Hur löser man sådana här situationer?
Jag har en dotter på 5 år och två pojkar på 2 och 1 år, alla tillsammans med min man. Har även en bonusdotter på 11 år som kommer vh.
I augusti ska min svärmor ha kalas för hon fyller jämnt och hon kommer även då gifta sig med sin sambo. Det är en överraskning som bara vi närmaste vet om. Min dotter har börjat efterfråga "mamma-dotter" grejer och jag tyckte det skulle ha varit kul om vi två skulle gå och få våra hår fixade inför festen (hon älskar såna där typiskt tjejiga grejer). Problemet blir ju då bonusdottern. Hon skulle ju också garanterat vilja få sitt hår proffessionellt gjort. Men då blir det ju inte en mamma-dotter grej.
Nu har jag bestämt att vi inte går och fixar våra hår så slipper vi detta "problem". Men samtidigt känns det lite ledsamt att jag inte kan göra dylika saker med dottern. Visst kan vi göra mamma-dotter grejer då bonusen är hos sin mamma, men det känns ändå tråkigt att vi måste avstå vissa saker p.g.a. någon annan. Bonusen har också vad jag förstått varit med sin mamma och fixat sitt hår inför nåt bröllop. Ska inte min dotter få göra detsamma?
Detta är alltså inte det att jag inte vill göra nåt med bonusen, utan att jag vill göra nåt ensam med dottern. Jag vill ju inte heller ha med mina söner. Med dem gör jag ensklit andra saker som just de gillar. Ibland också med bonusen med det är lite svårt att hitta tid då hon är så sällan här och då vill hon ju helst göra nåt med sin pappa. Hon efterfrågar aldrig ensamtid med mig.
Jag tänker att detta alltid kommer vara ett problem då både bonusen och dottern är tjejer. Det har uppkommit andra liknande situationer också som jag inte helt vet hur jag ska hantera. Å ena sidan vill jag ju inte göra bonusen ledsen, men å andra sidan gör ju hon en massa mamma-dottergrejer med sin egen mamma. Där kanske det är lättare för de har bara mina och dina barn, d.v.s. inga gemensamma. På mammans sida är de alltså inte halvsyskon utan endast styvsyskon med helt olika föräldrar...
Hur har ni andra bonusföräldrar gjort?