• rebeccaj

6 månaders bebis matvägrar, pga tandsprickning?!

Hej! Hoppas att jag kan få lite tips och råd från någon som varit i samma sits.
    Det är så att i samband med att min sons första tand har kommit upp ca 1 vecka tillbaks (man kan se och känna den nu) så har han  varit extremt kinkig med att äta.. Innan har det gått utan problem. Nu slår han bara ifrån sig flaskan så fort han ser den. Det kan gå om man går runt med honom samtidigt som man matar, vilket är väldigt påfrestande för ens hållning och rygg att samtidigt hålla i han med ena armen och mata med andra.

Jag antar att detta har med att göra att tanden kommit, att han har ont eller iaf obehag? Vad kan man göra åt detta? Han sover jättebra på natten och roar sig dagtid så han  verkar inte lida av det då.
    Han är ganska liten, vägde 7150 g på 6 månaders kollen, så man blir ju otroligt orolig att han ska dippa i vikt nu när han äter så lite :( Kan tillägga att vi blandar ersättning/välling på kvällen när han ska lägga sig och den slukar han.

• Svar på tråden 6 månaders bebis matvägrar, pga tandsprickning?!
  • Freja03

Vi gav allt kallt ratt sa lange (fick sina 8 tander fran manad 7-11). Groten fick svalna, soppa bara upptinad, etc. Han ar ett ar nu och ater saker varmt men annu inte varm dryck.

• rebeccaj
    Freja03 skrev 2013-06-25 11:08:12 följande:
    Vi gav allt kallt ratt sa lange (fick sina 8 tander fran manad 7-11). Groten fick svalna, soppa bara upptinad, etc. Han ar ett ar nu och ater saker varmt men annu inte varm dryck.
    Okej tack för tipset! verkar som att det är kall mat som gäller. Han gillar ju kall fruktpuré så :) i vanliga fall är han jättekinkig om ersättningen är för kall, men nu när det är tänder på g så kanske det är annat ;)
  • Freja03
    rebeccaj skrev 2013-06-25 11:20:13 följande:
    Okej tack för tipset! verkar som att det är kall mat som gäller. Han gillar ju kall fruktpuré så :) i vanliga fall är han jättekinkig om ersättningen är för kall, men nu när det är tänder på g så kanske det är annat ;)
    Hoppas det hjalper. Vi hade mest problem veckorna innan tanderna kom. Oforklarligt gnall veckovis och sa helt plotsligt en tand. Ontl nar tanden tryckte igenom (1-2h), sen inget.
  • rebeccaj

Hej igen allihopa

Efter en alvedon supp. och lite kallare ersättning än vanligt så åt han upp alltihopa utan det minsta gnäll! Så verkligen tack för era tips! Hjärta

• Ellie
    rebeccaj skrev 2013-06-25 13:02:57 följande:
    Hej igen allihopa

Efter en alvedon supp. och lite kallare ersättning än vanligt så åt han upp alltihopa utan det minsta gnäll! Så verkligen tack för era tips! Hjärta

GladSkål
  • skogsvitter
    rebeccaj skrev 2013-06-25 13:02:57 följande:
    Hej igen allihopa

Härligt att höra!
  • skogsvitter
    Trisse85 skrev 2013-06-25 10:43:25 följande:
    Min son är 9 månader!
    han ska äta riktig mat! 
    Ja riktig mat ja. Det betyder: bröstmjölk/ersättning, fast föda och max 3 mål gröt/välling per dag. Inte spannmål vid varje mål!
  • Trisse85
    skogsvitter skrev 2013-06-25 18:02:18 följande:
    Ja riktig mat ja. Det betyder: bröstmjölk/ersättning, fast föda och max 3 mål gröt/välling per dag. Inte spannmål vid varje mål!

Du ger vad du vill ge dina barn så ger jag mina barn vad jag vill.

Enligt vår bvc sköterska är allt som det ska och han får inte i sig för mycket mat.

han äter vällingen vid 7-8

Äter sen gröt vid 10-12

Sen är det en flaska välling eller fruktpure vid 14-16

Matpure vid 16-18

Sen välling när han är hungrig resten av kvällen.

Där emellan vatten att dricka.

Anser du att det är för mycket? Ta då upp detta med min bvc sköterska.
    Isak 120927
  • Dynastar

Min son fick jag mata i bärselen med flaska ibland, det rann ner lätt så han var nöjd!

Svar på tråden 6 månaders bebis matvägrar, pga tandsprickning?!