• Tessou

spara till hus. följas åt?

riboflavin skrev 2013-09-23 17:16:56 följande:
    Jo, till viss del. Nu är det en formstark souterrängvilla i mörkt tegel så det blir nog snarare att jobba med det och förstärka den looken. Inomhus kör vi ändå på lite retrostuk (50-60-70-tal) så det passar ju in. Bara att kika på inredningen i vår nuvarande lägenhet ;)
    Ja, precis, det är ju sånt man betalar besiktningsmannen för :)

Ja, såna grejer kan ju bli både arbetsamma och kostsamma. Håller tummarna, Lycka till.

Vi var och kikade på tapeter och golv idag. Bestämde oss för att sovrummet får bli likt det vi har idag, neutralt men ändå en häftig tapet. Där står idag underbara platsbyggda garderober i originalskick i mahognyfinish som bara behöver få tillbaka sina fina 70-tals knoppar. Som tur är så rev min syster ut ett hatat 70-talskök förra året och sparade rökfärgade glasknoppar åt mig.
    Hallen kommer prydas av en tapet av samma designer som gjort sovrumstapeten (Orla Kiely som gör helt fantastiska grejer).
    Sambon har fått fria händer med vardagsrummet och eftersom hans favoritfärger är svart och rött (det syns kanske i vårt kök) så har han valt den här tapeten som fond på ena väggen.
    Badrummet behöver göras omgående och bli svart/vitt ganska enkelt, med den lilla twisten att vi lägger in ett svart stengolv med glitter i. Tillräckligt eget för att det ska synas att det är vi som bor där, inte så extremt att det kommer skrämma folk ;).
    Köket har vi inte riktigt bestämt oss för en, antingen går vi all in med ett riktigt retrokök eller så försöker vi ska en stilmix med hjälp av retro färger och detaljer men håller själva köket ganska enkelt. Men det har vi ändå inte råd att ordna med just nu utan det blir nästa vinter antagligen. Däremot så blir det troligtvis även här en Orla Kiely-tapet kanske i kombination med något liknade det här (överskåpslösningen gillar jag skarpt), som faktiskt är en prisvärd IKEA-produkt.

Jag borde snart skapa en egen "här spammar jag er med inredning till mitt nya hus"-tråd, eller hur? ;)
    Åh, så härligt att ni hittat ett hus och nu ska börja inreda och renovera!! Längtar tills det är min tur...
    ELIAS 090326
  • Tessou
    riboflavin skrev 2013-09-24 19:48:19 följande:
    Vi håller tummarna för att fler av oss går i mål :)

Diskussioner lär det bli, men vi har ju i alla fall samma grundläggande smak som tur är.
    Det ständiga bråket om enhetliga golv lär vi fortsätta med. 
    Tack! Dock är det dåligt med hus där jag bor... Vi ska barn nr 2 i Februari och vill gärna flytta innan dess... Men det känns som att det kommer ut fler hus framåt vinter, och det blir nog svårare för oss att sälja lägenheten på vintern...
    ELIAS 090326
  • Tessou

Jag hade börjat ge upp om att hitta ett hus detta år.... Alla vi kikat på har antingen varit jätte dyra i drift, eller så har det varit totalrenovering som behövts..... Vill ju gärna ha något större innan bebisen kommer i Februari.

Nu såg jag på Facebooks köp/sälj sida i min stad, att någon länkade till sitt hus på Blocket. Så om några timmar ska vi dit på visning... HOPPAS det är lika bra som det ser ut på bilderna! Ett krav jag haft är att minst 3 sovrum är på samma våningsplan - och det har detta hus. Och driftkostnaden var inte så extrem, och det finns kamin.... Åh, kan inte klockan gå liiite snabbare?

♥ ELIAS 090326 - BF 18/2-2014 ♥
  • Tessou
    riboflavin skrev 2013-10-06 13:02:41 följande:
    Lycka till!
    Bara att kika vidare... det var alldeles för hög radonhalt! Det var jättefint inne, och utsidan hade mycket potential... men den var på gränsen till för lågt i tak för min sambo - som vill bygga bastu.

Bara att kika vidare.......
  • Tessou
    riboflavin skrev 2013-10-06 20:28:33 följande:
    Synd :(
    Mm, inte mycket att göra än att vänta på att nya hus ska komma ut till försäljning...
    resemamma13 skrev 2013-10-07 08:19:08 följande:
    Trist! Jag har läst att man kan göra mycket åt radonhalt men lågt i tak är ju sådär lätt att åtgärda beroende på omständighterna såklart. Hang on in there! För oss bara ramlade huset på oss med tre sovrum på övervningen och möjlighet att göra två till på nedervåningen (ett i nuläget)., grovingång och allt annat vi helst ville ha. Håller tummarna! 
    Precis, jag kan ju inte såga av benen på sambon direkt... Bara att vänta, leta och längta vidare....
  • Tessou
    resemamma13 skrev 2013-10-08 08:38:01 följande:
    Haha, nä, det känns lite drastiskt såhär tidigt in i letandet .
    Eller hur?

Sambon ringde idag idag och sa att han hittat ett hus i vårt annonsblad, som verkar bra. Innan vi går på visningar brukar jag ringa och kolla upp hur hög radon huset har. Mätningen som fanns var från 1990, så de hade mätt på det gamla viset. Om man lägger till det dubbla så blir det ungefär vad dagens mätning skulle visa.... 220 x 2....... JISSES! 440 bequerele???? Ringde sambon igen och sa ''Glöm det!!''
  • Tessou
    resemamma13 skrev 2013-10-10 08:44:47 följande:
    Men visst kan man väl ventilera ut radon på något sätt? Vi har inte ens mätt radonhalten i vårt hus!
    Jo, är det över 200 får man bidrag. Men vi har cancer i släkten, ingen av oss röker, men vill inte chansa...

Idag åkte vi till ett hus för att gå på visning.... det var en förvånad karl som öppnade, och sa att det är imorgon! Vi fick gärna komma in, men att det var lite rörigt.. men vi sa att vi kikar imorgon istället - och nu vet vi ju vart det ligger! Han skrattade bara.. men oj vad jag skämdes! Såg sen i mobilen att det stor ju Söndag å inte Lördag... Vette 17 hur vi tänkt... Förvånad

Har mailat en av stadens mäklare för att vi vill gå på visning på ett av husen de har ute. De är helt nyrenoverat, har bergvärme, alla sovrum på samma våning, bastu.... Allt är det vi vill ha, MEN tvekar iaf.... Sonen går på dagis just nu (är 4,5 år) och vi vill gärna att han får fortsätta gå med sina kompisar, både nästa år på dagis, i förskoleklass och sedan vid skolstart.....

Men detta hus ligger på andra sidan stan, men vi har inget emot att åka och lämna. Men FÅR man det? Eller måste man välja den skola som är närmast? Det som gör att vi tvekar lite, utöver det, är att jag är allergisk mot cigarettrök, och ena grannen till huset röker.... Visst, det kanske inte blir samma sak när man bor i hus.... Men grannen under oss röker, och även de bredvid på ena sidan... Och jag får verkligen panik när jag känner lukten!

Ber om ursäkt för OT... Skäms
  • Tessou
    riboflavin skrev 2013-11-17 18:52:01 följande:
    Nu har vi fått tillträde och tömt lägenheten. Huset är belamrat med lådor men igår myste vi framför kaminen. I slutändan blev det så att vi lånade 900 000 kr. Då har vi pengar till En dränering och ett nytt badrum utan att behöva ta av bufferten eller snåla extremt med vardagsbudgeten. Löpande kommer vi fixa till rummen med start i sovrummet. Igår var vi på skattjakt i källaren och hittade originalknopparna till alla garderoberna. Just nu är ytorna till synes ändlösa efter att ha trängts med två bohag på knappt 40 kvm i en månad. Vi hittade dessutom en för oss okänd matkällare under gästhuset och på kortsidan ladugården som ät igenvuxen finns det kaninburar tydligen. Nu börjar livet som ständigt renoverande husägare :)
    Åh, så härligt det låter.... Är lägenheten såld? Blev ni nöjda med priset?
  • Tessou

Var på visning idag... bra läge och så, men sambon fick inte plats i källaren!

• Tessou
    resemamma13 skrev 2013-12-17 11:45:41 följande:

Hehe, härligt!

Här väntar vi fortfarande på tillträde men har förhandlat färdigt med bankerna i alla fall tror vi. Det blir sannolikt SEB och snart är det äääntligen dags för flytt!

Det var över budgeten iaf, så tur i oturen.. Så kul att flytta, men det blir nästa år väl?
Svar på tråden spara till hus. följas åt?