• Mineralvatten

Borderline/bipolär?

om man på riktigt tror att borderline och bipolär är samma sak...då bör man utöka sina kunskaper ordentligt.
    PINSAMT!

• Mineralvatten

ursäkta om låter brysk men det är två helt olika sjukdomar.
    en bipolär person kan aldrig bli manisk.

• Mineralvatten
    Anonym (undrar) skrev 2013-06-24 13:26:26 följande:
    Många bipolära på det här forumet har beskrivit att de inte har några större maniska perioder. Det kanske är brist på självinsikt, men det är vad de skriver i alla fall.
    det kanske beror på att det är bipolära typ 1 dvs med hypermanier??? du vet det finns olika bipolära diagnoser,
    Jag har en anhörig som är bipolär så jag torde veta vad jag pratar om?
  • Mineralvatten
    Rockabillydelight skrev 2013-06-24 13:34:57 följande:

Ehm? En bipolär person KAN bli manisk. Hedersord. Det är det som kallas manodepressiv.
    jag skrev fel jag menade att en borderlineperson aldrig kan bli manisk.
    jag skrev fel ursäkta.

jag har som sagt en anhörig som har diagnosen bipolär typ 1 dvs bipolär med hypermanier.
  • Mineralvatten
    Anonym (undrar) skrev 2013-06-24 13:34:51 följande:
    Jag vet att det finns olika typer av bipoläritet, men jag förstår inte riktigt vad det är du menar att säga?
    att du skriver att folk inne på det här forumet inte tycker sig ha så farliga manier.
    antingen så ljuger dom eller så har allihopa bipolär typ 1.
  • Mineralvatten
    mice skrev 2013-06-24 14:01:57 följande:
    Typ 1 är den extrema typen, typ 2 är den med större delen depression som brutits av med hypomanier. Mani är mer intensiv, och hypomani är en lättare sorts mani.
    jag kan inte se vart man tagit faktan ifrån på denna websida.
    hur som haver så är inte borderline och bipolär samma sak alls.
    om du vill tro på det eller ej...ja gör vilket du vill.
    om du är orolig att du har någon av dem, be att få en utredning.

kan ju för övrigt inflika att det är jättevanligt att kvinnor med adhd får en felaktig borderlinediagnos, har ingen siffra på hur vanligt men det kan du säkert googla fram om du är intresserad, just för att symptomen är liknande,
  • Mineralvatten
    shakennotstörd skrev 2013-06-24 14:04:49 följande:

Och vad består den andra polen i bipoläriteten av i så fall?!

Man måste ha klart för sig att det finns fem OLIKA typer av bipoläritet så att uttala sig tvärsäkert om hur den som har bipolär sjukdom har det är vanskligt. 
    för att det är inte alls samma sjukdomar.
    och som sagt hur det ter sig har jag endast skrivit att jag har en anhörig med bipolär typ 1, inget annat.
    jag hade även en vän förut med bipolär typ 2 (hon blev aldrig manisk) och nej hon hade inte borderline.

• Mineralvatten
    Anonym (undrar) skrev 2013-06-24 13:42:52 följande:
    Är det så? Är man lugn och nere när man är deprimerad och bipolär? Kommer eventuella humörsvängningar och aggressioner (för de som har dem) i manier?
    en bipolär person som är inne i en deppressiv fas är nästan inte kontaktbar, personen i fråga sover mycket.
  • Mineralvatten
    Anonym (undrar) skrev 2013-06-24 14:13:44 följande:
    Motsatsen är också sann. Många med borderline får en ADHD diagnos (eller en bipolär diagnos). Att sätta diagnoser är svårt och ofta beroende av vad patienter väljer att berätta och själv förstår att berätta. Det är mycket vanligt att den första diagnosen psykiskt sjuka får inte är korrekt.
    sant, men nu räknar inte adhd som en psykisk sjukdom utan som en psykisk funktionshinder bara en liten parantes.
  • Mineralvatten
    Rockabillydelight skrev 2013-06-24 14:23:42 följande:

Phu då förstår jag.. :)
    ingen fara jag pratade i telefon samtidigt som jag skrev inlägget haha.
  • Mineralvatten
    mice skrev 2013-06-24 14:01:57 följande:
    Typ 1 är den extrema typen, typ 2 är den med större delen depression som brutits av med hypomanier. Mani är mer intensiv, och hypomani är en lättare sorts mani.
    ja mig behöver du inte undervisa =).
  • Mineralvatten
    mice skrev 2013-06-24 16:28:38 följande:
    Varför skriver du då att en typ 1 har hypomanier? Typ 1 är ju med maniska perioder.
    för att den personen som är min anhörig har sagt att denne har typ 1 hypomanier och jag litar på att personen i fråga kan sin egen diagnos. denna personen fick dock sin diagnos för ca 30 år sedan och det var långt innan alla de andra sorterna fanns.
  • Mineralvatten
    mice skrev 2013-06-24 18:34:56 följande:
    Om det var för 30 år sen så är det väl en rätt stor risk att det inte är samma sak som gäller nu som då? Typ 1 har inte hypomanier, så är det bara.
    vad som gäller nu är vet jag ej, men jag går på det som står i den personens utredning.
    så kan du vänligen sluta terrorisera mig? ja jag ser det som terrorosering.
    jag säger t ex att jag har aspergers syndrom fast det också kommer försvinna och ja jag kommer säga att jag har det även när den har försvunnit för det är ju den diagnosen jag har (bland annat).

så nu kan du gå och undervisa någon annan.
  • Mineralvatten
    mice skrev 2013-06-24 18:34:56 följande:
    Om det var för 30 år sen så är det väl en rätt stor risk att det inte är samma sak som gäller nu som då? Typ 1 har inte hypomanier, så är det bara.
    bipolär sjukdom typ 1 med hypomana perioder står det mer exakt i personens journal, enligt personen själv. vad man översätter det till nu är inte intressant för mig, så nu lämnar jag just den aspekten av denna diskussion och jag hoppas att du kan respektera det.
  • Mineralvatten
    mice skrev 2013-06-24 18:47:25 följande:
    Okidoki!
    tack =).
  • Mineralvatten
    Anonym (undrar) skrev 2013-06-24 19:24:17 följande:
    Lugna ner dig. Du svingar vilt omkring dig.
    jag är lugn men jag blir lätt eldig och upprörd av att tala om bipolär på grund av att jag har en nära anhörig som har det.
    därför har jag lämnat diskussionen som debattör, men jag följer den ändå =).
Svar på tråden Borderline/bipolär?