Jag är sämst på LCHF! hjälp :(
Kolla in den här tråden, där finns färdiga dagsmenyer för LCHF, börja där: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370.html. Till att börja med kan du ta fram alla livsmedel du har hemma och dumpa dem som har mer än 5-7 g kolhydrater per 100 g.
Jonas Bergqvist skriver om LCHF är en av de få som lägger in vetenskapliga referenser i sina texter: http://www.jonasbergqvist.se/ Där kan du lära dig lite om hur LCHF fungerar biokemiskt i kroppen osv.
Glöm inte att det oftast har tagit lååång tid att samla på sig överviktskilona, då blir kanske en långsam men hållbar viktnedgång mer motiverande.
Jag har ätit LCHF (inte strikt) i snart 1,5 månad och har gått ned ungefär fyra kilo. Ska ned 8-10 till. Jag har lagt på mig 10 kilo på tre år och jag har ingen brådska att gå ned. Personligen mår jag jättebra av att utesluta kolhydrater (även gluten) så jag räknar inte detta som en bantningskur, utan som en komplett kostomläggning. Plötsligt fungerar mina mättnadskänslor och jag överäter inte, jag är jämnare i humöret och mår bättre än någonsin. Dock är det väldigt individuellt hur man reagerar på en ketogen kosthållning, vissa mår skitdåligt, magen pajar, konstant huvudvärk osv.