Anonym (förvirrad) skrev 2013-06-24 22:04:48 följande:
Jag upplever också att diagnoserna går in i varandra och vad jag förstått är det för många som blir feldiagnostiserade som borderline när de egentligen är bipolära. Jag har själv läst en hel del, men behöver också lite klarhet. Troligtvis lider min mamma av antingen den ena eller den andra diagnosen. Min psykoterapeut är ganska övertygad av att min mamma lider av bipolärsjukdom. Om jag radar upp lite symtom, vad tycker ni detta mest påminner om...
* lider av ångest till och från
*tomhetskänsla
* värdelöshetskänsla som slår om till överdriven syn på sig själv, t ex upplever sig "superintelligent"
*Kan bli uppvarvad periodvis och få mycket gjort tex storstädar hela huset med musik på hög volym
*bli nedstämd och släpig i talet och prata om "vad finns det för mening med att vi lever"
*Hotat att ta livet av sig då hon blivit "ställd mot väggen", dom senare bortviftas som "skämt"
*Har tidvis haft allvariga tankar om att ta livet av sig under en svår depression
*Haft vanförställningar i typen om att hennes barn konspirerar mot henne
*Är extremt manipulativ och kan lura de flesta om hon är på det humöret
*Svag självinsikt, allt är alltid alla andras fel
*Svårt att erkänna misstag
*delat upp sina barn i de "goda" och "onda", dessa roller kan växla med tiden.
*svart/vittänkade svårt att se nyanser
*pratar ofta nedlåtande om andra och om hur förträfflig hon själv är
*inget tålamod kan slå över och bli aggressiv på några sekunder -kraftiga humörsvängningar
'
Tycker att det låter mer som borderline är bipolär, men de kan ju som sagt gå i varandra. Svårt att uttala sig om man inte träffat henne och/eller är hennes läkare. Hoppas det går bra för er!