Inlägg från: Anonym (kolla) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kolla)

Borderline/bipolär?

Inte heller sant, borderline-personer kan visst bli iaf lätt maniska.

• Anonym (kolla)
    Anonym (förvirrad) skrev 2013-06-25 19:36:45 följande:
    IPS/ADHD: Hur kan du vara så pass klarsynt när det gäller dig själv? Får jag fråga hur du fick din diagnos? Min mamma har inte den insikten, hon har oerhört svårt att se när gränsen är passerad. Vid sällsynta fall och ev när det gäller ngt av de "goda" barnen.
    Varför skulle man inte kunna ha självinsikt?
  • Anonym (kolla)
    Anonym (förvirrad) skrev 2013-06-25 19:56:14 följande:
    Vad jag förstått är många så pass sjuka att dom inte förstår att de är sjuka. I allafall enl min psykoterapeut. Min mamma t ex kommer aldrig söka hjälp för hon ser inte att det är ngt fel, det är som sagt "alla andra" som det är fel på...
    Det stämmer nog att många aldrig förstår att de är sjuka, men det är en generalisering och gäller definitivt inte alla. Det verkar f.ö. vara en allmän missuppfattning om borderlinepersoner, sådana fördomar är inte bra att bevara.

Hoppas dock att det löser sig med dig och din mamma på ett eller annat sätt. Jag har själv borderline och en mamma med borderline som liksom din saknar självinsikt. Det är skitjobbigt, även för mig ;)
  • Anonym (kolla)
    Anonym (Även adhd?) skrev 2013-06-26 18:49:59 följande:
    Varför ska JAG fortsätta vända andra kinden till när jag ständigt blir sårad och sviken? Jag blev mobbad under 10 års tid, hela grundskolan. INGEN gjorde något åt det, ingen valde att stå på min sida. Det gjorde mig till den jag är idag. De som står på min sida och är lojala förtjänar min kärlek, ingen annan.

JAG tar ansvar för MITT beteende, men jag anser inte att jag förtjänar att vara någons dörrmatta. Så jag ska tillåta ALLA andra att behandla mig som skit eftersom jag bara kan ta ansvar för mitt eget beteende?!

Jag har aldrig rört en annan människa med våld i hela mitt liv, jag har undvikit konflikter och bara dragit mig undan för att slippa säga sanningen om hur vidriga vissa människor är. De ljuger mig rakt upp i ansiktet och sviker mig gång på gång och tror sedan att allt ska vara som vanligt? Jag orkar inte med falska människor och vill inte vara falsk själv.

Men nu är jag trött på det här löjliga sociala spelet där man uppenbarligen ska ljuga om allt och säga hur underbart och perfekt livet och allt annat är. Säger man sanningen så är man elak?

Med elak menar jag, att jag har lätt för att överdriva mina redan starka känslor som svänger rejält, när jag är i ett gräl med någon. Jag kan bli högljudd och pratar högt för jag har en hörselskada. Jag kan låta aggressiv och kanske elak, men jag använder mig ofta av sarkasm och ironi och det är många människor som inte fattar vad det innebär. Vet du det "Undrar"?

Jag låter arg och ser arg ut pga mitt tonläge och mitt medföddda ansikte, men är arg och ledsen på mig själv, hatar mig själv och mitt liv för att jag mår så dåligt Jag har som sagt väldigt svåra humörsvängningar men är mer likgiltig än aggressiv numera.

Jag tror faktiskt inte att jag tar ut det över andra människor, det är bara min syster som vet hur illa det är. Och henne har jag bett om förlåtelse tusen ggr om, jag hoppas och tror att hon faktiskt innerst inne vet att jag inte misshandlar henne psykiskt.

Men hon känner till mina svaga punkter, vet hur hon ska såra mig mest, precis som jag vet om henne. Vad brukar hända om två personer grälar och mår jättedåligt redan innan? Jo, man slår mot de svaga punkterna för att såra varandra så mycket som möjligt.
    Kärlek och hat är två sidor av samma mynt. Vi ser varandras svagheter och ser oss själva och det vi avskyr mest och det vill man inte se. 

Det jag ville belysa var hur olika vi grälar och uttrycker oss, jag och min syster. Kanske skillnaden mellan ADHD och ADD? Men min syster kan vara minst lika "elak" som jag kan vara, men det är alltid jag som får skiten eftersom jag skriker högst och alltid gråter när jag blir arg/ledsen.

Men ett stort tack till dig "undrar" som fick mig att må ännu sämre. Hej då...       
    Har du gått någon behandling för din borderline?
Svar på tråden Borderline/bipolär?