Inlägg från: Anonym (undrar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (undrar)

Borderline/bipolär?

Vad är det egentligen för skillnad? Om man läser på nätet så verkar det som att den stora skillnaden är att bipolär går i längre vågor, veckor, månader eller år, medan någon med borderline växlar fram och tillbaka varenda dag.

Men när jag läser här så får jag intrycket av att många med diagnosen bipolär inte har de här längre vågorna. Vad är då skillnaden? 

• Svar på tråden Borderline/bipolär?
  • Anonym (undrar)
    Anonym (hej) skrev 2013-06-24 12:34:09 följande:
    borderline:
    www.1177.se/Stockholm/Fraga-1177se/Fragor/Vad.../

bipolär sjukdom:
    www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar.../

jag tycker att det är stora skillnader.
    Är det verkligen det? Många här (har läst gamla trådar) som är bipolära skriver att de inte direkt har några större maniska perioder.

På sidan står det för bipolär:
    problem när det gäller till exempel relationer, arbete och ekonomi
    kan förlora livsglädjen
    vanligt att man blir sjuk för första gången i tonåren
    Risken att insjukna är större om man har en nära släkting som har sjukdomen

Men allt det där gäller ju borderline också! Andra saker verkar också vara gemensamt som sömnsvårigheter, växlande humör, impulsivitet, etc.

Om man har dessa vågor, dvs manisk ibland och i längre perioder nästan symptomfri,  då är det en skillnad mot borderline. Annars förstår jag inte riktigt?
  • Anonym (undrar)
    Anonym (hej) skrev 2013-06-24 13:03:44 följande:
    Diagnoskriterierna är ju så här:

De diagnostiska kriterierna för borderline-personlighetsstörning enligt DSM-IV lyder som följer: ett genomgående mönster av påtaglig impulsivitetoch instabilitet med avseende på mellanmänskliga relationer, självbild och affekter. Störningen visar sig i ett flertal olika situationer och sammanhang från tidig vuxenålder och tar sig minst fem av följande uttryck: gör stora ansträngningar för att undvika verkliga eller fantiserade separationer uppvisar ett mönster av instabila och intensiva mellanmänskliga relationer som kännetecknas av extrem idealisering omväxlande med extrem nedvärdering uppvisar påtaglig osäkerhet och instabilitet i självbild och identitetskänsla visar impulsivitet i minst två olika avseenden som kan leda till allvarliga konsekvenser för personen själv (till exempel slösaktighet, sexuell äventyrlighet, alkohol-, medicin- eller drogmissbruk, vårdslöshet i trafik, hetsätning, kaotisk livsstil). uppvisar upprepat suicidalt beteende, suicidala gester, suicidhot, eller självskadandehandlingar är affektivt instabil, vilket beror på en påtaglig benägenhet att reagera med förändring av sinnesstämningen (till exempel intensiv episodisk nedstämdhet, irritabilitet eller ångest som vanligtvis varar i några timmar och endast sällan längre än några få dagar) känner en kronisk tomhetskänsla uppvisar inadekvat, intensiv vrede eller har svårt att kontrollera aggressiva impulser (till exempel ofta återkommande temperamentsutbrott, konstant ilska, upprepade slagsmål) har övergående, stressrelaterade paranoida tankegångar eller dissociativa symptom Här finns kriterierna för depression och mani:
    www.sbu.se/upload/Publikationer/Content0/2/om...
    Jag har läst dem. Vad är det du tycker skiljer? Man behöver bara uppfylla en del av det där för att få diagnosen borderline.

• Anonym (undrar)
    Anonym (hej) skrev 2013-06-24 13:14:38 följande:
    Borderlinekriterierna innehåller ju bland annat stora problem med separationer, impulsivitet, snabba humörväxlingar på några timmar, självmordshot, självskadebeteende, kronisk tomhetskänsla, svårt att kontrollera aggressioner, dålig självkänsla. Nåt sånt finns inte bland bipolärt syndrom-kriterierna där man istället växlar mellan depression och mani/hypomani förenklat. Självklart upplever alla sjuka olika problem och symptom.
    "Borderlinekriterierna innehåller ju bland annat stora problem med separationer, impulsivitet, snabba humörväxlingar på några timmar"

Folk med bipoläritet beskriver oftast problem med relationer, impulsivitet och humörväxlingar. Det stämer också bra med kriterierna för bipoläritet. 

"självmordshot, självskadebeteende, kronisk tomhetskänsla, svårt att kontrollera aggressioner, dålig självkänsla"

Det enda jag ser där som inte verkar typiskt för bipolära är självmordshot. Bipolära pratar kanske inte lika ofta om tomhetskänslor, men ofta om låg självkänsla, ångest och ensamhetskänslor.

"Nåt sånt finns inte bland bipolärt syndrom-kriterierna där man istället växlar mellan depression och mani/hypomani förenklat."

Men om du läser vad bipolära skriver här så handlar det inte alls bara om att de är deprimerade ibland. De beskriver samma problem med impulsivitet, relationer och humörsvängningar som borderline.

(Jag bortser här från de bipolära som har typiska vågor av mani/depression/symptomfri. I de fallen är det ju lätt att skilja från borderline, men som jag skrev i trådstarten så är det inte de fallen jag undrar över.)
  • Anonym (undrar)
    Mineralvatten skrev 2013-06-24 13:21:59 följande:
    ursäkta om låter brysk men det är två helt olika sjukdomar.
    en bipolär person kan aldrig bli manisk.
    Många bipolära på det här forumet har beskrivit att de inte har några större maniska perioder. Det kanske är brist på självinsikt, men det är vad de skriver i alla fall.
  • Anonym (undrar)
    Rockabillydelight skrev 2013-06-24 13:21:55 följande:
    Jag är bipolär å den "värsta" graden. Dvs har flertalet maniska skov och flertalet depressioner. Däremot har jag inga aggressiva tendenser alls, om jag nu inte blir fruktansvärt provocerad tillräckligt länge som vilken människa som helst men. Nej, bipolär och borderline är inte samma sak, har en ingift anhörig med denna "åkomma" och även om jag har väldigt stor förståelse för hur man är när man inte mår bra så är vi ljusår ifrån varandra sjukdomsmässigt. Även om vi båda medicinerar.
    Som jag skrev redan i trådstarten så är det ju enkelt att skilja på borderline och bipolär om det finns tydliga skov av mani. Min undran gäller de med bipoläriet som inte har tydliga maniska perioder.

Bara för att du inte har några aggressionsproblem så behöver det ju inte gälla alla. Många med bipoläritet har problem med humörsvängningar. 
  • Anonym (undrar)
    Mineralvatten skrev 2013-06-24 13:32:00 följande:
    det kanske beror på att det är bipolära typ 1 dvs med hypermanier??? du vet det finns olika bipolära diagnoser,
    Jag har en anhörig som är bipolär så jag torde veta vad jag pratar om?
    Jag vet att det finns olika typer av bipoläritet, men jag förstår inte riktigt vad det är du menar att säga?
  • Anonym (undrar)
    Anonym (hej) skrev 2013-06-24 13:35:30 följande:
    Jag tvivlar på att man kan gå efter vad människor här skriver istället för att gå efter diagnoskriterier. Många har ju dessutom flera diagnoser samtidigt och då kan man ju ha blandade symptom. Vid mani är det vanligt att man själv saknar sjukdomsinsikt. Självförtroendet kanske är lågt vid depression men inte vid hypomani/mani. Ångest är vanligt bland många psykiskt sjuka. Ensamhetskänslor tycker jag inte att man ser här så ofta hos bipolära? Kanske har vi läst olika trådar? :)

Enklast är väl om du ber en läkare förklara skillnaden. Då får du ett professionellt svar.
    Du har nog rätt i att bipolära inte brukar beskriva ensamhetskänslor lika intensivt som borderline. För bipolära verkar det då handla om att de blivit av med relationer och på ett mer normalt sätt känner sig ensamma. Med borderline verkar ensamheten mer vara en skräck/fobi.
  • Anonym (undrar)
    mice skrev 2013-06-24 13:39:45 följande:
    Den största skillnaden är väl helt enkelt att när man är deprimerad med bipolär sjukdom så har man inte borderlinesymptom, men att vid mani kan man uppvisa såna symptom.
    Är det så? Är man lugn och nere när man är deprimerad och bipolär? Kommer eventuella humörsvängningar och aggressioner (för de som har dem) i manier?
  • Anonym (undrar)
    mice skrev 2013-06-24 13:45:48 följande:
    När jag varit deprimerad har jag bara varit apatisk, trött, haft ångest, undvikit socialt umgänge, haft dödslängtan, inte sett meningen med att leva. Som en tyst gegga av kallt helvete, och inte alls så som borderline beskrivs. Apati är väl det ord som beskriver det bäst. Tror inte en person med borderline känner den sort... "lugn" i sin depression.
    Nej, apati är inte direkt ett ord jag skulle använda för borderline.
  • Anonym (undrar)
    Mineralvatten skrev 2013-06-24 13:57:38 följande:
    att du skriver att folk inne på det här forumet inte tycker sig ha så farliga manier.
    antingen så ljuger dom eller så har allihopa bipolär typ 1.
    http://www.bipolärasjukdomar.se/

"Men kvar står att många med bipolär 2 aldrig blir maniska."
  • Anonym (undrar)
    Mineralvatten skrev 2013-06-24 14:05:15 följande:
    jag kan inte se vart man tagit faktan ifrån på denna websida.
    hur som haver så är inte borderline och bipolär samma sak alls.
    om du vill tro på det eller ej...ja gör vilket du vill.
    om du är orolig att du har någon av dem, be att få en utredning.

kan ju för övrigt inflika att det är jättevanligt att kvinnor med adhd får en felaktig borderlinediagnos, har ingen siffra på hur vanligt men det kan du säkert googla fram om du är intresserad, just för att symptomen är liknande,
    Motsatsen är också sann. Många med borderline får en ADHD diagnos (eller en bipolär diagnos). Att sätta diagnoser är svårt och ofta beroende av vad patienter väljer att berätta och själv förstår att berätta. Det är mycket vanligt att den första diagnosen psykiskt sjuka får inte är korrekt.
  • Anonym (undrar)
    Mineralvatten skrev 2013-06-24 18:41:19 följande:
    vad som gäller nu är vet jag ej, men jag går på det som står i den personens utredning.
    så kan du vänligen sluta terrorisera mig? ja jag ser det som terrorosering.
    jag säger t ex att jag har aspergers syndrom fast det också kommer försvinna och ja jag kommer säga att jag har det även när den har försvunnit för det är ju den diagnosen jag har (bland annat).

så nu kan du gå och undervisa någon annan.
    Lugna ner dig. Du svingar vilt omkring dig.
  • Anonym (undrar)
    aline86 skrev 2013-06-24 18:48:12 följande:
    Jag har diagnosen bipolär sjukdom typ 2.. Den är som några skrev en mildare form av bipolär sjukdom. Jag blir aldrig fullt ut manisk, utan hypomanisk - vilket i sig kan te sig olika från person till person. Men jag går också in i djupa svackor.. Jag brukar föreläsa om detta och om mitt liv, att gå från total isolering i den djupaste depression till återhämtning.

Skillnaden mellan bipolär och bordeline är i princip att borderline är en personlighetsstörning. Bipolär sjukdom är visserligen kronisk, en livstidssjukdom - men med rätt mediciner och självkännedom så kan man leva ett "normalt" liv.. fastän det svänger upp och ner.. Det kan ta många år att verkligen lära känna sig själv och känna igen tecken på när det börjar svänga..

I och med att borderline är en personlighetsstörning så är den inte behandlingsbar på samma sätt fastän man kan lindra med rätt mediciner, men borderline är mer djupgående än bipolär sjukdom.  
    "I och med att borderline är en personlighetsstörning så är den inte behandlingsbar på samma sätt fastän man kan lindra med rätt mediciner, men borderline är mer djupgående än bipolär sjukdom. "

Att något är en personlighetsstörning betyder numera väldigt lite. Det betyder bara att sjukdomen påverkar många aspekter av personens liv. Sen har man av historiska skäl kommit överens om att personlighetsstörningar ska vara obotliga, så om någon kommer på en bra medicin mot borderline så kommer man inte längre kalla det för en personlighetsstörning.
  • Anonym (undrar)

Ni som är bipolära och hypomaniska, jag undrar lite angående en kompis.

Triggas era hypomaniska perioder av saker som händer i livet, eller är omslagen mer något som ni känner kommer inifrån? 

• Anonym (undrar)
    Anonym (förvirrad) skrev 2013-06-24 22:04:48 följande:
    Jag upplever också att diagnoserna går in i varandra och vad jag förstått är det för många som blir feldiagnostiserade som borderline när de egentligen är bipolära. Jag har själv läst en hel del, men behöver också lite klarhet. Troligtvis lider min mamma av antingen den ena eller den andra diagnosen. Min psykoterapeut är ganska övertygad av att min mamma lider av bipolärsjukdom. Om jag radar upp lite symtom, vad tycker ni detta mest påminner om...

* lider av ångest till och från
    *tomhetskänsla
    * värdelöshetskänsla som slår om till överdriven syn på sig själv, t ex upplever sig "superintelligent"
    *Kan bli uppvarvad periodvis och få mycket gjort tex storstädar hela huset med musik på hög volym
    *bli nedstämd och släpig i talet och prata om "vad finns det för mening med att vi lever"
    *Hotat att ta livet av sig då hon blivit "ställd mot väggen", dom senare bortviftas som "skämt"
    *Har tidvis haft allvariga tankar om att ta livet av sig under en svår depression
    *Haft vanförställningar i typen om att hennes barn konspirerar mot henne
    *Är extremt manipulativ och kan lura de flesta om hon är på det humöret
    *Svag självinsikt, allt är alltid alla andras fel
    *Svårt att erkänna misstag
    *delat upp sina barn i de "goda" och "onda", dessa roller kan växla med tiden.
    *svart/vittänkade svårt att se nyanser
    *pratar ofta nedlåtande om andra och om hur förträfflig hon själv är
    *inget tålamod kan slå över och bli aggressiv på några sekunder -kraftiga humörsvängningar

'
    Bipolär eller borderline! :)
  • Anonym (undrar)
    mice skrev 2013-06-25 10:01:33 följande:
    Tycker att det låter mer som borderline är bipolär, men de kan ju som sagt gå i varandra. Svårt att uttala sig om man inte träffat henne och/eller är hennes läkare. Hoppas det går bra för er!
    Håller med. Låter mer som borderline.

Har hon separationsångest?
  • Anonym (undrar)
    Anonym (IPS/ADHD) skrev 2013-06-25 14:27:08 följande:
    Och varifån har du fått att IPS är obotlig? Tvärtom - MBT och även DBT ger väldigt goda resultat på borderline och man kan bli symptomfri och leva "normalt". Dock är det en väldigt lång behandling.
    Många blir bättre men i studierna som gjorts finns det inga tecken på att någon blir frisk. Några blir av med borderlinediagnosen men har fortfarande kvar en del besvärliga symptom ändå. 
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Även adhd?) skrev 2013-06-26 10:13:45 följande:
    Jag har länge haft diagnoserna dystymi/depression, GAD och IPS. Jag har sökt hjälp inom psykvården i över 10 år och har stor insikt i mina problem och hur jag BORDE kunna hantera och lösa det. Trots alla år av självanalys (har även läst psykologi på universitetsnivå för min egen skull), så kan jag inte lösa mina problem.

Det beror delvis på att medicinerna jag har testat (alla antidepressiva som finns) inte hjälper, utan biverkningarna blir värre än mina sjukdomar till slut. Pga depressionen har jag ingen ork och motivation kvar, orkar inte leva, men vill inte heller dö. Jag är rädd för att misslyckas med självmordet, annars hade jag lämnat allt bakom mig för länge sen.

Nu har jag efter en ny utredning även fått diagnoserna Aspberger och ADHD. Det jag känner mig mest förvirrad över är ADHD. Visst, jag är aggressiv och har svårt att kontrollera mina humörsvängningar och får "utbrott" när jag är arg och när jag är arg så gråter jag och skriker, men har aldrig misshandlat någon. 

Jag har alltid varit ironisk och sarkastisk och det fattar inte många, så tydligen anser t ex min syster att jag misshandlar henne psykiskt och verbalt. Rynkar på näsan Har aldrig blivit så knäckt av vad någon (en familjemedlem) sagt till mig tidigare. Jag känner mig helt förstörd nu och ångesten har gått i taket... Jag har allvarligt börjat planera mitt självmord, för min syster var i stort sett den enda som höll mig kvar i livet. Jag räknar inte med resten av min familj, de fattar ingenting och orkar inte bry sig. Att vara psykiskt sjuk är tabu och inte något man talar om, det är bara att rycka upp sig.

Min syster har själv dystymi, GAD och ADD men är väldigt "inåt" och reagerar mest på att bli ännu tystare och dra sig undan, men hon är tyvärr ännu tjurigare och mer långsint än vad jag är. Hon går och bär på allt inom sig tills hon exploderar och förstör hela sin omgivning. 

Jag får ut en del av min ångest och ilska genom att skrika/prata högt och bli irriterad på min omvärld och är inte rädd för att säga sanningen. Men jag har aldrig medvetet varit elak mot min syster. Tvärtom så har hon alltid bett om min hjälp att komma igång, att bli pushad för att orka göra saker som hon faktiskt VILL göra. Hon har sagt till att be henne om hjälp (vi delar lägenhet), att tjata på henne tills hon gör det hon måste göra osv, men nu har jag alltså fått veta att hon känner det som psykisk misshandel.

Jag har enbart gjort det hon har bett om, möjligtvis kan min ton bli ganska hög och rösten aggressiv och irriterad till slut, eftersom hon tillbringar hela dygnet i sängen och jag får ta allt ansvar själv. Jag orkar inte göra allt själv längre!

Vad vill jag med det här inlägget?
    Förstå hur ADHD fungerar på en vuxen kvinna (över 30 år) tillsammans med mina andra diagnoser och vad man kan har för symptom.

För mig är ADHD något som pojkar/män har, som är aggressiva, den typiska mobbartypen som ger sig på andra och som vuxen blir mer el mindre kriminell.
    Jag blev mobbad själv under lång tid, jag var aldrig mobbaren. Jag trodde på Aspbergers ja, och kanske ADD, eftersom jag i så många år har vänt all ilska och aggressivitet inåt, mot mig själv med flera olika självskadebeteenden.
    Jag har aldrig rört någon annan och är bara medvetet elak mot de som förtjänar det, som sviker mig enormt och som jag inte längre vill ha kvar i mitt liv. Men jag är aldrig den som är elak innan jag har blivit sårad, men vänder aldrig andra kinden till. Väldigt få människor förtjänar en andra chans i min värld.

Jag känner mig så oerhört sviken av min syster, för mig var hon den enda som visste hur illa livet är för mig. Hon mår också dåligt, men jag vet även att hon aldrig säger något i affekt, som jag kan göra. Alla ord och meningar har hon ältat länge och det som till sist exploderar är den riktiga sanningen, för henne. Jag är den som överdriver, inte hon.

Jag känner mig totalt knäckt över att hon tycker att jag har misshandlat henne psykiskt genom våra gräl om lägenheten och vårt gemensamma liv. Jag trodde att jag bara tjatade och pushade på henne, som hon bett om. Jag har kämpat mig kvar i livet alla dessa år för att jag inte kunde lämna min syster ensam, inte göra så mot henne, vi har bara haft varandra till stöd och hjälp.
    Men nu, om hon känner så här, så vore det bättre för mig att lämna henne ifred. Vi har inte råd att bo ensamma, vi delar lägenhet pga för liten inkomst för oss båda. Men jag orkar inte längre och får ingen hjälp av min psykiatriker. Jag skickade ut ett rop på hjälp till honom för en vecka sedan och har inte hört något. Det enda som återstår nu är psykakuten och då tar jag hellre livet av mig. Det vore värre att bli tvångsinlagd på psyket än att dö. Jag har enormt kontrollbehov och klarar inte av den miljön.
    "Jag har aldrig rört någon annan och är bara medvetet elak mot de som förtjänar det, som sviker mig enormt och som jag inte längre vill ha kvar i mitt liv. Men jag är aldrig den som är elak innan jag har blivit sårad, men vänder aldrig andra kinden till. Väldigt få människor förtjänar en andra chans i min värld."

Men så säger väl alla som är elaka mot någon? Att de bara är elaka mot de som förtjänar det?

Om du är elak så är du elak. Om personen sårat dig innan eller inte spelar väl inte så stor roll? Är man elak så är man elak och det har man ansvar för själv.

Så om du själv tycker att du har varit elak mot någon så tycker jag du ska be om ursäkt. Om du tycker att de har sårat dig spelar mindre roll. Du har inte ansvar för andras beteende, men du har ansvar för att du inte är elak mot andra. 
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Även adhd?) skrev 2013-06-26 18:49:59 följande:
    Varför ska JAG fortsätta vända andra kinden till när jag ständigt blir sårad och sviken? Jag blev mobbad under 10 års tid, hela grundskolan. INGEN gjorde något åt det, ingen valde att stå på min sida. Det gjorde mig till den jag är idag. De som står på min sida och är lojala förtjänar min kärlek, ingen annan.

JAG tar ansvar för MITT beteende, men jag anser inte att jag förtjänar att vara någons dörrmatta. Så jag ska tillåta ALLA andra att behandla mig som skit eftersom jag bara kan ta ansvar för mitt eget beteende?!

Jag har aldrig rört en annan människa med våld i hela mitt liv, jag har undvikit konflikter och bara dragit mig undan för att slippa säga sanningen om hur vidriga vissa människor är. De ljuger mig rakt upp i ansiktet och sviker mig gång på gång och tror sedan att allt ska vara som vanligt? Jag orkar inte med falska människor och vill inte vara falsk själv.

Men nu är jag trött på det här löjliga sociala spelet där man uppenbarligen ska ljuga om allt och säga hur underbart och perfekt livet och allt annat är. Säger man sanningen så är man elak?

Med elak menar jag, att jag har lätt för att överdriva mina redan starka känslor som svänger rejält, när jag är i ett gräl med någon. Jag kan bli högljudd och pratar högt för jag har en hörselskada. Jag kan låta aggressiv och kanske elak, men jag använder mig ofta av sarkasm och ironi och det är många människor som inte fattar vad det innebär. Vet du det "Undrar"?

Jag låter arg och ser arg ut pga mitt tonläge och mitt medföddda ansikte, men är arg och ledsen på mig själv, hatar mig själv och mitt liv för att jag mår så dåligt Jag har som sagt väldigt svåra humörsvängningar men är mer likgiltig än aggressiv numera.

Jag tror faktiskt inte att jag tar ut det över andra människor, det är bara min syster som vet hur illa det är. Och henne har jag bett om förlåtelse tusen ggr om, jag hoppas och tror att hon faktiskt innerst inne vet att jag inte misshandlar henne psykiskt.

Men hon känner till mina svaga punkter, vet hur hon ska såra mig mest, precis som jag vet om henne. Vad brukar hända om två personer grälar och mår jättedåligt redan innan? Jo, man slår mot de svaga punkterna för att såra varandra så mycket som möjligt.
    Kärlek och hat är två sidor av samma mynt. Vi ser varandras svagheter och ser oss själva och det vi avskyr mest och det vill man inte se. 

Det jag ville belysa var hur olika vi grälar och uttrycker oss, jag och min syster. Kanske skillnaden mellan ADHD och ADD? Men min syster kan vara minst lika "elak" som jag kan vara, men det är alltid jag som får skiten eftersom jag skriker högst och alltid gråter när jag blir arg/ledsen.

Men ett stort tack till dig "undrar" som fick mig att må ännu sämre. Hej då...       
    Du borde gå i MBT eller DBT-terapi för att försöka få bukt bland annat med dina aggressioner och föreställningar om att så många människor sviker dig.

Ursäkta att jag säger det, men du låter faktiskt ganska elak på det du skriver. Man kan vara riktigt elak utan att använda fysiskt våld. Eftersom du verkar tycka riktigt illa om många människor så verkar du tro att det ger dig rätt att behandla dem illa.

Jag tror att du har två problem:
    I) Du är inte snäll mot andra och det är inte okej. (Spelar ingen roll att du tror att dem är värre.)
    II) Problemet ligger uppenbarligen hos dig, så att bete dig illa mot andra kommer inte på något sätt göra ditt liv bättre, bara sämre. Vill du göra ditt liv bättre så måste du ändra på dig själv. 
Svar på tråden Borderline/bipolär?