• Anonym (nyfiken)

Kompis som opererat magsäcken har gått upp i vikt?

Jag har en kompis som jag träffar kanske en gång i månaden/varannan månad. För ca två år sedan gjorde hon en gastric bypass och gick från 140 kg till 90 på strax under två år. Jag träffade henne i helgen efter att inte ha träffat henne på typ sex veckor och hon ser betydligt större ut nu än sist. Jag vet att det inte är min sak, men jag kan inte låta bli att undra hur man kan gå igenom något så extremt som en operation i syfte att gå ner i vikt, och sen inte bara aldrig komma till normalvikt utan dessutom gå upp i vikt? Kan tillägga att hon äter var tredje timme och då alltid en lagad måltid, för ett tag sedan var vi på buffé och hon åt tre stora tallrikar med mat. Man får inte nämna något om vikt för henne för då går hon i taket så jag vill inte fråga henne, men är ändå nyfiken.

Nån som är opererad här som vet varför det blir så? Nån mer som har gått ner i vikt av operationen och sen ökat i vikt igen? Magsäcken blir ju jätteliten efter en op, kan den töjas ut igen?

• Svar på tråden Kompis som opererat magsäcken har gått upp i vikt?
  • ostboll

Jag är själv inte opererad men min mamma är. Vad jag förstår så kan man tydligen "tänja ut" magsäcken igen. Precis som allt annat typ. Så äter man mer och mer successivt så antar jag att magsäcken kan hålla mer mat och ja.. då är det nog lätt att gå upp igen :/ synd att göra så dock när man ändå gjort en operation för att göra den liten liksom.
    Men som sagt, jag vet inte, så om jag har fel får någon gärna rätta mig 

• Anonym (..)

Ja efter ett tag töjs den igen så att man kan äta normalstora portioner. Låter som att din vän borde ha fått hjälp att utreda sitt förhållande till mat och ätande innan op.:(

• Anonym (nyfiken)

Tack för era svar :) ja, jag vet inte men jag tycker det känns dumt att återgå till gamla vanor, samtidigt tycker jag lite synd om henne för hon var så glad när hon gått ner massvis och nu sist va hon låg och lite nere typ. Hon har nog ganska uppenbart någon form av ätstörning men jag vet inte vad man ska göra, det är ju lättare att uttrycka oro för nån som väger 40 kg istället för 100. 

• Anonym (TA)

Magsäcken kan inte töjas, däremot kan tarmen vänja sig vid att ta emot mer mat. Att äta lite i taget och skölja ner med dryck kan göra att man får i sig mer än tänkt. 

Troligtvis har din bekant inte lyckats bearbeta sin ätstörning (för man går inte upp till 140 kg utan ett stört matbeteende).

Jag är magsäcksopererad för tre år sedan, har inte gått upp, men märker bland andra opererade att det är lätt att gå tillbaka till gamla dåliga vanor. Det viktigaste är egentligen inte operationen utan att man lägger om sin livsstil och hittar varaktiga vanor. 

• Lattjo

Enligt min kirurg kan jag inte tänja magen särskilt mycket men däremot lär sig tarmen att ta emot mer mat med tiden. Jag har varit opad i 2½ år och står på samma vikt sen ett år ungefär, upp och ner något kg bara. Min syster har en kompis som gått upp allt igen, min kille också, hans kompis är mycket större än innan open. Jag tror att det är enkelt att falla tillbaka i samma gamla hjulspår igen. Kan man äta massor med godis efter open är det lätt att göra det. Jag kan äta allt men väljer att inte göra det mer än en dag i veckan.

Att inte gå ner till normalt bmi är dock inget ovanligt. Det är långt ifrån alla som gör det. Jag har gått ner till strax under normalvikt, skulle gärna gå ner lite mer men just nu går det galet trögt. Blir det så blir det :)

• Anonym (nyfiken)
    Anonym (TA) skrev 2013-06-24 17:02:18 följande:
    Magsäcken kan inte töjas, däremot kan tarmen vänja sig vid att ta emot mer mat. Att äta lite i taget och skölja ner med dryck kan göra att man får i sig mer än tänkt. 

Troligtvis har din bekant inte lyckats bearbeta sin ätstörning (för man går inte upp till 140 kg utan ett stört matbeteende).

Jag är magsäcksopererad för tre år sedan, har inte gått upp, men märker bland andra opererade att det är lätt att gå tillbaka till gamla dåliga vanor. Det viktigaste är egentligen inte operationen utan att man lägger om sin livsstil och hittar varaktiga vanor. 
    Så maten passerar fortare genom magsäcken om man äter mer? Hon kan inte dricka samtidigt som hon äter för då får hon såna dumpings eller vad det heter.

Ja jag misstänker också någon ätstörning.

Ja det är ju viktigast, men det känns ändå konstigt att hon gått upp synbart i vikt när hon inte ens kom ner till normalvikt :( 
  • Anonym (nyfiken)
    Lattjo skrev 2013-06-24 17:04:39 följande:
    Enligt min kirurg kan jag inte tänja magen särskilt mycket men däremot lär sig tarmen att ta emot mer mat med tiden. Jag har varit opad i 2½ år och står på samma vikt sen ett år ungefär, upp och ner något kg bara. Min syster har en kompis som gått upp allt igen, min kille också, hans kompis är mycket större än innan open. Jag tror att det är enkelt att falla tillbaka i samma gamla hjulspår igen. Kan man äta massor med godis efter open är det lätt att göra det. Jag kan äta allt men väljer att inte göra det mer än en dag i veckan.

Att inte gå ner till normalt bmi är dock inget ovanligt. Det är långt ifrån alla som gör det. Jag har gått ner till strax under normalvikt, skulle gärna gå ner lite mer men just nu går det galet trögt. Blir det så blir det :)
    Va, oj vad synd! jag trodde en gbp var någon form av mirakellösning, jag vet ju att man ändå kan gå upp i vikt beroende på vad man äter men jag trodde typ att folk som är opererade blir jättemätta jättefort? Hur kan de bli större än de va innan?

Grattis till din viktnedgång :) strax under normalvikt, hoppas du menar under den övre gränsen? Annars är det inte heller så bra :/ 
  • Anonym (TA)
    Anonym (nyfiken) skrev 2013-06-24 17:05:18 följande:
    Så maten passerar fortare genom magsäcken om man äter mer? Hon kan inte dricka samtidigt som hon äter för då får hon såna dumpings eller vad det heter.

Ja jag misstänker också någon ätstörning.

Ja det är ju viktigast, men det känns ändå konstigt att hon gått upp synbart i vikt när hon inte ens kom ner till normalvikt :( 
    Nja, hon vänjer tarmen vid att hon äter snabbare och tarmen låter maten komma in snabbare, dvs hon får inte normal mättnadskänsla. 

Hon borde nog få prata med psykolog eller terapeut och bearbeta varför hon äter...

Det är ganska många som inte kommer ner till normalvikt. Operationen räknas som lyckad av vården om du går ner 30% av ursprungsvikten och börjar du på BMI 45 är du inte nere på normalvikt när du gått ner 30%.

Exempel: BMI 45, 170 cm, startvikt 130 kg
    Nedgång 30% - vikt 91 kg (BMI 31)

• Anonym (nyfiken)
    Anonym (TA) skrev 2013-06-24 17:10:30 följande:
    Nja, hon vänjer tarmen vid att hon äter snabbare och tarmen låter maten komma in snabbare, dvs hon får inte normal mättnadskänsla. 

Hon borde nog få prata med psykolog eller terapeut och bearbeta varför hon äter...

Det är ganska många som inte kommer ner till normalvikt. Operationen räknas som lyckad av vården om du går ner 30% av ursprungsvikten och börjar du på BMI 45 är du inte nere på normalvikt när du gått ner 30%.

Exempel: BMI 45, 170 cm, startvikt 130 kg
    Nedgång 30% - vikt 91 kg (BMI 31)

Ah, okej då förstår jag. 
    Hon hade bmi 51 har hon sagt, hon är typ 165 lång. Jag skulle gärna hjälpa henne på något sätt, men det verkar blivit så känsligt för henne så jag vet inte hur man ska göra. Hur kul är det att höra att man gått upp i vikt liksom, när man dessutom är opererad? 

Sen trodde jag att målet var en hälsosam vikt och inte bara en mindre farlig, men det är väl bättre än inget antar jag

• Anonym (TA)
    Anonym (nyfiken) skrev 2013-06-24 17:16:35 följande:
    Ah, okej då förstår jag. 
    Hon hade bmi 51 har hon sagt, hon är typ 165 lång. Jag skulle gärna hjälpa henne på något sätt, men det verkar blivit så känsligt för henne så jag vet inte hur man ska göra. Hur kul är det att höra att man gått upp i vikt liksom, när man dessutom är opererad? 

Sen trodde jag att målet var en hälsosam vikt och inte bara en mindre farlig, men det är väl bättre än inget antar jag

Om du inte har några andra sjukdomar som diabetes eller hjärtrelaterat så är du hälsosam när du är under BMI 30 enligt min kirurg. Det viktiga är att du äter bra, motionerar och gör vad du kan för att må bra.

Min största rädsla är att gå upp igen, för då finns ju verkligen inget kvar jag kan göra åt saken känns det som.

För övrigt är det rätt vanligt att man går ner till en rätt låg vikt för att sedan gå upp några kilon när kroppen ska hitta sin balans. Men då talar vi runt fem kilon, inget som är en sådan synbar förändring.  
Svar på tråden Kompis som opererat magsäcken har gått upp i vikt?