något för båda?

Ser faktiskt inte riktigt problemet. Antingen så gör ni något alla tre eller så gör du och dottern något när bonusen inte är där. Om hon ändå bara är där varannan helg kan det ju inte vara alltför knepigt att få till något när hon är borta.

• Anonym (ts)
    Litet My skrev 2013-06-24 11:59:55 följande:
    Men bonusen är ju bara där varannan helg, ni har ju 26 dagar i månaden ungefär att hitta på mor/dottersaker.

Alternativet med håret är väl att ni gör en "tjejgrej" av det om det måste göras en viss dag och sedan att du hittar på något med biodottern när bonusbarnet inte är där vilket ju är för det mesta?  

Om bonusdottern inte efterfrågar egentid med dig så är det väl inget som hindrar att hon får egentid med sin pappa medan du har egentid med din dotter eller dina barn, jag tror det går ganska lätt att fixa med lite planering i förväg.  
    Dandountiii skrev 2013-06-24 12:02:29 följande:
    Varför inte räkna henne som din dotter och att du kan ge henne så som du ger till din dottern när hon väl finns där eftersom hon kommer endast vh

din dotter kan du ha tid med när som helst hon bor hos dig hela tiden 
    Tanken bakom var ju inte att lämna bonusen utanför, utan tanken var att detta skulle vara en kul grej för mig och min dotter. Hade först inte ens en tanke på bonusen.

Hade det spelat någon roll om hon bodde vv/på heltid? Eller om barnen inte haft samma pappa? Fiskar inte efter medhåll (kommer som sagt inte göra detta) utan är bara nyfiken på hur andra tänker eller har gjort. När man är mitt uppe i det känns allt inte alltid så självklart eller svartvitt. Mycket gråzoner med minor man vill undvika att stiga på.

• Anonym (..)

Min bonus bor visserligen vv, men här gör vi så att om jag hitta på något med min son så hittar min man på något med bonusen. Ibland kan även min man hitta på något bara med den gemensamma när bonusen är här men då hittar istället jag och bonus på något roligt ensamma.

Ex. min man och vår gemensamma älskar att åka skridskor(både är typ födda med skridskor på fötterna), medan jag och bonus knappt kan stå på ett par. Så om min man och vår gemensamma åker till skridskohallen när bonus är här sticker jag och bonus till badhuset istället.
    Ibland kan min man och bonus åka och kolla på fotboll en kväll då stannar jag och vår gemensamma hemma och myser med film.
    Inte alltid att vi hittar på saker när den ena är iväg med ett av barnen men ofta brukar vi försöka tajma in de så. 

Men allt beror ju lite på vad man gör.
    Just den här grejen med håret tycker jag att bonusen ska få följa med på eller så gör ni de inte alls, kan ju bli ett bra sätt både för systrarna att få bättre kontakt och även för dig och bonus. Hon kanske inte vågar be om egentid med bara dig?
    Min bonus är jätteblyg och vågar inte själv be om att få egentid med mig men när vi väl började hitta på saker ensamma så berätta hans mamma att han älskade att få bara min uppmärksamhet för några timmar.

• Anonym (.)

Jag har två biodöttrar som är helsyskon. Jag har gjort saker ensam med bara en dotter som den andra inte varit med på och tvärtom.Sedan har jag såklart också gjort saker med båda samtidigt. Det behöver inte vara millimeter rättvisa mellan helsyskon och inte med bonusar heller. Gå och fika ensam med bonusdottern eller låt pappan ta med era söner och sin dotter på något kul så går du och din dotter och fixar håret. Som någon sa innan man behöver ju inte trycka upp i ansiktet på bonusdottern vad ni ska göra.

Svar på tråden Hur löser man sådana här situationer?