• Misantrop

Om insemination är ok är då detta ok?

Inspirerad av en annan tråd om insemination så kom jag att tänka på en sak som jag funderat på tidigare.

Idag så är adoption helt accepterat, insemination är accepterat i stort av samhället men inte tillåtet i Sverige.

Insemination försvaras av många som rätt och riktigt för att tekniken finns och att barn kan må bra med bara en förälder också och många andra anledningar som jag inte listar. Dock så är det av förståeliga skäl ett stort fokus på mammans rätt till barn. Män kan som bekant inte inseminera.

Om vi ponerar att det blev vanligt att ensamstående män började hyra livmödrar i utvecklingsländer, vilket redan förekommer i relationer där kvinnan inte kan få barn alls pga tex livmoderhalscancer eller annat, skulle det då bli lika accepterat som kvinnors sätt att skaffa barn på vid ofrivillig barnlöshet? Märk väl att detta sätt redan idag används och är relativt accepterat av de som känner till att det går att göra.

Män kan ju som sagt också vara ofrivilligt barnlösa. 

Om vi förutsätter att barns rätt till en eller två föräldrar är absolut så skulle jag vilja hävda att det kommer bli stor skillnad på debatten när det kommer till mäns "rättighet" till barn jämfört med kvinnors "rättighet" till barn. 

Vad säger ni kära Familjeliv? 

• Svar på tråden Om insemination är ok är då detta ok?
  • Grappa
    Misantrop skrev 2013-06-24 12:23:31 följande:
    Inspirerad av en annan tråd om insemination så kom jag att tänka på en sak som jag funderat på tidigare.

Idag så är adoption helt accepterat, insemination är accepterat i stort av samhället men inte tillåtet i Sverige.

Insemination försvaras av många som rätt och riktigt för att tekniken finns och att barn kan må bra med bara en förälder också och många andra anledningar som jag inte listar. Dock så är det av förståeliga skäl ett stort fokus på mammans rätt till barn. Män kan som bekant inte inseminera.

Om vi ponerar att det blev vanligt att ensamstående män började hyra livmödrar i utvecklingsländer, vilket redan förekommer i relationer där kvinnan inte kan få barn alls pga tex livmoderhalscancer eller annat, skulle det då bli lika accepterat som kvinnors sätt att skaffa barn på vid ofrivillig barnlöshet? Märk väl att detta sätt redan idag används och är relativt accepterat av de som känner till att det går att göra.

Män kan ju som sagt också vara ofrivilligt barnlösa. 

Om vi förutsätter att barns rätt till en eller två föräldrar är absolut så skulle jag vilja hävda att det kommer bli stor skillnad på debatten när det kommer till mäns "rättighet" till barn jämfört med kvinnors "rättighet" till barn. 

Vad säger ni kära Familjeliv? 
    Familjeliv säger att du jämför äpplen och päron och *gäsp* du är välkommen åter när du jämför samma sak, dvs kvinnor som hyr livmoder, respektive män som hyr livmoder. Men diskussionen kanske inte blir tillräckligt pikant då?
  • Misantrop
    LinneaJosie skrev 2013-06-24 12:25:44 följande:
    Insemination är tillåtet i Sverige.
    Inte för ensamstående kvinnor så vitt jag förstår. Dock är det tillåtet tex för lesbiska par.

Min fråga syftar till ensamståendes rätt att skaffa barn och då främst hur diskussionen kommer gå när män bestämmer sig för att hyra livmödrar i Indien kontra hur diskussionen idag ser ut när ensamstående kvinnor inseminerar eller par hyr livmödrar vilket är två situationer som jag i stort uppfattar som accepterade.
  • Bjoer
    Grappa skrev 2013-06-24 12:36:20 följande:
    Familjeliv säger att du jämför äpplen och päron och *gäsp* du är välkommen åter när du jämför samma sak, dvs kvinnor som hyr livmoder, respektive män som hyr livmoder. Men diskussionen kanske inte blir tillräckligt pikant då?

Var är den moraliskt signifikanta skillnaden?
  • Grappa
    Bjoer skrev 2013-06-24 12:43:08 följande:

Var är den moraliskt signifikanta skillnaden?
    Påstod jag att det var en moralisk skillnad?
  • Skarpa

I situationen som beskrivs i TS så tillkommer ju den etiska aspekten kring att "hyra en livmoder", vilket gör att det inte helt går att jämföra. Om just den delen av frågan lämnas därhän (vilket i praktiken inte är möjligt, men för diskussionens skull), så tycker jag att det låter lika rimligt och bra att en ensam man skaffar barn på det sättet som att en ensam kvinna inseminerar för att bli gravid.

Feed me cookies and I'm all yours ♥
  • Misantrop
    Grappa skrev 2013-06-24 12:36:20 följande:
    Ja, jag förstår att det är något av det hållet jag möts av. Men att hyra livmödrar görs redan idag, främst av par så vitt jag känner till, och det är inte direkt en storm av protester kring det. Idag hyrs livmödrar av kvinnor då de inte kan få barn på naturlig väg alls. En del kvinnor har egna frusna ägg som de nyttjar för detta.

Jag har en känsla av att det är helt ok för kvinnor att skaffa barn själv men när det kommer till män så finns det en underton av att män som skaffar barn själva måste vara snuskgubbar och pedofiler. 
  • Bjoer
    Grappa skrev 2013-06-24 12:44:52 följande:
    Påstod jag att det var en moralisk skillnad?

Eftersom frågan är en moralisk sådan och du påstår att det inte går att jämföra så påstår du att det är en moralisk skillnad. Annars är ju ditt argument om äpplen och päron helt irrelevant.
  • Bjoer
    Skarpa skrev 2013-06-24 12:48:51 följande:
    I situationen som beskrivs i TS så tillkommer ju den etiska aspekten kring att "hyra en livmoder", vilket gör att det inte helt går att jämföra. Om just den delen av frågan lämnas därhän (vilket i praktiken inte är möjligt, men för diskussionens skull), så tycker jag att det låter lika rimligt och bra att en ensam man skaffar barn på det sättet som att en ensam kvinna inseminerar för att bli gravid.

Fast det finns ju surrogatmammor redan idag och det verkar allmänt ok. Varför skulle det helt plötsligt inte bli ok bara för att det är en ensamstående man istället för ett par?
  • Skarpa
    Bjoer skrev 2013-06-24 12:51:54 följande:

Fast det finns ju surrogatmammor redan idag och det verkar allmänt ok. Varför skulle det helt plötsligt inte bli ok bara för att det är en ensamstående man istället för ett par?
    Jag menar att det är lika okej/inte okej för en ensam man eller kvinna att nyttja surrogatmödraskap som det är för par. För min egen del har jag dock inte helt klart för mig var jag står i frågan om att "hyra en livmoder" vilket gör att jag inte vill uttala mig om just den delen av frågan.
    Feed me cookies and I'm all yours ♥
Svar på tråden Om insemination är ok är då detta ok?