• Anonym (ledsen)

Smitning vid parkeringsolycka

Lång historia kort:

Backade in i en bil, blev superstressad och körde därifrån, men kom sedan tillbaka när jag lugnat ner mig lite. Då var den andra bilen bort (behöver inte höra hur oerhört idiotiskt detta var, tro mig, har mått urdåligt sen dess). Dessutom var det tydligen någon som såg för nu har vi fått hem papper från polisen om att fylla i min redogörelse från händelsen.

Antar att jag kommer bli anmäld för smitning? Är det någon som vet vad påföljden brukar bli? Försökte ringa men det kontoret var stängt för dagen.

• Svar på tråden Smitning vid parkeringsolycka
  • Anonym (ledsen)
    liv skrev 2013-06-24 21:28:48 följande:
    Var helt ärlig. Säg att du blev livrädd och åkte iväg men kom tillbaka och då var bilen borta. Tala om att du självklart vill göra rätt för dig.

Jag vet inte vad som räknas som smitning men det jag gjorde borde ju vara det. Jag skulle fickparkera på min gata och sedan sprang jag in i min lägenhet. Efter ett tag knackar det på min dörr och två poliser står utanför. De säger att någon har sett mig backa på en bil. Fattar ingenting. Den som anmälde hade talat om hårfärg och sagt att jag hade kjol. Bilen står inte på mig så jag fattar inte hur de hittade mig. Nåja. Jag följde med dem ut och de visade att registreringsskylten på bilen bakom mig var lite böjd. Jag hade dragkrok och måste ha puttat till bilen lite utan att märka det. De tittade på mitt körkort och skrev lite. Sa att de skulle höra av sig. Jag tog reda på ägaren till bilen och talade om att jag kunde bekosta ny skylt och att jag ville göra rätt för mig. Han sa att det var lugnt och sedan dess har jag varken hört av honom eller polisen. Har inget i belastningsregistret så det hände inget.

Hur pass allvarlig var skadan på bilen?

Såg ingen skada, så jag vet inte.
  • h8him

Varför kontaktade inte du polisen när du kom till sans igen? Det borde du ha gjort.

• liv
    Anonym (ledsen) skrev 2013-06-24 21:35:02 följande:
    Såg ingen skada, så jag vet inte.
    Smällde det till ordentligt eller nuddade du bilen? Kan tänka mig att det kan påverka hur stor skadan var. Jag fick som sagt var inga påföljder alls. Men det berodde nog på att ägaren inte ville gå vidare med det. Du kommer max få böter. Men om du säger som det var så troligtvis inte ens det. Självrisken får du väl betala.
  • Ninaa84

Lång skott kanske men om du vet reg.nr på den du körde på (borde väl stå i papprerna från polisen) så kan du ju kontakta honom och göra upp i godo.

• h8him
    Ninaa84 skrev 2013-06-24 23:53:34 följande:
    Lång skott kanske men om du vet reg.nr på den du körde på (borde väl stå i papprerna från polisen) så kan du ju kontakta honom och göra upp i godo.
    Det tror jag man ska akta sig för när det redan har blivit en polisanmälan.
  • Ninaa84

h8im: beror ju på vem det är som polisanmält? Är ju inte säkert det är ägaren.

• Ninaa84

låter rätt osanorligt att det är ägaren som polisanmält.

• liv
    h8him skrev 2013-06-24 23:57:28 följande:
    Det tror jag man ska akta sig för när det redan har blivit en polisanmälan.
    Det gjorde jag och det var inga problem... Han ville inte ens ha ersättningen som jag erbjöd. Men det är ju bättre för alla parter att slippa dra in försäkringsbolag om man kan.
  • h8him
    Ninaa84 skrev 2013-06-25 00:18:06 följande:
    h8im: beror ju på vem det är som polisanmält? Är ju inte säkert det är ägaren.
    Jag antar att det betraktas som en smitning eftersom Ts inte gav sig till känna varken då, eller kontaktade polisen senare, fast hon visste att hon backat på den andra bilen.
    liv skrev 2013-06-25 00:20:00 följande:
    Det gjorde jag och det var inga problem... Han ville inte ens ha ersättningen som jag erbjöd. Men det är ju bättre för alla parter att slippa dra in försäkringsbolag om man kan.
    Fast i ditt fall verkar det som om polisen trodde att du verkligen inget märkte och det blev nedlagt som jag förstår det. För du kallades väl aldrig för förhör eller så?

• Anonym (Ta kontakt!)

Finns en anmälan så rullar det ärendet oavsett skador eller vad ni gör upp. Givetvis bör du ta kontakt med både polis och den du kört på. Ditt försäkringsbolag kan säkert hjälpa också.

• Anonym (ledsen)

Liten uppdatering ifall någon annan undrar: Enligt sekreteraren/assistenten vi pratade med så kan de inte säga ngt alls om vad som kommer ske eftersom de inte fått in allas redogörelser än. När allt är insamlat kommer en undersökningsledare ta ställning till vad som ska ske och ta kontakt med alla inblandade. Det är ingen anmälan mot mig än, även om jag tar för givet att det är vad som kommer bli resultatet. På grund av detta kunde h*n inte heller säga vad påföljden kan tänkas bli. Så det enda som går att göra nu är att gå omkring och vänta på att den andra parten ska skicka in sin redogörelse.

Och nej, det står inget om den andra bilen i varken skadeanmälan från försäkringsbolaget eller redogörelsepapperna så det går inte att ta kontakt, dessutom antar jag att det inte är så lämpligt utan att man bör låta det gå genom försäkringsbolag/polisen.

Svar på tråden Smitning vid parkeringsolycka