Inlägg från: Rockabillydelight |Visa alla inlägg
  • Rockabillydelight

Borderline/bipolär?

Jag är bipolär å den "värsta" graden. Dvs har flertalet maniska skov och flertalet depressioner. Däremot har jag inga aggressiva tendenser alls, om jag nu inte blir fruktansvärt provocerad tillräckligt länge som vilken människa som helst men. Nej, bipolär och borderline är inte samma sak, har en ingift anhörig med denna "åkomma" och även om jag har väldigt stor förståelse för hur man är när man inte mår bra så är vi ljusår ifrån varandra sjukdomsmässigt. Även om vi båda medicinerar.

• Rockabillydelight

*hälften kom bara med. Har även andra nära med borderline och det som verkar skilja överlag är främst aggression, separationsproblem, svårighet att vara ensamma, fruktansvärt osäkra socialt utan egentlig anledning. Detta är inget jag kan relatera till varken när jag är manisk eller depressiv även om jag undviker folk när jag är depressiv men det är av andra anledningar. Men mina vänner som är bipolära kan inte heller relatera till de med borderline, de är mer intensiva i humöret. Hårdare. När jag är manisk är jag bara mer.. Entusiastisk. Typ som folk på tjack.

• Rockabillydelight
    Mineralvatten skrev 2013-06-24 13:21:59 följande:
    ursäkta om låter brysk men det är två helt olika sjukdomar. en bipolär person kan aldrig bli manisk.

Ehm? En bipolär person KAN bli manisk. Hedersord. Det är det som kallas manodepressiv.
  • Rockabillydelight
    Mineralvatten skrev 2013-06-24 13:56:51 följande:
    jag skrev fel jag menade att en borderlineperson aldrig kan bli manisk. jag skrev fel ursäkta. jag har som sagt en anhörig som har diagnosen bipolär typ 1 dvs bipolär med hypermanier.

Phu då förstår jag.. :)
Svar på tråden Borderline/bipolär?