Inlägg från: Anonym (förvirrad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (förvirrad)

Borderline/bipolär?

Jag upplever också att diagnoserna går in i varandra och vad jag förstått är det för många som blir feldiagnostiserade som borderline när de egentligen är bipolära. Jag har själv läst en hel del, men behöver också lite klarhet. Troligtvis lider min mamma av antingen den ena eller den andra diagnosen. Min psykoterapeut är ganska övertygad av att min mamma lider av bipolärsjukdom. Om jag radar upp lite symtom, vad tycker ni detta mest påminner om...

* lider av ångest till och från
    *tomhetskänsla
    * värdelöshetskänsla som slår om till överdriven syn på sig själv, t ex upplever sig "superintelligent"
    *Kan bli uppvarvad periodvis och få mycket gjort tex storstädar hela huset med musik på hög volym
    *bli nedstämd och släpig i talet och prata om "vad finns det för mening med att vi lever"
    *Hotat att ta livet av sig då hon blivit "ställd mot väggen", dom senare bortviftas som "skämt"
    *Har tidvis haft allvariga tankar om att ta livet av sig under en svår depression
    *Haft vanförställningar i typen om att hennes barn konspirerar mot henne
    *Är extremt manipulativ och kan lura de flesta om hon är på det humöret
    *Svag självinsikt, allt är alltid alla andras fel
    *Svårt att erkänna misstag
    *delat upp sina barn i de "goda" och "onda", dessa roller kan växla med tiden.
    *svart/vittänkade svårt att se nyanser
    *pratar ofta nedlåtande om andra och om hur förträfflig hon själv är
    *inget tålamod kan slå över och bli aggressiv på några sekunder -kraftiga humörsvängningar

'

• Anonym (förvirrad)

* glömde lägga till
    *on/offrelationer med sina barn och sina närmsta

• Anonym (förvirrad)

Nej separationsångest verkar hon inte ha. Hon kan istället under en strids hetta skrika att "man ska dra åt helvete", så har man inte kontakt på ett tag.... Det är en minst sagt komplicerad relation som går upp och ned i takt med hennes mående. Ibland kan allt vara lugnt i flera månader, för att sedan blossa upp igen.

• Anonym (förvirrad)

Det märkliga är att det är inte alla som dessa "sidor" visas upp för. Hon kan sköta sitt jobb tex.
    Hon är en mästare på hålla fasad utåt, det är bara den närmsta familjen som vet vad hon går för. Även om vi barn har lite olika bild av henne eftersom hon behandlar oss olika.

• Anonym (förvirrad)

Tack för att ni svarar även mig:) Inte meningen att sno fokus för mycket...
    Måste fråga, varför tycker ni de symtomen jag räknade upp lutar åt borderline, ngt särskilt som gör att ni utesluter bipolärsjukdom??

Jag tycker själv det påminner om borderline, men min psykoterapeut är ganska övertygad av att hon lider av bipolärsjukdom... det är lite förvirrande. Kanske har hon en blanddiagnos...både bipolär och borderline.

Ni här i tråden som är bipolära, upplever ni vanförställningar?

• Anonym (förvirrad)

IPS/ADHD: Hur kan du vara så pass klarsynt när det gäller dig själv? Får jag fråga hur du fick din diagnos? Min mamma har inte den insikten, hon har oerhört svårt att se när gränsen är passerad. Vid sällsynta fall och ev när det gäller ngt av de "goda" barnen.

• Anonym (förvirrad)
    Anonym (kolla) skrev 2013-06-25 19:43:03 följande:
    Varför skulle man inte kunna ha självinsikt?
    Vad jag förstått är många så pass sjuka att dom inte förstår att de är sjuka. I allafall enl min psykoterapeut. Min mamma t ex kommer aldrig söka hjälp för hon ser inte att det är ngt fel, det är som sagt "alla andra" som det är fel på...
  • Anonym (förvirrad)
    Anonym (kolla) skrev 2013-06-25 20:01:03 följande:
    Det stämmer nog att många aldrig förstår att de är sjuka, men det är en generalisering och gäller definitivt inte alla. Det verkar f.ö. vara en allmän missuppfattning om borderlinepersoner, sådana fördomar är inte bra att bevara.

Hoppas dock att det löser sig med dig och din mamma på ett eller annat sätt. Jag har själv borderline och en mamma med borderline som liksom din saknar självinsikt. Det är skitjobbigt, även för mig ;)
    Ursäkta, inte min mening att sprida fördomar. Jag försöker bara lära mig om dessa sjukdomar, för att kunna förbättra min relation till min mamma.

Tråkigt att även din mamma saknar självinsikt:(
  • Anonym (förvirrad)
    mice skrev 2013-06-25 20:24:16 följande:
    Jag har aldrig haft någon som sagt åt mig att jag är sjuk.. Har länge förminskat mina problem och övertygat mig själv om att jag bara är svag. Det var bara en dag som det var för mycket, och jag gick till en läkare för att söka hjälp för långvarig ångest, panikångest och dålig självkänsla. Det visade sig att jag inte bara var svag, utan jag hade verkligen en djup depression som behövde behandlas och som jag insåg hade pågått hela min tonårstid och upp i 20årsåldern, dvs där jag är nu. Hade tidigare varit rädd att läkaren skulle skratta åt mig över att jag sökt hjälp för något så trivialt. Det kanske kan räknas som brist på sjukdomsinsikt.
    Det du skriver passar också in på min mamma, men hon så mycket mer också som manipulation, humörsvängningar turbulenta relationer med sina närmsta, dock inte alla.
    Sedan kan det gå långa perioder då allt är prima, sedan blir hon "deppig", med ett självförtroende nere i skorna eller blir aggressiv och ivrig i sin kontakt och får storhetsvansinne osv.

Skönt att du fått hjälp, mår du bra idag?
  • Anonym (förvirrad)
    Anonym (IPS/ADHD) skrev 2013-06-25 22:19:14 följande:

Jag har kommi till insikt, har man inte ett visst mån av det så är det svårt att behandla. Och även om jag är insiktsfull så betyder inte det att jag mår bra eller kan hantera min sjukdom. Min senaste diagnos fick jag på MBT-teamet i Huddinge, efter en fullständig och mycket omfattande utredning. Jag uppfyller 6 av 9 diagnoskriterier för borderline, är på gränsen till narcissist och depressiv, har stora problem med dissociation, eventuellt redan sen barndomen. Jag har precis påbörjat en 18 månader lång MBT-behandling.
    Utan insikt är det som du skriver, svårt om inte omöjligt att behandla. Låter oerhört tufft. Får jag fråga, har du haft en svår/traumatisk uppväxt?
Svar på tråden Borderline/bipolär?