Frågor kring andranamn
Hur har ni andra gjort?
- Släktnamn?
- Fina namn som ej finns i släkten
- hur många?
Hur har ni andra gjort?
- Släktnamn?
- Fina namn som ej finns i släkten
- hur många?
Vi har kört samma upplägg som mina föräldrar gjorde på mig. Tilltalsnamnet är ett "eget" namn och sen ett andranamn från min sida och ett från sambons.
LIV Julia Elisabeth blev det.
Första barnet har fyra förnamn:
1. Efter farfar.
2. Efter farfar, morfar och pappa.
3. Eget namn (tilltalsnamnet).
4. Efter min farfar och mitt efternamn som ogift..
Andra barnet har fyra förnamn:
1. Efter pappa.
2. Efter farfar, morfar och pappa.
3. Eget namn (tilltalsnamnet).
4. Efter min farfar och mitt efternamn som ogift.
Mina fyra pojkar har två andranamn var, varav det sista är efter deras pappor. Sen har de tre yngsta ytterligare ett släktnamn var och min äldsta har ett som vi tyckte var fint. Vi valde mellan två namn när han föddes och då fick han båda, ett som tilltalsnamn och det andra som andranamn.
Min dotter har två andranamn och båda är släktnamn. För mig är det hela syftet med andranamn, att föra släktnamn vidare.
Våra barn har släktnamn som andra namn, trevligt att namnen har en historia
Sonen har tre namn.
1. Tilltalsnamn eget
2. Namn efter far, farfar och gamlefarfar
3. Namn efter "morbror". Mina föräldrars förstfödde som dog innan jag föddes.
Sonen:
Tilltalsnamn
Släktnamn (pappans släktnamn)
Släktnamn (mitt släktnamn)
Dotter:
Tilltalsnamn
Släktnamn (pappans släktnamn)
Släktnamn (min mormors farmors mors namn, ej burit av fler personer men jag älskar det namnet!)
Mina barn har bara släktnamn. Såväl tilltalsnamn som de två andra förnamnen.
Har också valt två släktnamn som andranamn (sen är tilltalsnamnet också ett släktnamn, men det är off min poäng)
Jag tycker nämligen att det är helt meningslöst att ge andranamn om dessa inte betyder något som t.ex ett släktnamn gör.
Jag själv har t.ex ett andranamn som är helt taget ur luften. Fattar inte vad jag har det för... betyder inget, har ingen annan i släkten som heter det osv... känns som det står där bara för att jag skulle ha två namn.... men men, finns större problem att oroa sig för ;D