• Mollis

Normalt att 5-åring pratar så dåligt att man knappt förstår?

Vår grannpojke är precis 5 år. Han är ofta hos oss och leker. Jag har reagerat på att det ofta är svårt att höra vad han säger, han pratar "bebisspråk" och har svårt att uttala många ljud. Vi har själva en dotter på drygt två år som är långt framme språkmässigt, vilket gör att de är på ungefär samma nivå. En gång när de lekte och skulle räkna så verkade det som att 5-åringen inte kunde räkna till 10, vilket 2-åringen kan. Jag har inte diskuterat detta med föräldrarna (för det rör ju inte mig såklart). Men jag blir lite nyfiken om språkutvecklingen verkligen skiljer sig så mycket mellan olika barn? Motoriskt verkar allt vara som det ska och han är en glad och go kille.

• Svar på tråden Normalt att 5-åring pratar så dåligt att man knappt förstår?
  • Omogen citron

Nej, det låter inte normalt. Verkar det som att han förstår då man pratar med honom? Jag tänker om det bara är själva pratet som inte fungerar eller förståelsen också.

• puss

Hur menar du? Att nån ska svara "nej, det skiljer sig inte så mycket, du hör säkert fel"?

• Furstinna

Oj. Vid fem år bör man väl kunna prata rent om inte annat så är det väl dags att uppsöka en audiolog. Men jag känner också till en flicka som är fem som pratar oerhört dåligt och det går inte att höra vad hon säger. Kan varken tala rent eller grammatiskt korrekt. Vet ej om dom sökt hjälp.

• Mollis
    Omogen citron skrev 2013-06-26 11:10:49 följande:
    Nej, det låter inte normalt. Verkar det som att han förstår då man pratar med honom? Jag tänker om det bara är själva pratet som inte fungerar eller förståelsen också.

Ja, han har inga problem att förstå vad man säger.
  • Mollis
    puss skrev 2013-06-26 11:11:43 följande:
    Hur menar du? Att nån ska svara "nej, det skiljer sig inte så mycket, du hör säkert fel"?

Nja, frågan var väl mer om det är vanligt med 5-åringar som pratar bebisspråk. Fast sen kan det väl vara så att vissa barn blir lite blyga och hämmade när de är hos andra, så att de pratar sämre än vad de egentligen kan. Ibland blir vår dotter sån. Men eftersom han träffar oss ganska ofta så borde det inte vara så. Däremot har vi märkt att han ibland stammar lite, så det kanske hämmar hela språkutvecklingen.
  • eber4

Alla barn utvecklas väl i samma takt? Måste vara din hörsel som är konstig.

• Mollis
    eber4 skrev 2013-06-26 11:22:54 följande:
    Alla barn utvecklas väl i samma takt? Måste vara din hörsel som är konstig.

Så är det nog...
  • viseversa

Men Gud språket kan utvecklas så olika ja. Jag har en 2 åring som inte ens pratar alls. Om man börjar prata sent är det väl klart att man pratar orydligt längre. Min mellersta tjej var väldigt sen med talet. Hon var nog tre innan det lossnade. Nu är hon snart 5 i Augusti och har fortfarande svårt med vissa uttal men varken jag eller Bvc är oroliga. Barn är olika. Och vad gäller att räkna. Han kanske inte är intresserad helt enkelt.

Svar på tråden Normalt att 5-åring pratar så dåligt att man knappt förstår?