• min hemlighet

gäller passet?

Sonen var 7 månader när han fick sitt pass och i augusti ska vi åka utomlands igen, då är han drygt 4 år... Enligt passet är det giltigt tills 2015 men fotot stämmer ju inte så bra längre om vi säger så Flört Nån som vet vad som gäller? Är passet giltigt så länge det är giltigt eller måste det förnyas med ett nyare foto på honom?

• Svar på tråden gäller passet?
  • MeNoLike

Men ibland (vissa länder) måste mAn åka hem en månad före utgånget pass

• min hemlighet

ah vad skönt för oss!

Men hur "kan det vara så" när man egentligen inte kan känna igen barnet på fotot mot barnet i verkligheten? Rent krasst skulle man ju kunna låna ett bäbispass av nån bekant och åka med sin 4-5åring Obestämd

• Angelica1984

Vi tog pass häromdagen och då sa de att det är bra att förnya det för man kan få problem och ifrågasättas på grund av att fotot inte stämmer överens så bra längre. Så kan va dumt att chansa :)

• Christi38

Vi skaffade pass förra sommaren åt vår då 7 månaders. Förra veckan skaffade vi ett åt vår nya 6 månaders och frågade polisen just om detta med 5 års gräns på barn. Och döm om min förvåning när de svarar att de är föräldrarnas ansvar att se till att passet liknar barnet även under giltighetstiden. Ser vi att det är för stor skillnad måste vi skaffa nytt pass även innan tiden gått ut. (och självklart är det stor skillnad på en 7 månaders och en 19 månaders, tänk då som 3 åring)

Så i år ska vi resa inom Europa och EU och låter det vara men vi hade aldrig vågat åka till Thailand eller liknande på det passet!

.

• min hemlighet

nä precis det känns lite riskabelt... Vi ska till Italien... skulle ni vågat?

• Christi38

Jag vet inte helt ärligt. Hade nog skaffat nytt om barnet är 4 nu. Men reste ni förra året då, hur gick det?

• Angelica1984

Jag hade nog inte chansat. Det har ju som sagt hänt lite mycket från sju månader till fyra år :) Det är illa att de tar samma pris för ett barnpass när man helst behöver om det.

• Duckan

Vi åkte till Dubai med passet som gjordes strax före ett år när hon var fyra år, inga problem.

• Sweet life

Jag hade definitivt skaffat nytt. Inte så kul att bli stoppade på flygplatsen i hemlandet för att dom inte vågar släppa iväg er...

Svar på tråden gäller passet?