• Anonym (ledsen)

Smitning vid parkeringsolycka

Lång historia kort:

Backade in i en bil, blev superstressad och körde därifrån, men kom sedan tillbaka när jag lugnat ner mig lite. Då var den andra bilen bort (behöver inte höra hur oerhört idiotiskt detta var, tro mig, har mått urdåligt sen dess). Dessutom var det tydligen någon som såg för nu har vi fått hem papper från polisen om att fylla i min redogörelse från händelsen.

Antar att jag kommer bli anmäld för smitning? Är det någon som vet vad påföljden brukar bli? Försökte ringa men det kontoret var stängt för dagen.

• Svar på tråden Smitning vid parkeringsolycka
  • Anonym (-)

Rejäla böter lär du få.... och en prick i registret.

• Whitetrash86

Böter för smitning samt prick i registret. ev, att du får betala för skadad på bilen du krockade in i.

• Anonym (...)

Obehörigt avvikande kan ge böter eller fängelse i upp till 6 månader och kan också föranleda en körkortsåterkallelse. Just detta borde inte ge längre spärrtid än fyra månader, då det borde vara att betrakta som ringa. Du kan också bli skadeståndsskyldig.

• Jimman

Smitning är allvarligt så nå straff bör du få

• Anonym (Ta kontakt!)

Hänvisa att du inte hade uppsåt utan blev stressad av situationen och att du återvänt till platsen när du "landat".

Att flippa ur eller bete sig orationellt efter en olycka är inte ovanligt.

Var öppen och ärlig. Men var beredd på straff. Fängelse lär du inte få iallafall! Glad 

• Anonym (ledsen)

Ja, påföljd är jag helt inställd på naturligtvis. Vill liksom bara veta ungefär vad jag har att vänta mig nu; förhör? rättegång? varning? böter? dagsbot? indraget körkort? fängelse? osv. Har ju googlat allt jag kan men blir inte direkt visare då det står olika på flera olika ställen. Förstår att det varierar från fall till fall men hade gärna vetat vad "rutingången" var.

• Jimman

Erkänner du så blir det ju inte mycket meta än böter skulle jag tro

• Anonym (Ta kontakt!)

Var noga med att du handlade orationellt och att du omgående återvände. Uppsåtet är det du åker på. Alltså om du medvetet gjort det. Sen finns där nyanser såsom oaktsamhet eller liknande.

Utan att egentligen veta så får du lämna en redogörelse och sen lägger dom ner det pga uppsåt saknas. Alternativt får du ett betalningsföreläggande på några tusingar och en prick. Gör du inget dumt sen så försvinner ju den.

Sov gott i natt! Kyss 

• Anonym (ledsen)
    Anonym (Ta kontakt!) skrev 2013-06-24 20:18:11 följande:
    Var noga med att du handlade orationellt och att du omgående återvände. Uppsåtet är det du åker på. Alltså om du medvetet gjort det. Sen finns där nyanser såsom oaktsamhet eller liknande.

Utan att egentligen veta så får du lämna en redogörelse och sen lägger dom ner det pga uppsåt saknas. Alternativt får du ett betalningsföreläggande på några tusingar och en prick. Gör du inget dumt sen så försvinner ju den.

Sov gott i natt! Kyss 

Tusen tack för svaret!
  • liv

Var helt ärlig. Säg att du blev livrädd och åkte iväg men kom tillbaka och då var bilen borta. Tala om att du självklart vill göra rätt för dig.

Jag vet inte vad som räknas som smitning men det jag gjorde borde ju vara det. Jag skulle fickparkera på min gata och sedan sprang jag in i min lägenhet. Efter ett tag knackar det på min dörr och två poliser står utanför. De säger att någon har sett mig backa på en bil. Fattar ingenting. Den som anmälde hade talat om hårfärg och sagt att jag hade kjol. Bilen står inte på mig så jag fattar inte hur de hittade mig. Nåja. Jag följde med dem ut och de visade att registreringsskylten på bilen bakom mig var lite böjd. Jag hade dragkrok och måste ha puttat till bilen lite utan att märka det. De tittade på mitt körkort och skrev lite. Sa att de skulle höra av sig. Jag tog reda på ägaren till bilen och talade om att jag kunde bekosta ny skylt och att jag ville göra rätt för mig. Han sa att det var lugnt och sedan dess har jag varken hört av honom eller polisen. Har inget i belastningsregistret så det hände inget.

Hur pass allvarlig var skadan på bilen?

Svar på tråden Smitning vid parkeringsolycka