• Anonym (tand)

Pulserande tand

Min tand (näst längst in i nedre käken) pulserar.

Hade hål och lagade den för ca 2 månader sen och har sedan dess haft tandköttsinflammation längst bak i tandköttet....har också kvar vidsomstanden som ligger för nära nerven för att de ska kunna ta bort den.

Nu till min fråga: Kan pulserandet bero på att den läker inflammationen jag hade? (läste om det). Tanden pulserar men gör inte ont men när jag nuddar den så känns det obehagligt och jag kan inte tugga hårda saker.

Tanden ser bra ut men som sagt den pulserar....

• Svar på tråden Pulserande tand
  • Anonym (S)

Låter som pulpit, är den reversibel så kan det läka ut av sig självt, om inte annat så måste den rotfyllas. Pulpit beror på att bakterier kommit in i tandens pulpa och upp längs rötterna, reversibel pulpit kan uppkomma vid stress, att man belastat tanden (tandgnissling ex) eller att man slagit i tanden). Eftersom du skriver att du lagat denna tand skulle jag gå till tandläkaren, förmodligen är det pulpit (ej reversibel) d.v.s. att bakterier är kvar i hålet då det blev lagat och då måste tanden rotfyllas eller dras ut. Du kan också be om att få testa antibiotika, dock hjälper det inte alltid då kärlen är så små i tänderna.

Svar på tråden Pulserande tand