• vivianne

Hur långt "sommarlov" får ditt barn som normalt går i barnomsorg?

Fritids börjar redan eka halvtomt och jag blev nyfiken på hur det ser ut i landet. Hur länge ska era barn som normalt är i barnomsorg/skolbarnomsorg under året att vara lediga i sommar. Hur löser ni det? Lever ni föräldrar tillsammans? Saxar föräldrarna semester? Jobbar hemifrån? Tar hjälp av släkt och vänner? Annat som jag inte tänkt på? Ni som är föräldralediga/hemmaföräldrar behöver inte svara. Inte för att jag inte bryr mig men för att det ju är rätt uppenbart hur ni löser sommarledigheten för era barn

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur långt "sommarlov" får ditt barn som normalt går i barnomsorg?
  • vivianne

Kan svara själv. Våra barn får sex veckor ledigt. Ev några dagar hos mormor och morfar också. Vi föräldrar lever tillsammans, är anställda vanliga löntagare och saxar lite av semestern så att vi vuxna får fem veckor var ledigt varav fyra tillsammans.

• Jimman

Mina barn har varit lediga hela sommarlovet i alla år o den lilla har i år 8 veckor ledigt med mig

• vivianne
    Jimman skrev 2013-06-25 19:35:20 följande:
    Mina barn har varit lediga hela sommarlovet i alla år o den lilla har i år 8 veckor ledigt med mig

Vad härligt! Hur får du den långa ledigheten?
  • Lucky

5v semester med mig, 1v fortbollsskola, 3dar cirkusskola, 2dar på fritids, och resten med mormor ð???
    Jag är ensamstående!

• sasso78

6 v i år. V. 28-33. Karl sem v 28-31 plus fp 33. Jag fp v. 28 plus ledig v. 32-33.

• Archandra

Våra barn har sommarlov från 17/6 till 19/8 i år, då den äldsta börjar i förskoleklass. Tidigare år har det blivit någon vecka mindre. Barnen är dessutom lediga en vecka vid höstlovet och tre veckor vid jul. De är också lediga sportlov och påsklov. Vi är lärare båda två och tar ut lite extra föräldraledighet för att få det att funka.

• Vinterankan

Den här sommaren är jag föräldraledig men jag svarade utifrån hur det är när jag jobbar. Jag har vanligen 5 veckor semester på sommaren och min sambo 4 veckor + en vecka föräldraledigt. Vi saxar en vecka så att barnen blir hemma i 6 veckor.

• Burberry

8 veckor. Vi har ett familjeföretag och har prioriterat barnen framom maximal vinst under sommaren. I praktiken gör vi så att jag jobbar endast fredag förmiddag under sommaren, medan maken då är hemma med barnen. Själv jobbar han kortare dagar för att få mera tid med familjen. De anställda får ta mera ansvar. Vi har också inplanerat två resor under sommarlovet då barnen får vara med båda föräldrarna heltid. Vi förlorar pengar i företaget, men det är det värt, barnen är ju bara små en gång!

• Vinterankan

Sedan tar jag en vecka semester + ca 10 dagar komp vid andra tillfällen och min sambo 1 vecka semester vid annat tillfälle.

Svar på tråden Hur långt "sommarlov" får ditt barn som normalt går i barnomsorg?